RCA de lux

Politele RCA se vor scumpi cu pana la 30% in acest an, potrivit presedintelui ASSAI, Cristian Muntean, dar si a unor brokeri de asigurare, desi presedintele ASF, Misu Negritoiu, da asigurari ca majorarea nu va depasi 3-5%.

Anul trecut, tarifele RCA au cunoscut cresteri aberante, de 600% dupa primele 6 luni, in cazul unui autocar cu 52 de locuri, potrivit Confederatiei Operatorilor de Transport Autorizati din Romania (COTAR). Astfel, detinatorul autocarului a platit in prima jumatate a anului 2.303 lei, apoi 13.676 de lei pe celelalte 6 luni (vezi facsimil). Vicepresedintele ASF, Coca Constantinescu, nu recunoaste insa decat majorari de pana la 50% – in cazul Astra -, iar presedintele Misu Negritoiu este si mai radical: „pretul politelor a crescut cu numai 3%“. Liderul Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) probeaza insa, cu polite, situatia reala: „S-au majorat diferentiat, cu 250% pentru soferii cu varste pana in 35 ani, cu 35% in cazul celor intre 35 si 55 de ani si intre 200 si 600% in randul transportatorilor, in functie de societatea de asigurari si de tipul de mijloc de transport, numarul de locuri al autovehiculului etc.“ Anul acesta a intrat in vigoare noua norma privind RCA, in ciuda cererii argumentate de retragere a acesteia, din partea reprezentantilor ASSAI – membra COTAR -, care a si organizat doua mitinguri in 2 decembrie, in fata sediului ASF si al Parlamentului, impotriva „comportamentului protectionist fata de companiile de asigurari in detrimentul asiguratilor“. O saptamana mai tarziu, dupa negocieri, liderul COTAR, Vasile Ştefanescu, a anuntat ca le-a dat termen pana in 31 ianuarie 2015 reprezentantilor ASF „sa ia masurile concrete de corectare a erorilor grave; in caz contrar, vom declansa un nou protest general al tuturor transportatorilor membri ai confederatiei, la care presupunem ca vor adera toate patronatele din transport, precum si cetatenii platitori ai acestor taxe.“ Totodata, ASSAI si COTAR au transmis Consiliului Concurentei o plangere referitoare la faptul ca noua norma RCA impiedica libera concurenta in domeniul reparatiilor auto. „Am depus documentatia completa, inclusiv prevederile legale din tratatele europene, care specifica faptul ca nu poti plafona preturi ale serviciilor sau marfurilor in mod direct sau indirect intr-o piata concurentiala, asa cum se intampla in realitate in domeniul reparatiilor auto, efect al normei RCA recent adoptate de catre ASF, la solicitarea firmelor de asigurari“, ne-a declarat Cristian Muntean. Cei mai afectati vor fi in continuare soferii tineri, considerati cu grad ridicat de pericol in trafic. „Nu consider ca tinerii trebuie persecutati din cauza varstei. Sa nu uitam, totusi, ca tinerii au reflexele mult mai bune decat o persoana varstnica ce plateste un cost al RCA mai mic cu 70% pentru acelasi autovehicul“, a explicat presedintele ASSAI. „Foarte grav este si un alt aspect: scade gradul de protectie a pagubitului RCA, deoarece noua norma reduce cu minim 35% suma acordata drept despagubire. Asistam la un paradox tipic romanesc: preturile cresc vertiginos iar serviciile de despagubire o iau cu aceeasi viteza la vale. Pagubitii RCA sa se astepte la plati ale despagubirilor diminuate cu minim 35% – 50% in cazul daunelor totale“, ne-a precizat Cristian Muntean.

Şeful ASF: Vom analiza de ce tinerii platesc asa de mult

Protestul in strada al ASSAI a avut un prim efect: audierea in 10 decembrie a presedintelui ASF, Misu Negritoiu, la Comisia pentru buget a Camerei Deputatilor.„M-am angajat sa facem un plan de analiza, cu toate societatile de asigurari, a situatiei RCA pentru tinerii asigurati, sa vedem de ce sunt asa de mari politele, sa solicitam recalcularea, reanalizarea lor. Pana in februarie voi veni cu un raport sa informez comisia si, in acelasi timp, sa vedem si rezultatele din piata“, a spus seful ASF. El a adaugat ca vrea sa trateze problema tinerilor ca fiind una speciala: „Toti au standarde diferite si vrem sa uniformizam si sa eliminam excesele si tratamentele diferentiate. In trimestrul I, cand incep sa ne notifice cu pretul, o sa ne uitam eventual la o standardizare sau la o modulare la nivelul societatilor de asigurari a acestor preturi. Daca este nevoie sa mai modificam ceva, noi modificam.“ Negritoiu a anuntat ca ASF lucreaza si la introducerea unui „RCA continuu“, astfel incat la achizitia unei noi polite proprietarul masinii sa prezinte si vechiul RCA, pentru a putea beneficia de un bonus. Pana atunci insa, chiar si sub amenintarea unui protest general din partea transportatorilor, noua norma RCA isi produce efectele. Dar exista tensiuni foarte mari si la nivelul conducerii ASF, potrivit unor surse din interior. Unul dintre primii trei oameni de la varf au solicitat retragerea noii norme RCA, pe motiv ca ASF isi depaseste atributiile intervenind in defavoarea asiguratilor, obligand prin lege societatile de asigurari sa obtina profit, in baza unui produs de asigurare obligatoriu si cu caracter social. In nicio alta tara din UE organismul de supraveghere al asigurarilor nu intervine in politica de pret a pietei supravegheate. Acest aspect este imbucurator si dovedeste ca problema RCA preocupa si intern, chiar daca Misu Negritoiu a declarat initial, intrebat daca scumpirea va mari riscul ca tot mai multe persoane sa circule fara RCA: „Şi da, si nu. In primul rand, RCA nu o sa creasca asa, cosmic, la toate cifrele care se dau. Estimez ca va fi intre 3 si 5%, asa cum pretul politelor a crescut cu 3% in primele 9 luni din 2014. Consumatorii sa se astepte, eventual, la niste ajustari periferice, dar nu este un pret pentru toata lumea, sunt diferentiate, si atunci unii consumatori or sa aiba reducere, altii or sa aiba ceva ajustari, dar, per medie, cum ne uitam la inflatie, cam cu atat o sa creasca si RCA.“

COTAR:
De ce creste RCA

COTAR a facut o analiza pentru a identifica motivele cresterii RCA si a constatat ca:

1. Datele oficiale publicate de ASF confirma o diferenta importanta intre sumele incasate de societatile de asigurari si cele achitate ca despagubire, iar modul netransparent de cheltuire a lor ridica suspiciunea ca nu este facuta corect.

2. UNSAR a invocat pretextul fals al „vanzarii a 30.000 de polite RCA pentru a acoperi prejudiciul unei despagubiri majore“, dar trebuie reamintit ca societatile de asigurari functioneaza pe principiul reasigurarii, ceea ce presupune ca despagubirile acordate sunt suportate in solidar de catre un reasigurator. Faptul ca o societate de asigurari pretinde ca plateste intregul prejudiciu este o dezinformare, folosita pentru a justifica majorarea constanta a pretului politei RCA. In Romania exista peste 5,9 milioane de autovehicule inmatriculate, iar accidentele soldate cu despagubiri importante reprezinta doar 4-5 cazuri/an, ceea ce reprezinta sub 0,0001% din totalul politelor RCA vandute.

3. Care este pretul corect al RCA, atat timp cat pe acest segment functioneaza 11 societati de asigurari iar costurile difera cu 400% intre ele?

4. Noua norma RCA are un fond toxic, deoarece ofera ca instrument de despagubire indicatori variabili si indoielnici ai valorii de piata a autovehiculelor la mana a doua, din urmatoarele motive: ofertele de vanzare intre produse similare difera cu peste 30%; peste 70% dintre autovehicule au kilometrajul falsificat; nu exista un istoric al daunelor (masini avariate grav de mai multe ori sunt repuse in circulatie fara o verificare tehnica riguroasa), iar pretul de revanzare poate fi semnificativ alterat; pretul difera in functie de puterea de cumparare a zonei de raportare si de nevoia de bani a vanzatorului etc. Asiguratorul poate deveni „judecator“ al valorii de despagubire ce va fi acordata si al carei cuantum este mai mic cu 30% – 50% fata de actualul sistem de calcul matematic prin aplicarea coeficientilor de uzura.

5. Actuala legislatie favorizeaza exclusiv societatile de asigurari. Polita RCA este emisa pentru minim 6 luni, indiferent de nevoile reale de asigurare ale proprietarului autovehiculului.

6. Legea 400/2014 privind constituirea si functionarea expertilor si evaluatorilor tehnici din Romania (C.E.E.T.A.R.) este o necesitate urgenta in actualul context de plata a despagubirilor.

FORT: Trebuie schimbata aplicarea sistemului bonus-malus

La randul sau, Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) a cerut Parlamentului si ASF schimbarea modului de aplicare a sistemului bonus-malus pentru politele RCA si raportarea exclusiva a daunalitatii la conducatorul auto, astfel:

– malus-bonus sa nu fie aplicat la nivelul proprietarului vehiculului, ci conducatorului auto;

– istoricul incidentelor (malus) sau bonus-ul in cazul in care nu exista evenimente trebuie inregistrate in CEDAM, exclusiv dupa datele de identificare ale soferului, chiar si in cazul persoanelor juridice cu mai multe autovehicule in proprietate – cum sunt transportatorii;

– daca acelasi autovehicul detinut de o persoana fizica este condus de mai multi soferi, acestia trebuie sa se regaseasca pe polita RCA, iar in cazul unui eveniment rutier, malus-ul sa se inregistreze pe numele celui care conducea autovehiculul in momentul producerii evenimentului;

– trebuie anulata posibilitatea ca un proprietar de autovehicul ce nu detine permis de conducere sa apara pe o polita de asigurare.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.