REÎNTOARCEREA CAMIONULUI, ANULATĂ. Să ne bucurăm, sau să ne îngrijorăm?

Curtea de Justiție a Uniunii Europene anulează regula întoarcerii camionului, dar întărește alte măsuri în Pachetul Mobilitate. Hotărârea, emisă pe 4 octombrie 2024, a adus modificări semnificative, în cadrul reglementărilor privind transportul rutier din Uniunea Europeană.

Alexandru Borza

Decizia are în centru anularea controversatei reguli care impunea vehiculelor de transport marfă să se întoarcă în țara de origine la fiecare 8 săptămâni. Această cerință fusese introdusă prin Pachetul Mobilitate, un set amplu de măsuri care vizau îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor și asigurarea unor reguli comune pentru toți operatorii de transport din UE.

Regula întoarcerii camionului la fiecare 8 săptămâni a fost supusă unor critici vehemente, mai ales din partea transportatorilor din Europa de Est, care susțineau că le afectează grav competitivitatea.

Justificarea anulării

CJUE a hotărât că această măsură contravine principiilor de piață unică și libertății de a presta servicii, considerând că impunerea unei astfel de reguli administrative nu este proporțională cu obiectivele urmărite. În esență, Curtea a subliniat că obligația întoarcerii camionului la fiecare 8 săptămâni nu reprezintă o soluție eficientă pentru problemele din sectorul transporturilor, cum ar fi condițiile de muncă precare sau concurența neloială. De asemenea, Curtea a arătat că această cerință poate conduce la creșterea poluării, prin generarea unor curse neproductive, ceea ce contravine obiectivelor europene privind reducerea emisiilor de carbon.

Hotărârea CJUE marchează un moment important în reglementarea sectorului transporturilor rutiere în Europa.

Eliminarea acestei reguli reprezintă un succes major pentru operatorii de transport, în special pentru cei din statele membre din Europa Centrală și de Est, care au fost cei mai afectați de măsură. Aceștia susțineau că întoarcerea frecventă a vehiculelor la bază era nerealistă și contribuia la creșterea costurilor operaționale, fără să ofere avantaje clare în îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor.

Întărirea reglementărilor privind condițiile de muncă și combaterea dumpingului social

Cu toate acestea, decizia Curții nu se limitează doar la anularea acestei prevederi. CJUE a întărit, în schimb, alte măsuri esențiale din Pachetul Mobilitate, care vizează îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru șoferii profesioniști și asigurarea unei concurențe loiale între operatorii de transport. Una dintre aceste măsuri întărite privește regulile de detașare a lucrătorilor, care impun transportatorilor să respecte salariile minime și condițiile de muncă ale statului în care aceștia operează. În acest sens, Curtea a reafirmat necesitatea aplicării stricte a normelor care reglementează detașarea șoferilor, pentru a preveni dumpingul social și pentru a garanta o protecție echitabilă pentru lucrătorii din transporturi.

Totodată, prevederile legate de cabotaj rămân în vigoare, cu scopul de a preveni abuzurile și de a asigura un echilibru între mobilitatea pe piața transporturilor și protecția lucrătorilor.

O decizie echilibrată, cu impact pe termen lung

Decizia CJUE aduce un echilibru între nevoile economice ale transportatorilor și protecția drepturilor lucrătorilor, subliniind faptul că legislația europeană trebuie să fie aplicată uniform și echitabil în toate statele membre. Prin eliminarea cerinței întoarcerii camionului la fiecare 8 săptămâni, Curtea a recunoscut că această măsură nu era viabilă și putea crea distorsiuni în piață. În același timp, întărirea regulilor privind condițiile de muncă și concurența loială arată că Uniunea Europeană rămâne angajată în a asigura o protecție socială adecvată și un mediu concurențial echitabil, pentru toți actorii din transporturi.

Alexandru BORZA

CEO ReMArkable Consulting

alexandru@remarkableconsulting.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.