Repornesc motoarele… la ralanti

Transportul de călători a fost unul dintre cele mai afectate domenii economice, de la debutul pandemiei. Despre situația la zi și pașii către întoarcerea la normalitate am discutat cu Mihai Alecu, director general ARR.

Mihai Alecu, director general ARR

ZIUA CARGO: Care sunt condițiile pe care firmele de transport pasageri trebuie să le îndeplinească pentru a-și desfășura activitatea?

Mihai Alecu: Au fost stabilite măsuri de relaxare a activității de transport, cu respectarea anumitor condiții. Atât prin Legea 55 din 15 mai 2020, privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cât și prin recomandări ale CNSSU, privind activitățile de transport, au fost hotărâte și avizate, prin ordin al ministrului transporturilor, mai multe măsuri.

Practic, au fost transpuse măsuri distincte pentru fiecare mod de transport, ca urmare a dezbaterii cu patronatele, cât și a consultărilor cu autoritățile. Astfel, a apărut Ordinul comun 79, respectiv 988 din 25 mai 2020, al Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Ministerului Sănătății, prin care se reglementează activitatea de transport mărfuri, persoane și alternativ.

Pentru transportul regulat de persoane interjudețean și internațional, au fost adoptate o serie de măsuri, de la îmbarcarea pasagerilor în autogări, pentru a nu forma aglomerări și a păstra distanța fizică recomandată de către autorități, și până la termoscanarea tuturor pasagerilor, la cursele internaționale.

În cazul constatării unei depășiri a temperaturii stabilite de Ministerul Sănătății, călătorului respectiv nu i se permite accesul în autovehicul. Protejarea conducătorilor auto se realizează prin purtarea mănușilor și măștii, pe toată durata călătoriei. De asemenea, spațiul destinat conducătorului auto este delimitat prin perete despărțitor sau prin lăsarea unui rând liber de pasageri în spatele șoferului.

S-a avut în vedere reducerea interacțiunii dintre șofer și călători. Astfel, conducătorul auto nu va manipula bagajele pasagerilor. De asemenea, purtarea măștilor, mănușilor și dezinfectarea mâinilor este obligatorie pentru călători. Dezinfectantul este pus la dispoziția călătorilor de către operatorul de transport, în interiorul autovehiculului, astfel încât pasagerii să-și dezinfecteze mâinile la urcare.

Înainte de plecarea în fiecare cursă, operatorul de transport trebuie să dezinfecteze spațiul interior al autocarului și să aerisească autovehiculul la fiecare oprire.

Ce ne puteți spune despre transportul alternativ?

Și în acest domeniu – taxi, transport alternativ, închiriere cu șofer – s-au aplicat mai multe măsuri: pasagerii vor fi transportați doar pe locurile din spate, conducătorii auto vor purta mască și mănuși pe toată durata cursei.

Separarea fizică a spațiului dintre șofer și călători a fost o măsură care a stârnit multe dezbateri cu patronatele. Și pasagerii au obligativitatea de a purta mască pe durata călătoriei. În cazul mânuirii bagajelor clienților sau interacțiunii cu alte persoane, conducătorul mijlocului de transport este obligat să utilizeze mănuși, pe care să le depoziteze într-o pungă specială, iar, după utilizare, să își dezinfecteze mâinile. Conducătorul auto este obligat să igienizeze și să dezinfecteze zilnic interiorul vehiculului și să îl aerisească după fiecare cursă.

Firmele care au suspendat efectuarea serviciului de transport public regulat, în această perioadă, au notificat acest lucru către ARR. Au fost multe firme în această situație?

Conform OMTI 980/2011, firmele de transport sunt obligate să anunțe anticipat cursele care nu pot să fie executate, din cauze de forță majoră sau alte cauze, la capetele de traseu și, în măsura posibilităților, în stațiile de pe traseu. Raportându-ne strict la ceea ce s-a raportat (nu oglindește 100% situația reală), au fost 66 de operatori de transport care au trimis notificări de suspendare a unui număr de 746 de curse. În această perioadă, nu am mai primit notificări de suspendare a activității, dimpotrivă, o parte dintre operatori și-au reluat, deja, parțial sau total, activitatea, conform notificărilor transmise către ARR.

În momentul de față, avem 12 operatori de transport și 70 de curse interjudețene suspendate. Este posibil ca situația reală să fie diferită față de cea care ne-a fost adusă la cunoștință prin notificările operatorilor de transport. O investigare a situației reale o poate face ISCTR. Cei care au notificat suspendarea efectuării curselor nu riscă amenzi, însă cei care au oprit efectuarea curselor fără să notifice acest lucru pot fi sancționați. Suspendarea efectuării curselor poate fi prelungită cu până la 90 de zile de la expirarea stării de urgență, în cazul în care solicitările pasagerilor nu impun reluarea imediată a serviciului de transport. Este un lucru pozitiv pentru operatorii de transport, care pot, astfel, să evite pierderi și mai mari, prin efectuarea unor curse fără pasageri.

Sunt și alte măsuri care să sprijine transportatorii în reluarea treptată a efectuării curselor?

Operatorii de transport au putut solicita, în cadrul modificărilor semestriale ale programului de transport interjudețean, schimbarea capacităților de transport, respectând, însă, punctajul inițial.

Care este situația transportului internațional?

După ridicarea stării de urgență, a fost permisă doar efectuarea curselor ocazionale internaționale de călători și au fost solicitări doar pentru transportul muncitorilor sezonieri.

Cursele internaționale au fost permise, cu respectarea anumitor condiții și avem peste 600 de curse ocazionale internaționale raportate într-un interval de două săptămâni, neexistând probleme sau reclamații în efectuarea acestor curse.

Pe zona de transport internațional regulat, se vor anunța, treptat, țările în care se vor putea efectua cursele, în funcție de ridicarea restricțiilor în țările de destinație. Nu depinde doar de instituțiile din România, ci și de cele din țările tranzitate și din țara de destinație.

Operatorii de transport au ridicat și problema efectuării transportului internațional cu vehicule nelicențiate, tip 8+1, care nu au suportat restricțiile transportatorilor licențiați.

Rezolvarea problemei pirateriei în transportul internațional cu vehicule nelicențiate de 8+1 locuri este pe masa de lucru a ministerului. Acest segment de transport a evoluat și din cauza cererii, pentru că există multe persoane care solicită aceste servicii ale „piraților”. Din păcate, aceste transporturi sunt deficitare în special în zona de siguranță, atât din punct de vedere tehnic (starea mașinilor), cât și al respectării timpilor de conducere și odihnă, principala cauză a accidentelor grave. Iar aceste vehicule și conducătorii lor nu intră în zona în care legislația europeană și națională să îi oblige să respecte reglementările în vigoare, specifice transportului de călători licențiat.

Este un tip de transport care a crescut în ultima vreme, iar ministerul acordă o atenție deosebită rezolvării acestei probleme.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.