La jumatatea lunii mai, Renault Trucks a invitat presa de specialitate sa testeze performantele gamei sale de vehicule destinate activitatii de constructii pe un spectaculos circuit off-road, la Vallée Bleue Montalieu, Franta. Astfel, am avut ocazia sa testam modelele Premium Lander, Kerax si Midlum in conditii variate de utilizare, on si off-road, si am putut sa ne convingem pe viu de eficacitatea noului sistem OptiTrack, un sistem care face trecerea de la tractiunea 4×2 la 4×4 prin actionarea unor motoare hidraulice integrate la nivelul butucilor rotii.
Dar nu numai atat. Pentru ca, in ultima vreme, economicitatea camioanelor a devenit unul dintre cele mai importante aspecte pentru o companie de transport, nu numai in contextul crizei economice, dar si al cresterilor constante ale pretului combustibililor, Renault Trucks ne-a oferit, cu ocazia drive-test-ului de la Vallée Bleue Montalieu, o prezentare a programului Optifuel Solutions, un ansamblu de produse si servicii destinate economiei de combustibil.
Optimizarea mobilitatii
Dupa cum subliniaza specialistii Renault Trucks, in timp ce principala misiune a modelului Premium Lander este activitatea „pre-santier“, uneori este nevoie sa se aventureze si pe terenuri care impun probleme. Off-road, in special pe vreme rea, Lander trebuie sa faca fata unor situatii dificile, cazuri in care se poate dovedi necesara actionarea temporara a tractiunii integrale. Acesta este motivul pentru care constructorul francez a echipat modelul cu OptiTrack, un sistem care realizeaza trecerea de la 4×2 la 4×4 prin intermediul a doua motoare hidraulice montate in butucii rotilor, prin simpla apasare a unui buton la bord. Putand fi actionat incepand cu 0 km/h (in trepte de viteza pentru mers inainte si in marsarier) si mergand pana la 30 km/h, OptiTrack ofera toate avantajele tractiunii integrale ori de cate ori este necesar, fara a antrena costurile suplimentare aferente unei astfel de configuratii. Comparativ cu un 4×4 clasic, camionul castiga 490 kg de sarcina utila si reduce consumul de combustibil cu cel putin 10%, datorita inlocuirii axei din fata cu o axa cu alimentare hidraulica.
In plus, in ciuda mobilitatii 4×4, Lander OptiTrack ofera acelasi nivel de confort ca si un vehicul destinat transportului pe sosea si o inaltime la cui identica, ceea ce confera flexibilitate in utilizarea semiremorcilor. Demn de remarcat este si faptul ca OptiTrack poate fi livrat atat in combinatie cu cutii de viteze manuale, cat si cu Optidiver+ (robotizate).
Cel mai usor… „greu“
Pentru ca tot a venit vorba despre Premium Lander, acest model este, dupa cele declarate de catre specialistii de la Renault, cel mai usor vehicul din categoria sa de pe piata. Acest vehicul, lansat in 2003 si in intregime upgradat in 2006, combina caracteristicile unui vehicul de transport de lunga distanta cu robustetea unui vehicul de santier. Lander este disponibil in nu mai putin de 70 versiuni, 7 configuratii (rigid/tractor), 2 tipuri de cabina cu o oferta de 3 inaltimi si 3 lungimi, versiuni off-road, la care se adauga o gama larga de anvelope si elemente de pre-echipare pentru diferite tipuri de caroserii.
In cadrul acestei game, noul Lander 8×2*6 permite o crestere suplimentara a sarcinii utile cu 500 kg si ofera un grad mai inalt de manevrabilitate, cu o raza de bracaj imbunatatita cu 12,5%, precum si un consum de combustibil mai redus cu 10% comparativ cu acela al unui vehicul in configuratie 8×4.
Versiunea Premium Lander 8×4 Extra-Light – mixer de beton ofera, de asemenea, o sarcina utila mai mare, prin adoptarea anvelopelor single Goodyear 495/45 R 22,5 Omnitrac MSD. O capacitate mai mare de transport are, evident, ca rezultat, o eficienta mai mare in operare, cu mai putine curse si consum mai redus.
Comparativ cu alte modele din gama pe care o reprezinta, versiunea rigida Premium Lander 8×4 cu ampatament de 4.350 mm are o masa proprie de 9.050 kg (8.790 kg cu anvelope Goodyear 495/45 R 22,5 Omnitrac MSD), oferind utilizatorului intre 200 si 1.200 kg sarcina utila suplimentara la fiecare cursa.
Din punctul de vedere al manevrabilitatii, Lander este ideal pentru aplicatiile din constructii urbane. La capitolul siguranta, modelul este echipat standard cu EBS, frane disc si Hill Start Aid, in timp ce suprafetele vitrate generoase asigura o crestere a vizibilitatii (campului vizual) a soferului cu 14 grade.
Cele doua motoare EURO 5, DXi7 si DXi11, ofera o gama de puteri maxime cuprinse intre 270 si 460 CP si valori ridicate de cuplu de la turatii reduse. Cutia de viteze robotizata Optidriver+, disponibila optional cu modificari specifice pentru Lander, ia in considerare masa vehicului, puterea motorului, gradientul pantelor si alte conditii de utilizare sau trafic pentru a selecta cea mai potrivita treapta de viteza. De altfel, de acest lucru am avut ocazia sa ne convingem din plin in cadrul drive-testului realizat in Franta.
De asemenea, modul „off-road“ creste mobilitatea vehiculelor pe teren accidentat, sporind confortul in conducere si mentinand, in acelasi timp, consumul de combustibil la minim.
Kerax – campionul robustetii
Pentru cele mai solicitante misiuni din domeniul constructiilor, modelul Kerax, lansat in 1997 si imbunatatit, la randul sau, in 2006, ofera 60 de versiuni, 9 configuratii (rigide si tractoare), 3 inaltimi de sasiu, 3 cabine, 39 de versiuni de ampatamente si 3 capacitati tandem. Modelul este un vehicul off-road prin excelenta, capabil sa abordeze rampe cu o inclinare de pana la 35%.
Motorizarile EURO 5 propun puteri maxime de la 380 la 520 CP si cupluri maxime intre 1.800 si 2.550 Nm la turatii reduse. Si in acest caz este disponibila o cutie de viteze robotizata Optidriver+, asociata (optional) cu un retarder Voith.
Kerax beneficiaza de aceleasi calitati de vizibilitate, confort si ergonomie ca si Premium Lander. Toate comenzile fiind grupate ergonomic pe panoul de bord, soferul poate sa le actioneze rapid si cu usurinta, concentrandu-se in acelasi timp in intregime asupra drumului.
Modelul este pre-echipat cu elemente care permit montarea majoritatii tipurilor de caroserii sau echipament, de la basculante, macarale, pana la mixere de beton, pompe de beton sau suprastructuri destinate stingerii incendiilor.
Optifuel Solutions
Gama de produse si servicii destinate reducerii consumului de combustibil, reunite sub denumirea generica de Optifuel Solutions, include Optifuel Technology, Optifuel Infomax, Optifuel Training si Optifuel Programme.
Optifuel Technology incorporeaza „crema“ tehnologiilor Renault, care joaca un rol in reducerea consumului de combustibil, cum ar fi sistemul SCR, cutia de viteze robotizata Optidriver+, un sistem de oprire automata a motorului, motorizarile DXi11 si DXi13, precum si accesorii dedicate, precum deflectoarele laterale sau pentru plafon, care pot fi ajustate cu usurinta, fara sa fie necesara utilizarea uneltelor.
Optifuel Programme este un program cuprinzator de servicii, care ofera operatorilor toate instrumentele si experienta necesara pentru a obtine economii de combustibil. Acesta include, de altfel, celelalte aplicatii: training, Infomax si Clubul Optifuel, care ofera acces la un site exclusiv de internet. Programul a fost conceput pentru gamele Long Distance, Distribution si Construction si este destinat companiilor de toate dimensiunile. In prezent, au optat pentru acest program 300 de companii din intreaga Europa, totalizand 14.000 soferi. Avantajele constatate de catre acestia au fost evidente: o reducere a consumului de combustibil la nivelul flotei de 15%.
Optifuel Training reprezinta un modul de pregatire in doua parti: una teoretica (utilizarea cutiilor de viteza manuale sau Optidriver+, elementele de control, parametrii care afecteaza consumul de combustibil, mesajele principale ale conducerii economice, aspecte de siguranta) si una practica (aplicarea, in conditii normale de utilizare ale vehiculului incarcat, a principiilor de conducere economica – accelerari, schimbari ale treptelor de viteza, folosirea franelor si a retarderului, anticipare etc, cu analiza prin intermediul Infomax).
Optifuel Infomax este un software care permite extragerea si analiza datelor vehiculului pentru optimizarea consumului de combustibil in conformitate cu utilizarea vehiculului. Sistemul este compatibil cu toate vehiculele Renault Trucks, de la EURO 2 la EURO 5, Magnum, Premium Route, Kerax, Premium Lander, Midlum si Premium Distribution.
Sete de aventura
Nu putem incheia fara a povesti si faptul ca am avut ocazia, in cadrul drive-testului organizat de Renault Trucks, sa simtim putin si gustul aventurii, in cabinele unor vehicule deja legendare. Este vorba despre un model de Kerax, care a participat in calitate de vehicul de asistenta la editia 2011 a raliului Dakar, si despre un Sherpa, ce s-a descurcat cu brio in cadrul expeditiei Cape-to-Cape organizata de Renault Trucks, care a mers de la Capul Nord (Europa), pana la Cape Town (Africa), parcurgand 13.000 km, 17 tari, trei continente si 3 deserturi. Senzatiile incercate, asemanatoare celor dintr-un montagne rousse, in atacarea pantelor de 45 grade sau in abordarea unor inclinari laterale de 30 grade, in traversarea apelor sau in ascensiunea unor terenuri pietroase in care nici la picior nu poti spune ca te-ai descurca prea bine, sunt aproape indescriptibile. Performantele vehiculelor, alaturi de maiestria pilotilor, au facut din aceasta mica aventura o experienta cu adevarat unica, desi ne aflam pe un circuit off-road de training si testare, nu in salbaticiile africane sau din America de Sud.
Revenind la sistemul OptiTrack, adevarata vedeta a acestui drive-test, subliniem faptul ca acesta va putea fi comandat pe versiunile R4x2 si R4x6 incepand cu luna iunie a acestui an, iar pe T6x4 si R6x4 – din luna septembrie.
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
Vallée Bleue Montalieu, Franta