RENAULT TRUCKS: Angajament față de economia circulară

Sunt deja șase ani de când Renault Trucks și-a declarat angajamentul față de economia circulară, prin intermediul a două obiective majore: să garanteze calitatea și sustenabilitatea camioanelor sale și să-și reducă substanțial emisiile de carbon.

Renault Trucks aplică în întregime definiția și principiile trasate de către Fundația Ellen MacArthur: „În economia noastră curentă, luăm materialele Pământului și fabricăm din ele produse pe care, eventual le aruncăm, ca deșeuri – acest proces e liniar. Într-o economie circulară, în contrast, oprim producerea deșeurilor. O economie circulară se bazează pe trei principii, toate conduse de design: eliminarea deșeurilor și a poluării, circulația produselor și a materialelor (la cea mai înaltă valoare), regenerarea naturii. Dublată de o tranziție către energia și materialele regenerabile, economia circulară este un sistem rezilient, bun pentru afaceri, pentru oameni și pentru mediu.”

Cei trei R

Inovația nu este neapărat sinonimă cu noutatea. Inovația, astăzi, are în special legătură cu proiectarea unor soluții inteligente, eficiente și sustenabile, care să conserve resursele naturale și să minimizeze impactul omului asupra mediului.

Abordarea circulară dezvoltată de către Renault Trucks este rezultatul inovației și se bazează pe trei piloni.

Regenerarea: vehiculele care au fost utilizate intensiv timp de 3-4 ani sunt recondiționate într-una dintre Fabricile de Camioane Rulate ale mărcii și actualizate cu cel mai recent software. Acest lucru implică inclusiv verificarea a peste 200 de puncte de inspecție și schimbarea componentelor mecanice.

Apoi, acestea sunt returnate proprietarului și fie sunt folosite pentru încă trei ani, fie sunt vândute. Aceste camioane regenerate vor fi, astfel, utilizate la maximum și rămân operaționale peste un milion de kilometri.

Reutilizarea: camioanele Renault Trucks rulate sunt reconvertite în conformitate cu procese industriale severe și apoi reutilizate. La Fabrica de Camioane Rulate – un atelier specializat în convertirea camioanelor rulate, situat în cadrul sitului industrial de la Bourg-en-Bresse – capetele tractor de cursă lungă devin autoșasiuri sau camioane de aprovizionare pentru șantier. De asemenea, la dealeri, anumite camioane pot fi reechipate, pentru a deveni compatibile cu biocombustibilul B100.

Returnarea: aceasta constă în recuperarea componentelor care pot fi recondiționate și reintroduse în circuitul de servicii post-vânzare. În prezent, operațiunile de remanufacturare de motoare, cutii de viteze, injectoare și filtre de particule se desfășoară la fabrica producătorului de la Limoges.

Dar Renault Trucks nu e oprește aici, ci continuă să investească în fiecare zonă a economiei circulare.

Eco-proiectarea camioanelor

Renault Trucks a decis să urmărească, încă din faza de proiectare, fiecare oportunitate de a reduce impactul maselor plastice care intră în componența camioanelor (5-7%) și de a încuraja circularea acestora.

Renault Trucks testează, astfel, noi tipuri de plastic care conțin materiale naturale, cum ar fi algele marine, pluta sau cochiliile stridiilor, având în vedere să proiecteze interioare de cabină care să conțină mai puțin carbon și care să fir integral reciclabile. Aceste experimente vor fi aplicate producției de serie începând cu anul 2028.

Reciclarea bateriilor camioanelor electrice

Pentru a însoți oferta de soluții de mobilitate electrică, producătorul francez explorează oportunitățile deschise de către aplicațiile care oferă bateriilor o a doua viață, sau care le reciclează sau le reutilizează, pe ele sau pe materialele din care sunt făcute.

După o durată de utilizare inițială de 8-10 ani pe un vehicul electric, bateriile pot fi folosite din nou, în aplicații staționare (în tandem cu surse regenerabile de energie), sau să echilibreze rețeaua energetică. Apoi, atunci când nu mai sunt deloc operaționale, de exemplu după 20 de ani, pot fi reciclate o ultimă dată, pentru a recupera materiile prime (metale și alte elemente chimice) din care sunt confecționate.

Piese refolosite pentru vehicule sub 3,5 t

În parteneriat cu INDRA, în Franța, Renault Trucks a pus la punct propria rețea de dezmembrări vehicule aflate la sfârșitul vieții cu masa sub 3,5 t, pentru a recupera și refolosi piese și componente. INDRA administrează centrele certificate și colectează și procesează vehiculele din punctul de vedere al controlului poluării, dezmembrării și distrugerii.

Economia circulară la Renault Trucks, în cifre

  • 92-97% – rata de reciclabilitate a vehiculelor Renault Trucks (în funcție de gamă și de specificațiile motorului)
  • 3 ani în plus de utilizare pentru clienți
  • 6% – procentajul camioanelor recondiționate sau reconvertite în cifra de vânzări de camioane rulate Renault Trucks
  • 98% – procentajul materiilor prime care pot fi economisite pentru fiecare vehicul recondiționat sau reconvertit, ceea ce echivalează cu o reducere de 7,7 t CO2
  • 19.000 t CO2 economisite în 2022, prin utilizarea pieselor.

Obiective pentru 2030

  • 30% din cifra de afaceri a vânzării de piese de schimb să provină din piese reutilizate
  • 200 de camioane Renault recondiționate sau reconvertite să se afle în circulație, la clienți.

Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.