Aparent, transportul de angajați a fost cel mai puțin afectat de pandemie. Am discutat despre provocările anului trecut, precum și despre așteptările pentru 2021 cu Cosmin Costache, director general Continental Fast Line, una dintre companiile specializate pe acest segment de transport.
ZIUA CARGO: Cum ați traversat 2020?
Cosmin Costache: Anul 2020 a adus o creștere a cifrei de afaceri cu 25%, aceasta datorându-se și suplimentării parcului pentru transportul angajaților, în condițiile de distanțare socială impuse de autorități.
Pot spune că transportul de angajați a fost afectat aproximativ 2 luni, în 2020, perioadă în care majoritatea fabricilor a întrerupt activitatea din cauza restricțiilor impuse.
Care sunt perspectivele pentru acest an?
Anul acesta, se pare că lipsa componentelor auto obligă fabricile din industria automotive să restrângă activitatea și să reducă numărul de zile lucrătoare. De asemenea, se pune o presiune foarte mare pe reducerea costurilor, fără să se mai țină cont de calitate, primând în mare parte prețul cel mai mic. Acestea fiind spuse, chiar dacă piața este într-o continuă schimbare, începând de la scumpirea carburantului, până la calitatea serviciilor oferite, compania noastră nu va face rabat de la calitate și nu ne vom dezice de la planurile noastre de a ne extinde.
În Romania, întotdeauna, piața a fost impredictibilă, cel puțin în domeniul transportului…
Anul 2021 cred că va fi mult mai interesant, în a doua jumătate, când probabil va dispărea o parte din firmele concurente care nu au un capital de lucru, sau activează în alte domenii de transport persoane, care încă sunt blocate.
Compania noastră, se află într-o continuă dezvoltare, iar acest lucru se poate observa cu ochiul liber. În plus, dacă evoluția vaccinărilor se va realiza în acest ritm, primul domeniu care va crește este cel al transportului turistic tip charter și circuitele prin România. Consider că, în acest moment, majoritatea populației își dorește să călătorească.
Multe orașe încep să pună accent pe protejarea mediului, inclusiv în ceea ce privește transportul. În ce măsură aceste declarații sunt puse, astăzi, în practică?
Într-adevăr, multe orașe au impus anumite restricții de acces în interiorul lor, însă… Realitatea arată că aceste restricții nu se respectă de către transportatori. Avem cazul Brașov, unde noi am investit în flota Euro 6, conform cerințelor autorităților, iar, la renegocierea contractelor, clienții au ales oferte cu flotă Euro 2. Mi se pare o eroare colosală ca, atunci când ai o legislație în vigoare, să nu o aplici și să favorizezi anumiți transportatori locali. Sper ca, în curând, să evoluăm și să dispară influențele bazate pe relații „bine înfipte” în majoritatea instituțiilor.
Sunt diferențe mari de abordare între diferitele regiuni ale țării, din punct de vedere al organizării transportului de angajați?
Sunt regiuni din România în care piața diferă, însă, cum spunem mai sus, în acest moment, prețul este principalul criteriu de departajare.
Noi suntem optimiști și considerăm că vom trăi și vremurile în care calitatea și siguranța călătorilor vor prima.
Clienții solicită, în continuare, folosirea mijloacelor de transport la o capacitate redusă, pentru creșterea distanțării fizice între pasageri?
Sunt clienți care nu au mai avut buget pentru distanțare socială și au renunțat la suplimentarea numărului de autovehicule. De asemenea, sunt și clienți pentru care siguranța și sănătatea oamenilor primează și, încă, mai solicită suplimentare, chiar dacă acest lucru presupune un efort financiar pe care îl depun.
Pentru a acoperi necesarul suplimentar de mașini, în 2020, am achiziționat peste 30 de autovehicule, în prezent având și o flotă subînchiriată. Cu siguranță că în momentul în care autoritățile vor ridica restricțiile, vor înceta și solicitările de suplimentare (posibil, în septembrie 2021).
Strategia noastră de dezvoltare este să ne concentrăm pe partenerii care au un orizont bine stabilit și care, astfel, ne asigură contracte pe termen mai lung, de minim 2 ani. De asemenea, dorim să dezvoltăm parteneriate cu clienții care pun accent pe calitate și flotă, conform normelor viitorului.
„Noi suntem optimiști și considerăm că vom trăi și vremurile în care calitatea și siguranța călătorilor vor prima.” – Cosmin Costache.
Sunt mai ușor de găsit șoferi în această perioadă?
Sunt zone unde nu avem probleme cu șoferii, dar avem și situații unde, în localități izolate, șoferii cu categoria D sunt pe cale de dispariție. Consider că trebuie, urgent, schimbată legislația, pentru a putea importa forță de muncă asiatică. Avem această experiență în companie, spre exemplu la service, unde am adus vopsitor și mecanici din Nepal.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro