„Recuperare după un hard-reset”

Pandemia a afectat puternic piața vehiculelor comerciale, iar recuperarea ar putea fi una dificilă și de lungă durată. Am discutat despre așteptările legate de acest an cu Valeriu Zaharia, CEO Mercedes-Benz Trucks & Buses România.

Ziua Cargo: Care sunt perspectivele Mercedes-Benz pentru acest an, în România?

Valeriu Zaharia: Încă de la începutul pandemiei și o dată cu instituirea necesității de distanțare socială, am prioritizat menținerea relațiilor cu clienții noștri și ne-am adaptat rapid la noile necesități ale acestora, susținându-i, în diverse forme și situații. Am respectat normele de distanțare socială, însă am continuat să identificăm oportunități comune de business, astfel că lucrurile au mers, în continuare, destul de bine.

Desigur, pandemia a avut un impact semnificativ în business-ul unora dintre clienții noștri, piața de camioane noi a scăzut simțitor, în ultimele două luni, și evident că și noi ne-am redus obiectivele anuale. Planificările inițiale nu ar mai fi fost, în niciun caz, realiste.

Observăm o dinamică mai mare în segmental construcțiilor și, desigur, o scădere în ceea ce privește transportul pe distanțe lungi, în special pentru sectorul auto.

Exista o deplasare a opțiunilor transportatorilor dinspre vehicule noi către second-hand?

În general, nu vedem acest lucru, doar, punctual, câțiva dintre clienții „tradiționali” de camioane noi au achiziționat autocamioane rulate de la TruckStore România, dar pentru segmente de business la nivel național, în general altele decât activitatea lor principală, pentru care achiziționează în continuare camioane noi.

Sunt de așteptat ajustări în ceea ce privește prețurile vehiculelor comerciale? Intrăm într-o logică a ofertelor speciale?

Desigur, perioada prin care trecem necesită o atenție specială, în această privință, și ofertele speciale pe care le punem la dispoziția clienților au, în general, în vedere mai degrabă suport punctual, în aceste moment – de exemplu o perioadă de grație susținută de noi, pentru finanțări noi.

Există astăzi o îngrijorare ridicată în legătură cu potențialul blocaj financiar în care ar putea intra multe firme de transport. Ne putem aștepta la un val de reposesii? Au fost, deja, constatate creșteri pe zona anulării comenzilor sau întârzieri peste normal la plata ratelor?

Deocamdată nu avem situații de anulări de comenzi, doar, punctual, una sau două și nici nu putem vorbi de întârzieri la plata ratelor, câtă vreme a fost creat un cadru legal special prin care se pot solicita rescadențări ale ratelor, cadru pe care se pare că un număr important de clienți l-au exploatat, deja, în relație cu mai toate societățile de leasing de unde au primit finanțări.

Vor reuși construcțiile să compenseze scăderile pe zona transportului internațional?

Doar parțial. Până anul trecut, mai bine de 80% din piața de camioane a fost reprezentată de vehicule pentru distanțe lungi, iar diferența este mult prea mare pentru a putea fi recuperată; cel puțin nu într-un singur an.

Ce măsuri a luat Mercedes-Benz pentru protejarea sănătății angajaților și colaboratorilor?

Protejarea sănătății angajaților și respectarea măsurilor instituite pentru împiedicarea răspândirii pandemiei au fost și sunt, în continuare, prioritare, pentru noi. Am adoptat imediat distanțarea socială, însă ne-am însușit repede apropierea prin intermediul lumii digitale, atât între noi, ca echipă, cât și cu clienții și toți colaboratorii noștri. Cel puțin pe plan local, am reușit, chiar și lucrând de acasă, să nu avem delay-uri în procesul operațional, astfel că am fost și suntem conectați la situația pieței și la necesitățile clienților.

Valeriu Zaharia, CEO Mercedes-Benz Trucks & Buses România: „COVID-19 a lovit destul de puternic toate segmentele economiei. Piața de camioane noi din România va înregistra, cu siguranță, o scădere semnificativă, față de anul trecut. Noi estimăm un procent de circa 40%, însă, în funcție de evoluția pandemiei, acesta poate fi și mai mare.”

Există modificări în portofoliul de servicii, pentru a ajuta transportatorii, în actualul context?

Desigur, atât divizia de vânzări camioane, cât și colegii de la MB Financial Services lucrează împreună, în implementarea unor noi servicii și produse care să ajute transportatorii, în actualul context. Vorbim aici de flexibilitate crescută în zona de finanțare, de produse create special pentru această perioadă, atât în gama de oferte de camioane, cât și în gama de servicii conexe, de exemplu Fleetboard, TruckStore, MBFS. Toate împreună reprezintă un angrenaj care să susțină clienții, în condițiile dificile de azi.

Ce sfaturi ați da, astăzi, operatorilor de transport?

Din punctul nostru de vedere, azi, mai mult ca oricând, evaluarea corectă a costurilor per kilometru poate determina supraviețuirea companiei. Măsurile indicate ulterior acestei analize precise sunt la îndemâna managerilor de transport și suntem convinși că vom vedea destul de multe schimbări în piața de transport, în perioada următoare.

Rețeaua Mercedes-Benz în România și-a modificat modul de funcționare?

Încă de la începutul pandemiei, partenerii noștri de service-uri autorizate au luat toate măsurile necesare pentru ca activitatea lor să continue, în deplină siguranță pentru angajați și clienți. Deși, la început, s-a simțit un ușor recul în activitatea de service, cauzat, în principal, de blocajele din transporturi generate de pandemie, astăzi, întreaga rețea de service-uri autorizate funcționează la parametri normali.

Sunt modificări în ceea ce privește termenele de livrare pentru vehicule noi?

Da. O dată ce fabrica a fost închisă aproximativ o lună, termenele de producție au fost decalate. Totuși, în momentul de față, se lucrează în ritm intens și ne apropiem rapid de o cadență normală de producție, ba, chiar, încercăm să recuperăm din intervalul respectiv.

Putem face o comparație între criza din 2009 și ceea ce se întâmplă astăzi?

Comparația ar fi puțin forțată, întrucât natura crizei nu este similară, în cele două situații. Totuși, ce este de așteptat este ca recuperarea să fie dificilă și de lungă durată, având în vedere că repornirea economiei, la nivel mondial, nu este o acțiune ce poate fi întreprinsă peste noapte. De asemenea, în acest interval de timp, necesitatea reinventării unor segmente de business, a adaptării acestora la nevoile și cerințele prezente va fi din ce în ce mai mare. Practic, vom asista la o recuperare după un hard-reset al sistemului, ce se va întâmpla progresiv, dar cu noi posibilități de dezvoltare.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.