Disciplina poate face diferenta iar regulile clare, bine stabilite si urmarite pot influenta major productivitatea echipamentelor de manipulat. Despre modalitati concrete de crestere a eficientei in depozit, au discutat reprezentantii companiilor de logistica si ai furnizorilor de echipamente de manipulat, care au participat la inceputul lunii decembrie la o masa rotunda organizata de Ziua Cargo.
n feedback corect asupra costurilor inregistrate in timp pe fiecare echipament in parte si o consultanta reala acordata de furnizori inainte de achizitie sunt doua dintre elementele cele mai importante asupra carora au pus accentul logisticienii. Conceptul Total Cost of Ownership (TCO) incepe sa fie urmarit de utilizatorii de echipamente de manipulat, chiar daca exista inca unele probleme privind transmiterea informatiilor dinspre furnizori catre beneficiari. „Ceea ce imi lipseste la achizitia de echipamente este consultanta“, a afirmat Viorel Leca, director general Gebrüder Weiss Romania, subliniind ca, la achizitia unui echipament de 70-80.000 de euro, partea de specificatii tehnice este extrem de vasta, reprezentand, de foarte multe ori, un manual cu mai mult de 50 de pagini. „Se poate intampla ca, dupa ce cumparam un astfel de echipament, sa descoperim ca nu se potriveste, de exemplu, cu planeitatea depozitului. Ma astept sa ajungem la acel nivel de cooperare cu furnizorul, in care consultantul sa imi recomande solutia cea mai potrivita“, a adaugat Viorel Leca. In opinia sa, inovatiile tehnice care merg pe directia protectiei mediului si a generarii de economii sunt foarte interesante, dar greu de prins in ecuatia finala a costurilor. „Ca utilizator, observ ca se marseaza foarte mult pe solutii de genul hibrid, regenerare sau recuperare energie la franare, care sunt bune, dar foarte greu de evidentiat in ecuatia finala. Daca un furnizor imi spune ca se obtine o anumita economie la consum, trebuie sa il cred, dar trebuie sa tinem cont de faptul ca economiile sunt identificate intr-un mediu ideal de functionare, iar in cazul fiecarei companii, conditiile de depozitare sunt diferite“. De altfel, pentru a avea un bun control al costurilor, Gebrüder Weiss Romania a creat in software-ul pentru gestiunea Systems, Applications and Products in Data Processing (SAP) un cost center pentru fiecare echipament in parte, unde pot fi identificate in orice moment cheltuielile cu echipamentele, incepand de la amortizare si ajungand la reparatii si consum. In completare, se realizeaza o comparatie intre echipamente si se identifica conditiile care au dus la reparatii si la un cost suplimentar pe un echipament fata de altul. „Realizam periodic o comparatie a ceea ce inseamna TCO, dar aceasta presupune o mare acuratete din partea celor care introduc facturile de carburant sau reparatii in contabilitate pentru a repartiza cheltuielile in mod corect pe fiecare centru de cost. De exemplu, atunci cand se face o revizie generala, se emite o factura globala pentru 7-8 echipamente, care trebuie impartita pe fiecare centru de cost. Este inutila setarea ERP-ului (Enterprise resource planning) in aceasta directie, daca, ulterior, nu se inregistreaza corect cifrele“, a explicat directorul general Gebrüder Weiss Romania.
Consultanta si parteneriat
In opinia lui George Negoita, Business Solutions Manager Toyota Material Handling, consultanta acordata de furnizor beneficiarului de echipamente isi poate atinge scopul doar in situatia in care este sustinuta de un parteneriat pe termen lung. „Prima intrebare pe care mi-as pune-o ar fi: cand anume avem consultanta? Atunci cand vorbim despre consultanta vorbim, in primul rand, despre parteneriat. Avem in vedere consultanta oferita inainte de procesul de vanzare si cea din perioada in care echipamentul este utilizat de beneficiar, care poate sa insemne service, alte tipuri de servicii si nu in ultimul rand costurile de iesire din business, care nu sunt deloc de neglijat. Daca privim toate aceste aspecte la pachet, putem vorbi despre consultanta. Dar consultanta oferita numai pentru a vinde nu isi indeplineste rolul. Trebuie sa urmarim de la inceput pana la sfarsit intregul proces“, a completat George Negoita.
La randul sau, directorul general CEMPS, Nicolae Popescu, a subliniat importanta adaptarii furnizorilor de echipamente la piata din Romania, la conditiile efective in care opereaza aici. „Nu poti compara performanta unui echipament care lucreaza in Germania sau Italia cu a unuia utilizat in Romania. CEMPS, distribuitor exclusiv al Hyster in Romania, pune mare accent pe colaborarea continua cu clientul. Urmarim mai multe aspecte, tinand cont de faptul ca valoarea unui echipament nu consta doar in valoarea de achizitie, ci trebuie luate in calcul macar si costurile de mentenanta“, a mentionat el. In opinia sa, foarte importanta este consultanta oferita clientilor pentru a dimensiona echipamentele si flota in functie de specificul aplicatiei, de mediul si regimul in care lucreaza.
Transparenta pe costuri
„Intotdeauna intreb utilizatorii daca au citit manualul de exploatare, pentru ca normele de intretinere si exploatare prezentate in manual se refera la un regim de lucru de 8 ore, in conditii normale de lucru (suprafete, mediu etc). Daca lucrezi in doua schimburi sau trei, trebuie sa iei masuri suplimentare de mentenanta. Respectarea normelor de exploatare este esentiala pentru a obtine rezultate bune in folosirea echipamentelor“, a aratat Nicolae Popescu, explicand ca CEMPS a creat o echipa impreuna cu clientii, generand o transparenta totala in utilizare, lucru care a facut posibila o evidentiere a costului total al echipamentelor, inclusiv a costului de mentenanta – un element care atarna foarte greu in ecuatia finala. Directorul general CEMPS a apreciat, de asemenea, ca trebuie tinut cont si de perioadele in care echipamentul nu functioneaza din cauza unor defectiuni, reflectate in eficienta companiei. „In cazul unei companii care are 20-30 de camioane la incarcat, atunci cand nu functioneaza echipamentul o jumatate de ora, trebuie sa iei in calculul costurilor pierderea generata de faptul ca nu s-a incarcat camionul si nu a ajuns la clienti, iar aceasta pierdere se adauga la valoarea finala a echipamentului. Consideram foarte importante orele de opriri neprogramate si, pentru a ne creste viteza de actiune, am investit in noua puncte de service compuse din ateliere service, magazii de piese de schimb, personal specializat, repartizate astfel incat sa acopere intreg teritoriul national, si ateliere mobile care se deplaseaza la clienti pentru a rezolva, in cel mai scurt timp, problemele aparute.“ Nicolae Popescu a mai subliniat ca CEMPS este prima companie mica si printre primele companii furnizoare de servicii pentru echipamentele de ridicat si transportat, care a implementat in Romania sistemul SAP, in scopul tinerii evidentei atat a costurilor, cat si a naturii defectelor pe care le-a generat fiecare echipament in parte. „Incercam ca prin acuratetea informatiilor introduse in acest sistem sa ajutam partenerul comercial, inclusiv prin rapoarte de service vizate de ambele parti, de mecanicul nostru si de supervizorul lor, care includ costurile si problemele pe care le-am intampinat. In paralel, tinem evidenta costurilor pe mentenanta si pe exploatare, evidenta costurilor datorate defectelor accidentale (cum le denumim noi). De exemplu, in cazul unui client, am observat ca doua echipamente similare, care lucrau in sedii diferite, cu acelasi orar de functionare, efectuand o aplicatie identica, prezentau costuri de mentenanta intre care exista o diferenta de 20-30%. Ne-am informat partenerul si i-am atras atentia ca exista probleme privind mentenanta zilnica in locatia unde cheltuielile erau mai mari“, a mai spus Nicolae Popescu. El a precizat ca, in final, calitatea serviciilor oferite de CEMPS asigura pe durata exploatarii echipamentului o valoare reziduala ridicata a echipamentelor, oferindu-i in acest fel detinatorului de echipamente un plus de valoare echipamentului in sine, care sa-i permita acestuia o negociere superioara pentru o eventuala comercializare sau pentru o operatiune de buy-back. Cristian Dolinski, directorul general Still Romania, a scos in evidenta solutiile pe care compania le pune la dispozitia clientilor pentru a beneficia de o vizibilitate maxima privind fiecare echipament, generand informatiile necesare pentru a obtine economie de combustibil si a reduce costurile de exploatare. Este vorba despre o aplicatie de ultima generatie, Fleet Data Services, care se poate dovedi un ajutor foarte eficace in administrarea bugetelor. „De exemplu, oriunde s-ar afla, un responsabil de logistica poate sa isi deschida calculatorul si sa se conecteze la internet pentru a vedea online ce se intampla cu fiecare echipament, cu ce viteza medie a circulat, cine l-a utilizat, cand l-a pornit si l-a oprit, ce greutate a ridicat, la ce inaltime, cati kilometri sau metri a mers. In plus, orice accident poate fi anuntat in timp real, printr-un SMS transmis managerului. Aceste rapoarte duc la eficientizarea flotei, deciziile in acest sens putand fi luate mult mai rapid“, a aratat Cristian Dolinski. De asemenea, Still a creat un centru de cost in SAP, care genereaza rapoarte lunare pe fiecare echipament. Aplicatia Still Report transfera clientilor informatiile privind costurile si a fost dezvoltata initial in Franta in urma cu 8 ani, la cererea unui utilizator Still. „Sunt sisteme care pot ajuta clientii sa scape de aceste griji si sa obtina rezultate mai bune. De exemplu, dupa introducerea sistemelor IT de urmarire a echipamentelor, unul dintre clientii nostri a reusit sa reduca semnificativ flota alocata in depozit, ca urmare a informatiilor la care s-a avut acces, obtinand o productivitate mult ridicata. Din punctul nostru de vedere, in ultimul an, s-a schimbat accentul de pe costul de achizitie pe costul total de utilizare“, a subliniat directorul general Still Romania.
Stivuitoristii – un element cheie
Directorul general Gebrüder Weiss Romania a apreciat, in acest context, ca sta in „mainile“ furnizorilor de echipamente sa vorbeasca despre valoarea costurilor care se inregistreaza dupa achizitie, pe baza istoricului pe care il detine fiecare companie in parte. „Nu mi-a propus niciodata nimeni la achizitie sa imi spuna cat costa o revizie si cate revizii trebuie sa fac pe an, daca echipamentul lucreaza 8 sau 16 ore. Chiar daca nu am cerut simulari, mi-as dori sa stiu, de exemplu, cat costa o anvelopa sau revizia pentru acelasi tip de echipament la mai multi furnizori. Furnizorul de echipamente ma poate invata ce informatii sa cer inclusiv de la concurenti pentru a avea o imagine mai elocventa a TCO si a fi dispus sa platesc mai mult la achizitie. Din pacate, nu am primit niciodata o oferta cuantificabila din acest punct de vedere. Desi am incercat, nu am reusit anterior achizitiei sa aflam componenta costurilor unei reparatii, pe baza unui istoric detinut de furnizor“, a completat el. La randul sau, Catalin Olteanu, directorul general FM Romania, a precizat ca a realizat o comparatie a costurilor din Romania si a celor inregistrate in Cehia sau Franta, in conditiile in care regimul de lucru era similar. „Am descoperit ca diferenta intre costuri o genereaza partea de mentenanta si, mai ales, partea de mentenanta accidentala. Am identificat inclusiv probleme facturate pe segmentul de service, care nu se justificau si care indicau intelegeri intre angajatii mei si reprezentantul de service al furnizorului de echipamente. Intrebarea mea este cat de interesati sunt producatorii sa invete utilizatorii sa lucreze cu echipamentele? Eu am dat jos politia din pod si am pus stivuitoristii sa se semneze atunci cand intra in schimb. Cand am vazut ca nu vor, am implementat un scanner unde se scaneaza obligatoriu. In acest fel, au devenit mult mai responsabili. De aceea sustin ca de foarte mare ajutor ne-ar fi un sistem de urmarire care sa evidentieze greselile pe care le face un stivuitorist. Istoric vorbind, problemele (accidente sau furturi) apar intre 2 si 5 dimineata, atunci cand angajatii se simt mai putin supravegheati. Deci, daca ar exista un sistem care sa le aprinda un bec si sa-i avertizeze ca sunt supravegheati, probabil ca nu ar mai exista atatea probleme“, a concluzionat Catalin Olteanu.
Mihai Iancu, director general GTI Logistics:
Ma intreb de ce un filtru de aer utilizat la un stivuitor este de 10 ori mai scump decat unul pentru o masina, chiar daca au practic aceleasi motoare. Avantajul meu a constat in faptul ca detin camioane si am stiut ce filtru de la camion se potriveste la stivuitor si cine il produce.“
Cristian Dolinski, director general Still Romania:
In cadrul contractelor de full service, unde vorbim despre o plata lunara fixa, am putea ca, dupa un an, sa ii comunicam utilizatorului ca putem reduce rata, pentru ca s-a dovedit a fi foarte bun in exploatare, sau invers.“
Mihai Iancu, director general GTI Logistics:
Exista o mare problema la asigurarea stivuitoarelor. Desi echipamentele inchiriate sunt asigurate, in momentul in care am avut un incident cu un astfel de echipament, nu am putut accesa asigurarea, fara nici o explicatie palpabila.“
Nicolae Popescu, director general CEMPS:
Din pacate, pana la ora actuala, nu am gasit in Romania un broker de asigurari care sa rezolve problema asigurarii echipamentelor in cazul unui contract de rental. Natura posibilelor daune in cazul echipamentelor de ridicat si transportat este mult mai complexa decat in cazul autoturismelor si din acest motiv agentii de asigurari nu isi asuma responsabilitatea intocmirii dosarului de daune.“
George Negoita, Business Solutions Manager Toyota Material Handling:
Avantajele pe care le presupune o inchiriere de echipamente pe termen lung (pentru o perioada de 3-5 ani) tin de faptul ca firma nu este expusa la riscuri si nu se incarca in contabilitate, in conditiile in care rata de inchiriere este 100% deductibila. In plus, daca estimarile privind activitatea in depozit nu se confirma, se poate oricand reveni asupra componentei flotei sau renunta la unele echipamente.“
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro