Reteta Arabesque pentru soferi: Respect si supraveghere

1

Cand ai de gestionat o flota de peste 1.600 de autovehicule (de toate tipurile) este nevoie sa dezvolti o organizare precisa, sa mentii costurile sub un control strict, sa ai sisteme care sa iti permita sa stii ce se intampla cu fiecare masina… Si, bineinteles, ai nevoie de soferi. De foarte multi soferi.

Arabesque are, la ora actuala, peste 700 autovehicule pentru transport de marfa, la care se adauga 980 de autoturisme, cu care isi desfasoara activitatea agentii si personalul TESA. Iar acest parc de masini este repartizat la cele 18 puncte de lucru din tara. Flota de autovehicule grele este formata din camioane EURO 3 si EURO 4, cu ani de fabricatie incepand din 2004 si pana in 2008 (2006 si 2007 sunt cele mai multe). „Pe structuri sunt 144 de TIR-uri, 114 sunt camioane cu remorca si macara si restul sunt la 10 tone. Este vorba despre 230 de LF-uri. Diferenta este reprezentata de masini pentru distributie usoara“, a precizat Emilian Stoica, director de transport Arabesque. Fiecare punct de lucru are un sef de coloana, care are in subordine autoturismele si camioanele pentru transport marfa. In ceea ce priveste autoturismele, fiecare dintre acestea este repartizat catre un salariat comercial. Autoturismele au un numar de km care li se repartizeaza zilnic pentru deplasari in interiorul localitatii, la care se adauga deplasarile in afara.

80% – transport in interes propriu

Succesul companiei Arabesque este legat in mare masura de detinerea propriei flote, acest lucru permitand un raspuns rapid si precis la nevoile de transport. Totusi, eficienta ramane un factor esential. Astfel, aproximativ 80% din activitatea flotei de camioane este dedicata propriilor nevoi, in rest fiind deserviti alti clienti. In anumite situatii, pentru a tine cat mai jos numarul de km parcursi pe gol se apeleaza in mod consistent si la alte firme de transport (30% din aprovizionarea punctelor de lucru este realizata cu alte companii de transport). De asemenea, fiecare punct de lucru dispune de propria flota de camioane, care asigura transportul in zonele apropiate. Legaturile dintre punctele de lucru, precum si transportul international sunt deservite de catre o flota dedicata in acest sens, ce numara aproximativ 100 de camioane. „Nu o sa vedeti la Arabesque ca un camion de la Oradea o sa vina la Galati sa se aprovizioneze cu ceva. Comenzile se centralizeaza la directorii de departamente, care transmit mai departe la Logistica Centrala, iar aceasta hotaraste modul de alocare a camioanelor. Acesta este motivul pentru care s-a infiintat Departamentul Transporturi International (DTI), pentru a deservi toate punctele de lucru“, a explicat Emilian Stoica. In ceea ce priveste transportul international, procentul dislocarilor a ajuns la sub 10%, iar pe parcursul intern dislocarile pentru flota DTI nu depasesc 25%. In cazul punctelor de lucru, fiind vorba de distributie locala, procentul este mai ridicat, ajungand la 30-35%. Softurile utilizate de catre Departamentul de Logistica sunt dezvoltate de propriul departament IT, sistemul electronic permitand urmarirea tuturor comenzilor, precum si stadiul acestora. Pentru transportul international, Arabesque a luat decizia de a se concentra pe cele mai profitabile relatii, iar Turcia ocupa primul loc la acest capitol.

Investitii amanate

La ora actuala, camioanele Arabesque depasesc 10.000 km parcursi lunar, inclusiv cele utilizate la transport intern, iar costurile se situeaza la 0,25 lei/km, intretinere si reparatii, inclusiv anvelope. Introducand costurile legate de salarizare si carburant se ajunge la 2,8-3 lei/km. Situatia dificila din ultimii ani a facut ca Arabesque sa treaca in parcul rece un mare numar de camioane. Preturile scazute au facut ca vanzarea lor sa nu reprezinte o alternativa acceptabila, chiar daca multe dintre autovehicule fusesera achizitionate in 2007 si 2008 si aveau putin peste 100.000 de km. Astazi insa, aceste camioane sunt reactivate si asigura companiei posibilitatea de a amana eventuale noi investitii in parcul auto. „Achizitii de camioane vom face poate abia in a doua jumatate a anului. Oricum, parcul nostru este bine intretinut. Avem camioane cu 700.000 km care nu par mai vechi de doi ani“, a precizat Emilian Stoica. In ceea ce priveste achizitionarea de camioane noi, Arabesque ia in considerare cu prioritate doua aspecte – consumul de carburant si costurile de intretinere.

Exodul in strainatate – o problema permanenta

Atunci cand vine vorba despre soferi, principala problema o reprezinta plecarea acestora la firme din strainatate pentru un salariu mai mare. Iar atunci cand ai peste 650 de soferi care lucreaza pe camioane este firesc sa ai in vedere inclusiv angajarea si pregatirea soferilor fara experienta. „Toata lumea fuge de oameni fara experienta, dar si pe aceia trebuie sa-i formam profesional. Am luat mai multi si am incercat sa ii ajutam, dar omul cateodata nu stie ca l-ai ajutat si ii dai sute de mii de euro sa plece la drum. Sunt multi care au si greutati, bancile i-au mai impins de la spate (achitarea creditelor). In plus, in piata, cand aude cineva de firma Arabesque, spune ca e ok daca a lucrat acolo. A devenit carte de vizita. Majoritatea pleaca in Italia. Unii au nimerit bine, altii mai putin bine – ii mai pacalesc pe acolo. Unii se intorc si povestesc“, a aratat directorul de transport Arabesque.

Alaturi de soferi

Experienta personala si apropierea de soferi sunt instrumentele cele mai utilizate de catre managerul de transport Arabesque. „Cred ca am ajuns la un nivel in care ar fi binevenita montarea unor sisteme electronice de supraveghere pentru consumuri si pozitionarea masinii. Dar sa fie consumul real, pentru ca am experimentat cateva sisteme care aveau erori semnificative“, a precizat Emilian Stoica. Astfel, exista o serie de masuri prin care este supravegheata activitatea soferilor: orice alimentare se face la plin, in statiile unde Arabesque are carduri de alimentare pe fiecare camion in parte; la fiecare sfarsit de luna, alimentarea se face in fata sefului de coloana si a revizorului tehnic de la fiecare punct de lucru. Astfel, fiecare sef de coloana tine sub control activitatea flotei, iar de la centru, poate fi vizualizata si analizata activitatea fiecarui camion – consumul rezultat, kilometrii parcursi si cheltuielile. Totodata, incepand cu acest an, s-au introdus sanctiuni privind daunele in reparatii. Pentru a reduce la minim amenzile, soferii sunt instruiti periodic cu privire la schimbarile legislative. „Avem in fiecare saptamana pregatita cate o tematica, inclusiv la angajare, soferul este informat in acest sens si ia nota despre cele mai insemnate contraventii, iar daca depaseste programul de lucru, conform AETR, raspunde. Trebuie sa respecte legea si aici este inclusa si incarcatura. Oricum, in flota Arabesque, nu se lucreaza cu magneti. Nu isi permite soferul sa puna magnetul pentru ca nu i se deconteaza motorina“, a explicat Emilian Stoica. Pentru a creste si mai mult eficienta, departamentul transporturi din cadrul Arabesque a gasit solutia ca timpii pierduti, respectiv intervalele in care soferii nu sunt implicati in activitati de transport, sa fie remunerati. „Astfel, am putea sa bagam in priza Departamentul de Logistica, sa fie cat mai eficient“, a completat directorul de transport Arabesque. Bineinteles, stoparea furturilor de motorina reprezinta o prioritate pentru compania galateana, la fel ca in cazul tuturor firmelor de transport. „Suntem constienti ca in flota noastra mai exista cativa soferi care tot isi mai completeaza drepturile salariale. Dar in situatia in care consuma mai mult decat are alocat, il punem sa plateasca. Noi am luat o marja de siguranta in ceea ce priveste furtul de combustibil si am plafonat saptamanal alimentarea la pompa. Pe de alta parte, am avut un caz in care soferul, cand a sesizat ca are consumul mare, a fost dirijat in service pentru eliminarea oricarei suspiciuni. S-a constatat ca 4 injectoare erau defecte si atunci i-am marit consumul pana la remedierea defectiunii, iar cantitatea consumata suplimentar am considerat-o justificata. Nu trebuie sa suspectezi soferul tot timpul“, a spus Emilian Stoica. A fi director de transport la Arabesque presupune in primul rand o activitate de teren. „Intr-un anumit fel vezi lucrurile din birou si altfel din teren. Daca esti in permanenta in mijlocul soferilor, le asculti nevoile, le rezolvi problemele – de serviciu, de ordin tehnic la camioane si altele chiar, si indiferent ce faci, ce sanctiuni sau ce masuri mai drastice iei, au tendinta de a-si indrepta greselile si nicidecum de a le perpetua. Eu vorbesc cu soferii ca si cum as fi unul dintre ei si le supun atentiei multe greseli pe care le fac, dar ei nici nu stiu ca eu le-am aflat. De exemplu, i-am spus unui sofer ca fura motorina, iar el a negat. In mai putin de o saptamana l-am prins. Am hotarat sa nu-i desfac contractul de munca, i-am dat sansa unui castig pe viitor, dar, in schimb, l-am sanctionat cu 10% pe 3 luni, a platit si motorina sustrasa si l-am pus sa-si prelucreze singur fapta in fata colectivului. Soferul, oricat de bine te straduiesti sa-l remunerezi, tot incearca sa-si dimensioneze veniturile. Daca stai numai in birou, aceste aspecte sunt mai greu de depistat si, implicit, de remediat“, a explicat Emilian Stoica. Directorul de transport Arabesque considera ca un sistem de bonusare a soferilor ar reduce semnificativ costurile totale si, in plus, ar asigura o imbunatatire a aspectului camioanelor.

Emilian Popa, director de transport Arabesque:

„In perioada dificila din ultimii ani, i-am invatat pe furnizorii straini sa castige si ei mai putin, asa cum castiga si firmele romanesti.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

1 COMENTARIU

  1. Sunt frumoase asa cum le zice Dom’ director, dar noua generatie de soferi Dti achizitionata doar de dragul de a da bine in ochii patronului, e ceva de groaza! As zice ca a angajat numai cascadori! Pacat ca nu va pot arata cum arata o masina dupa ce a utilizat-o unu’ dastia! In rest “Lauda de sine nu miroase a bine!” Sper sa nu se supere cum face de obicei!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.