Operatorul de transport public din Brașov, societatea RATBV, a făcut, deja, de trei ani tranziția la zero emisii, în parteneriat cu Anadolu Automobil Rom, prin intermediul unui parc de 133 de vehicule ecologice. Prezenți în cadrul Conferinței ZIUA CARGO din această primăvară, Marian Geman – director general RATBV, Tomi Chiriac – șef divizie Dezvoltare RATBV și Magda Peșu – director general Anadolu Automobil Rom ne-au oferit o adevărată lecție… de electrificare.
RATBV operează, în prezent, o flotă de 133 de vehicule ecologice, care include autobuze electrice, hibride și troleibuze. Compania a beneficiat de finanțare din fonduri nerambursabile pe patru proiecte principale, finanțarea venind în special prin Programe Operaționale Regionale, dar și de la Administrația Fondului pentru Mediu.
Autovehiculele „verzi” au parcurs, până în această primăvară, pe traseele din Brașov, aproape 10 milioane de kilometri, iar, prin înlocuirea autobuzelor diesel, s-au eliminat din aerul orașului aproximativ 72 de tone CO2, 172 de tone NOx, 22,7 tone de hidrocarburi și 3,4 tone de particule.
Cum îți alegi vehiculele?
Totul începe cu un vis, cu o idee, cu o ambiție. Îți pasă de mediul în care trăiești, de oamenii de lângă tine, de moștenirea pe care o vei lăsa urmașilor și decizi să faci tranziția către vehiculele electrice. Care ar trebui să fie următorul pas?
„Pentru cei care se pregătesc să lanseze procesul de achiziție, din ceea ce am observat noi până acum, este extrem de important să se solicite oferte de vehicule și documentație tehnică de la toți furnizorii care sunt activi”, ne-a explicat Magda Peșu, director general Anadolu Automobil Rom, companie care a încheiat contracte, în ultimii 10 ani, pentru nu mai puțin de 450 de autovehicule electrice de transport pasageri.
Trebuie să se evalueze foarte atent ofertele și produsele care există pe piață, pentru că sunt deja foarte multe companii de transport public local care folosesc aceste vehicule, astfel încât se pot cere referințe. Apoi este importantă identificarea soluțiilor, ce categorie de vehicule se pliază cel mai bine graficului de transport din orașul în care urmează să circule. Sunt puțini furnizori care oferă soluții complete de mobilitate, astfel încât este important să solicitați mai multe oferte. De asemenea, importantă este, după părerea Magdei Peșu, evaluarea relației dintre beneficiar și furnizor, care au fost punctele forte ale furnizorului de autobuze electrice în relația cu operatorul de transport public, informații care pot fi obținute de la cei care sunt deja utilizatorii acestor vehicule. Nu în ultimul rând, este necesară realizarea unei analize SWOT – stabilirea celor mai importante calități ale vehiculelor necesare, conform bugetului alocat
„Încă sunt persoane sceptice, care consideră că autobuzele electrice sunt cumpărate doar pentru că sunt finanțate prin programe cu fonduri nerambursabile, dar studiile au arătat că investiția în vehicule electrice chiar merită. Un studiu realizat de Consiliul Internațional pentru Transport Curat (CITC) a relevat costuri de mentenanță și exploatare cu 32% mai scăzute pentru autobuze electrice față de cele diesel”, a subliniat Magda Peșu. „Fiabilitatea motoarelor electrice este superioară motoarelor termice, iar vehiculele prezintă mai puține piese în mișcare. Costurile de mentenanță sunt nesemnificative, comparabile cu cele ale autobuzelor cu motoare cu ardere internă. Calculând la costurile actuale, pe o durată de viață de 12 ani, un autobuz electric îi va face transportatorului economii de peste 100.000 de euro”.
Strategia de încărcare, cel mai important aspect
„În ceea ce privește procesul de electrificare, cel mai important lucru pe care trebuie să-l aveți în vedere când vă angajați să introduceți mijloace de transport electrice în utilizare se referă la strategia de încărcare”, ne-a explicat și Tomi Chiriac. „Foarte important este să țineți cont de traseele pe care veți utiliza autobuzele electrice, să faceți simulări detaliate ale utilizării acestor autobuze în ceea ce privește autonomia de care aveți nevoie, locațiile în care realizați încărcarea, timpii pe care imobilizați vehiculele pe durata încărcării. Toate acestea influențează eficiența și operabilitatea vehiculelor.”
RATBV a identificat trei tipuri principale de strategii de încărcare, care pot fi aplicate în special în mediu urban. Vehiculele cu capacitate mare a bateriilor, care asigură autonomie pentru întreaga zi și pentru tot programul de circulație, pot fi încărcate numai lent, în garaj, și au avantajul că se protejează, astfel, bateriile și durata de viață a lor. Pentru vehicule cu capacitate medie a bateriilor, este nevoie de 1-2 încărcări la stațiile rapide de la capetele de linii, pentru asigurarea funcționării pe întreg programul de circulație. A treia variantă este cea aplicată în cazul vehiculelor articulate, care au o capacitate mai mică a bateriilor. Strategia de încărcare a acestor vehicule presupune încărcări dese, rapide, de scurtă durată, în intervalul de timp în care vehiculul staționează la capetele de linii. Conform opiniei șefului de Dezvoltare RATBV, această abordare se dovedește, încet-încet, a fi benefică din punct de vedere al eficienței operaționale, diminuează mult timpii de imobilizare și resursele suplimentare pe care alte strategii de încărcare le presupun.
Marian Geman, director general RATBV: „Trecerea la această tehnologie reprezintă o provocare. Dar toate trendurile care apar în ultima vreme și care se văd foarte clar și prin axele de finanțare, și prin politicile Uniunii Europene, ne conduc ireversibil în această direcție. Transportul pare a fi primul care va fi afectat de această electrificare 100%. Este un proces ireversibil și, mai devreme sau mai târziu, cu toții vom ajunge acolo. Pentru asta, trebuie pregătite toate fronturile, organizate toate detaliile și puse la punct cât mai judicios.
Desigur, o parte din noi consideră că hidrogenul este viitorul. Cel mai probabil, până în momentul în care actualele baterii își vor termina primul ciclu de viață, va apărea kitul de reconversie a mașinilor electrice în vehicule pe hidrogen.”
Ce se poate învăța din greșeli
Tot la capitolul pregătire pentru electrificare, Tomi Chiriac a subliniat câteva dintre greșelile și dificultățile întâmpinate, din care cei care sunt pe punctul de a trece la electric ar putea învăța lecții valoroase. „Cea mai dificilă problemă este realizarea branșamentelor electrice acolo unde avem nevoie să montăm stațiile de încărcare, atât pentru stațiile lente din garaj cât și pentru cele rapide, de la capetele de linii. Trebuie insistat pe lângă furnizorul de electricitate și apăsată pedala de accelerație pentru realizarea branșamentelor și pentru asigurarea puterii electrice necesare pentru aceste stații de încărcare, înainte ca vehiculul să ajungă în curtea companiei”, a arătat Tomi Chiriac.
Un alt aspect foarte important este legat de locul unde sunt garate autobuzele. „N-am fost gata nici pe acest palier și am folosit autobazele existente, dar acum avem în lucru un mare proiect în acest sens. Pe timpul iernii, autonomia este afectată, dacă vehiculele nu sunt ținute într-un mediu cu o temperatură optimă”, a declarat șeful diviziei de dezvoltare a RATBV, adăugând că importantă este și prioritizarea transportului public, deoarece problemele de trafic pot conduce la creșterea consumului și la diminuarea autonomiei vehiculelor.
Nu în ultimul rând, demne de menționat sunt și sistemele inteligente de transport, care pot furniza informații importante pentru monitorizarea eficienței flotei de vehicule.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro