Recepția celor 8,5 km ai Lotului 3 al autostrăzii Sebeș – Turda a fost amânată din nou, de data aceasta timp de 90 de zile, din cauza „neconformităților” constatate de comisia specială a CNAIR aflată la inspecție.
Autostrada Sebeș – Turda, de 70 de km, ar fi trebuit să fie finalizată în 2016, potrivit contractelor încheiate de CNAIR cu antreprenorii. Constructorii Lotului 3 al sunt Asocierea Aktor SA – SC Euroconstruct Trading SRL, iar costul este de 549,332 milioane lei, fără TVA. Când va fi recepționat Lotul 3, va putea fi dat în folosință și Lotul 4, astfel că vor fi aproximativ 27 km pe care se va putea circula continuu.
„În urma inspecției din data de 9 ianuarie, echipa CNAIR a constatat o serie de neconformități: numeroase zone cu deficiențe de planeitate și rugozitate, pentru care raportul prezintă un calificativ inadmisibil; nerespectarea Normativului 605 referitor la recoltarea de carote la o suprafață de 20.000 mp, în vederea stabilirii grosimii straturilor rutiere; nerespectarea prevederilor proiectului tehnic privind calea pe pod; neconformități la asigurarea scurgerii apelor pe anumite sectoare; panouri de semnalizare de dimensiuni mari sunt parțial obturate de parapete / panouri fonoabsorbante; la structura de la km 45+600 există defecte la suprafața betoanelor; sistemul ITS, echipamentul de cântărire în mișcare, înregistrează numerele de înmatriculare ale remorcilor, fără a fi înregistrat numărul de înmatriculare al capului tractor, așa cum a fost solicitat de către beneficiar; nu a fost efectuată corespunzător semnalizarea în spațiile de servicii – aceasta trebuie completată cu două semne adiționale pentru autoturisme la fiecare spațiu de servicii, precum și marcaj de interzicere în zonele care separă parcările pentru autocare”, precizează CNAIR.
De asemenea, comisia specială a considerat necesară completarea semnalizării orizontale din cadrul spațiilor de servicii cu săgeți de orientare a participanților la trafic și completarea semnalizării cu marcaj de interzicere la intersecția dintre bretele, așa cum este specificat în cadrul Raportului de Audit de Siguranță.
Totodată, „nu au fost respectate avizele CTE Siguranța Circulației privind obligativitatea Antreprenorului de a realiza iluminatul cu tehnologie LED”. Nu în ultimul rând, „trebuie asigurată semnalizarea rutieră pentru devierea traficului la nodurile rutiere Unirea și Aiud, conform reglementărilor în vigoare”.
„În urma constatărilor făcute, comisia de recepție a decis suspendarea procesului de recepție la terminarea lucrărilor, stabilind, împreună cu executantul, un termen de remediere de 90 de zile. În funcție de condițiile meteorologice, acest termen poate fi prelungit la cererea Antreprenorului”, precizează CNAIR.
Contract semnat pentru podul peste Dunăre de la Brăila
Directorul general interimar al CNAIR, Ștefan Ioniță, și reprezentantul Asocierii ASTALDI S.p.A. – IHI INFRASTRUCTURE SYSTEMS CO. LTD. au semnat, la Ministerul Transporturilor, contractul pentru proiectarea și execuția podului suspendat peste Dunăre, în zona Brăila. „Vom avea două ordine de începere, unul pentru proiectare, altul pentru execuție. Antreprenorul va realiza toate lucrurile necesare, astfel încât să obțină autorizația de construcție într-un termen rezonabil, pentru a nu mai exista blocaje”, a precizat șeful CNAIR.
Durata contractului de aproape 3 miliarde de lei, fără TVA, este de 48 de luni, din care 12 luni proiectare și 36 execuție, iar perioada de garanție a lucrărilor va fi de 120 de luni. Podul suspendat va avea o lungime totală de 1.974,30 m, o deschidere centrală de 1.120 m și două deschideri laterale de 489,65 și 364,65 m. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 m de la nivelul de inundații maxim, îndeplinind, astfel, criteriile de navigație pe Dunăre.
A început proiectarea Pasajului Domnești
La 8 luni de la desemnarea câștigătorului licitației, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a emis, la începutul acestui an, ordinul de începere a construirii pasajului rutier suprateran între Centura Capitalei și localitatea Domnești, jud. Ilfov. Amintim că desemnarea câștigătorului licitației a avut loc la sfârșitul lunii februarie 2017, iar contractul a fost semnat după două luni și jumătate, în 10 mai.
