Rețeta încrederii

Trăim într-un mediu de afaceri mai degrabă caracterizat de lipsa încrederii, decât de încredere. Mai degrabă ne ferim de oameni și filtrăm informația, decât să exprimăm ce ne jenează. Toate acestea generează stres. Dacă există o rețetă a încrederii? Ei bine, da, există și ne putem pregăti și educa pentru ea.

Nu înainte de a înțelege câteva premise de bază…

  1. Oamenii au încredere în alți oameni, nu în firme, branduri sau tehnologie. Toate acestea reprezintă elemente tangibile, care ajută și întăresc sentimentul de siguranță. Dar, față în față cu partenerul tău de afaceri, încrederea se rezumă la persoana din fața ta!
  2. Oamenii ne judecă comportamentele, înainte de a ne acorda încrederea lor! Uneori, nu suntem conștienți de toate comportamentele noastre, chiar dacă acestea se repetă… avem ticuri, facem lucruri în mod repetat, deoarece credem sau simțim că sunt favorabile nouă, așa am fost educați, așa vedem la alți oameni pe care îi considerăm ca fiind de succes!
  3. Comportamentele noastre sunt direct influențate de ceea ce simțim și gândim în acea interacțiune și nu putem fugi de etapa de „învățare despre noi înșine”: ce anume determină aceste sentimente sau gânduri? Care este setul de valori care ne este încălcat sau onorat în interacțiunea cu ceilalți? Care sunt prioritățile pe care încerc să le satisfac și care este posibil să nu fie total aliniate cu cel cu care lucrez, negociez sau implementez un proiect? Nu avem aceleași aspirații, perspective și, mai ales, nu lucrăm în același context, de cele mai multe ori.

Patru ingrediente

Ca să putem rezolva acest puzzle, vă invit să țineți cont de câteva aspecte.

Fiți, în primul rând, introspecți – ce anume vă câștigă vouă încrederea la omul din fața voastră?

  1. Vă plac oamenii deschiși? Creativi? Care găsesc soluții la orice? Chiar dacă aceștia mai întârzie sau pot fi uneori obositori? Este deschiderea ingredientul încrederii care vă câștigă cel mai mult?
  2. Este pentru voi în primul rând importantă relația pe termen lung? Faptul că, dacă vă cunoașteți partenerul sau interlocutorul, vă simțiți mai în largul vostru să discutați și aspecte mai puțin plăcute sau să solicitați sprijin? Este acceptarea această componentă – acceptarea partenerului așa cum este el, empatizarea cu contextul sau/și găsirea unei soluții de comun acord pe bază de consultare?
  3. Este foarte important pentru voi ca persoana din fața voastră să fie credibilă? Să vă ofere siguranță și să vă reducă riscul cât mai mult? Dacă da, atunci credibilitatea face parte din rețetă! Dar atenție că o astfel de persoană poate fi mai rigidă și, de asemenea, poate să nu aibă deschidere către schimbări, inovații sau propuneri mai ieșite din „procedură”.
  4. Cu toții ne dorim rezultate. Dar este rezultatul final cel mai important, indiferent de modul în care este obținut? Este realizarea obiectivului cea care contează? Este, odată cuvântul dat, cel mai important, indiferent de context? Atunci, ingredientul încrederii pentru dumneavoastră este integritatea!

Iată cele patru ingrediente ale încrederii! Nu este, însă, suficient să le înțelegem și să le interceptăm! Încrederea este un capital la care trebuie să contribuim în primul rând noi, prin comportamentele noastre în afaceri. Încrederea se câștigă! și se pierde foarte ușor!

Climatul de încredere nu se va clădi singur. Se va clădi cu atenție și dorință din partea fiecăruia dintre noi…! Încrederea înseamnă și deschidere, și acceptare, și credibilitate, și generarea de rezultate în același timp!

Vreau să câștig încrederea celor pentru care contează:

  1. REZULTATELE și INTEGRITATEA

– Sunt atent la cheltuieli și la eficiență

– Sunt productiv și atent legat de întâlniri

– Sunt ordonat și respect cele agreate

– Arăt preocupare pentru banii clientului meu

– Găsesc soluții variate pentru fiecare client și angajat în parte

  1. CREDIBILITATE

– Sunt bine pregătit profesional

– Sunt competent și atent la ceea ce fac

– Lucrez cu atenție, îngrijit

– Lucrez în siguranță

– Lucrez temeinic pentru o soluție durabilă

– Nu fac rabat de la calitate

  1. ACCEPTARE

– Nu judec, ci evaluez cât mai obiectiv, încercând să înțeleg ce simte și ce gândește partenerul sau angajatul meu

– Tratez cu respect

– Ascult și sunt prezent în discuții

– Nu pun presiune doar ca să am o tehnică de negociere în plus sau să manipulez

– Sunt prietenos

– Sunt grijuliu față de persoana cu care lucrez

  1. DESCHIDERE

– Sunt deschis și aduc elemente de noutate în ceea ce fac

– Îmi consolidez și sunt atent la Brandul meu și al companiei

– Dezvolt o viziune clară asupra viitorului și a ceea ce doresc să dezvolt

– Îmi folosesc energia pentru a inspira și a aduce bună dispoziție în fiecare aspect al muncii

Madi Rădulescu, MBA, ACC

Managing Partner MMM Consulting

madi.rădulescu@mmmconsulting.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.