În transporturile rutiere, relația dintre dispeceri și șoferi e printre cele mai importante din domeniu, dar trebuie să recunoaștem că este și relația care generează multe tensiuni, de ambele părți.
Uneori, șoferul crede că dispecerul nu dorește să comunice cu el, că nu e atent la problemele cu care se confruntă, la fel, dispecerul este nemulțumit că șoferul nu îi transmite rapid informațiile solicitate, că nu ține seama de indicațiile date. Fiecare crede că are dreptate și, de aici, pot apărea dificultăți în relația dintre șoferi și dispeceri, dificultăți care se răsfrâng negativ atât asupra cursei ce trebuie efectuată, cât și asupra eficienței generale a firmei de transport. În realitate, sunt multe situații în care fie șoferii, fie dispecerii greșesc în abordarea relațiilor dintre ei.
Pentru a deveni o relație optimă, benefică atât pentru firmă, cât și pentru cei doi parteneri (șofer și dispecer), aceasta trebuie să aibă la bază câteva elemente esențiale:
- comunicarea
- percepția statutului
- capacitatea de persuasiune/toleranță
- renunțarea la ideile preconcepute.
Comunicarea între șofer și dispecer reprezintă elementul fundamental pentru o relație pozitivă. O comunicare clară, transparentă va face ca partenerii să înțeleagă mai bine care sunt problemele cu care se pot confrunta în timpul cursei și îi va ajuta să relaționeze pozitiv și să acționeze rapid, eficient. Câteva aspecte de luat în considerare:
- Referindu-ne la comportamentul comunicațional al șoferului, trebuie precizat că acesta, în nicio situație (așa cum se mai întâmplă…), nu trebuie să se certe cu dispecerul. Prin ridicarea tonului, printr-o atitudine verbală agresivă, șoferul nu obține altceva decât o creștere a tensiunii.
- La rândul său, dispecerul trebuie să înțeleagă și starea de stres în care se poate afla șoferul.
- Dispecerul nu trebuie să abordeze discuțiile cu șoferii de pe „poziții de forță”, de autoritate nejustificată.
- Este nevoie ca fiecare dintre cei doi să transmită un mesaj corect de la bun început, deoarece, odată transmis și receptat, în unele cazuri, acesta este ireversibil.
- Pentru o relație normală, bazată pe încredere și stimă reciprocă, atât șoferul, cât și dispecerul trebuie să cunoască și să înțeleagă activitatea celuilalt. Astfel, șoferul și dispecerul devin familiari cu gradul de dificultate, de stres și volumul de muncă al fiecăruia dintre ei.
Ca în viață, apar blocaje…
Ca și în viață, relația dintre șofer și dispecer va cunoaște și blocaje. Este greu de ales o variantă optimă pentru evitarea acestor sincope relaționale, întrucât trebuie, de fiecare dată, să existe adaptare, în funcție de persoană și de contextul în care aceasta se realizează. Un bun echilibru între persuasiune și toleranță poate avea, în timp, bune rezultate.
O altă problemă serioasă care, prin rezolvare, poate îmbunătăți semnificativ relația dintre șofer și dispecer este cea legată de percepția „tradițională” a acestor relații. Ambii parteneri consideră, și acum, că relația dintre ei este una tensionată și concurențială prin definiție. Un bun autocontrol, o evaluare corectă a situațiilor și a raporturilor care pot crea tensiuni, capacitatea celor doi parteneri de a se evalua corect sunt premisele unui comportament adecvat, care va genera relaționare adecvată situațiilor cu care se confruntă.
Nu sunt puține cazurile când șoferul sau dispecerul sunt, într-adevăr, persoane dificile:
- Negativiștii sunt persoanele care au mereu ceva de comentat. Sunt cei care se plâng, critică și judecă permanent. De asemenea, sunt aproape imposibil de mulțumit.
- Superiorii sunt cunoscuți drept atotștiutori. Le place să încerce să impresioneze și să compare.
Interacțiunea cu aceste persoane, indiferent că se caracterizează prin negativism sau tendințe de superioritate, nu este ușoară, dar nu imposibilă. Cu tact, fără să urmărim să-i schimbăm, încercând să-i înțelegem, putem, în timp, să ajungem la un numitor comun, la un echilibru care să atenueze posibilele tensiuni.
Nu putem încheia considerațiile privind relația șofer-dispecer fără să amintim și de patronul firmei de transport, care, prin atitudinea sa, poate influența pozitiv sau negativ această relație. O atitudine fermă, dar conciliantă, care să tempereze eventualele derapaje comunicaționale sau comportamentale ale dispecerilor sau șoferilor, va avea ca efect o colaborare eficientă a acestora, benefică atât pentru cei în cauză, cât și pentru firma de transport.
psiholog pr. Cristian SANDU
cabinet de psihologie autorizat