Durata contractului este de 51 de luni, dintre care 3 luni proiectare, 24 execuție și 24 de luni perioada de garanție a lucrărilor. Astfel, în luna aprilie ar trebui să înceapă efectiv lucrările de construire. Valoarea contractului de lucrări este de 91.552.381.90 lei, fără TVA.
Pasajul, ce va avea 258 m lungime, va descongestiona circulația la intersecția Centurii Capitalei și a liniei de cale ferată de centură cu Prelungirea Ghencea și DJ 602.
Licitația pentru CF Brașov – Sighișoara, pe final
Toate cele cinci consorții și companii care au depus oferte pentru reabilitarea tronsonului feroviar Brașov – Sighișoara pe secțiunile 1. Brașov – Apata și 3. Cața – Sighișoara s-au calificat în cursa finală, astfel că au trecut de etapa evaluării ofertei tehnice. În data de 20 februarie, CFR SA va desemna câștigătorul lucrării estimate la 3,19 miliarde lei, fără TVA (peste 700 milioane euro).
Tronsonul are o lungime totală de 86 km. În august 2017, CFR SA a primit cinci oferte pentru reabilitarea acestui tronson important de pe Coridorul IV Paneuropean, ramura nordică.
Ofertele au fost depuse de către următoarele companii: asocierea Astaldi și IC Ictas Insaat Sanayi ve Ticaret A.S.; Impreza Pizzaroti & C SpA Italia S.p.A.; asocierea Alstom S.A., Arcada Company, Aktor și Euroconstruct Trading ’98; Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A.; asocierea Strabag A.G., Thales și Swietelsky. Sursa de finanțare va fi asigurată 85% de către Comisia Europeană, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), iar cofinanțarea de 15% – de la bugetul de Stat. Durata de execuție este de 48 de luni, la care se adaugă 60 de luni perioada de notificare a defecțiunilor.
Finanțare asigurată pentru Magistrala 6 de metrou
Magistrala 6 de metrou, care va lega Gara de Nord București de Aeroportul Internațional „Henri Coandă” Otopeni, are asigurată întreaga finanțare, de aproape 1,4 miliarde euro. Comisia Europeană și-a dat acordul pentru alocarea unui miliard de euro, iar 300 de milioane vor proveni dintr-un împrumut acordat de BERD, în timp ce 100 de milioane vor veni de la bugetul de Stat.
Magistrala 6 va avea 14,2 km și 12 stații de metrou. Investiția era prevăzută inițial a fi terminată până în 2020, însă lucrările se vor întinde spre anul 2024.
Pachet de proiecte strategice
Guvernul a aprobat un memorandum cu proiecte strategice identificate ca prioritare din Master Planul General de Transport al României. Acestea vor primi finanțare din fonduri europene, dar și din împrumuturi de la BERD și BEI.
Pachetul cuprinde următoarele proiecte de infrastructură rutieră: Autostrada Brașov – Pașcani – Iași – Ungheni, de 336,5 km și un cost aproximativ de investiție de 3,08 miliarde euro; Drumul rapid Transregio Brașov – Târgu Mureș, de 161 km și un cost de 100,2 milioane euro; Autostrada Brașov – Făgăraș – Sibiu, de 120 km și un cost estimat de 816,44 milioane euro; Drumul expres la 4 benzi Focșani – Buzău – Tulcea – Brăila – Constanța, de 361,7 km și un cost de 1,822 miliarde lei; Drumul Sudului – Drum expres București – Craiova – Drobeta Turnu-Severin – Caransebeș – Lugoj, de 397 km și un cost estimat de 2,5 miliarde euro.
În sectorul feroviar, proiectele de reabilitare a căii ferate sunt: Coșlariu – Cluj-Napoca – Ilva Mică – Suceava – Pașcani, de 488 km și un cost de 1,95 miliarde euro; București – Craiova, de 142 km și un cost de 227,2 miliarde euro; București – Iași, de 462 km și un cost de 1,687 miliarde euro. Bugetul de investiții al Ministerului Transporturilor, pe anul 2018, este de 4,754 miliarde lei și reprezintă 70% din bugetul total de 9,132 de miliarde lei alocat, iar 30,9 milioane de lei reprezintă credite de angajament.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro