Unde alimentăm? Cum configurăm autovehiculele? Care este strategia corectă de pregătire a șoferilor? Cum monitorizăm consumul?
Iată câteva dintre întrebările la care am căutat răspuns în cadrul unui eveniment ce poate fi urmărit inclusiv în format video, în cadrul rubricii Dialogurile ZIUA CARGO.
Optimizarea costurilor legate de carburanți reprezintă un subiect ce rămâne permanent în atenția pieței de transport. În primul rând, pentru că, alături de salarii, reprezintă principalul element de costuri pentru o firmă de transport. Însă, în același timp, elementele cu impact semnificativ asupra costurilor legate de carburant sunt în continuă transformare.
ZIUA CARGO a organizat o masă rotundă (virtuală) cu mai mulți manageri, pentru a atrage atenția asupra celor mai noi metode utilizate în piață, în scopul menținerii la un nivel cât mai scăzut a costurilor cu carburantul.
Discuțiile s-au axat pe patru teme principale: alegerea corectă a furnizorilor de carburant, soluții de monitorizare (telematică), pregătirea conducătorilor auto și carburanții alternativi.
Alegerea furnizorului
Atunci când decidem să lucrăm cu un anumit furnizor de carburant, sunt mai multe aspecte care merită să le luați în considerare, dincolo de preț.
„Un prim factor foarte important pentru noi este ca furnizorul să asigure livrarea carburantului pe întreg teritoriul țării, întrucât noi distribuim colete în toată România și avem nevoie de stații de alimentare pe toate traseele. Sigur, trebuie să ne gândim și la preț. Pentru noi, după bugetul de salarii, carburantul reprezintă al doilea element de cost ca mărime. Alimentăm, lunar, în jur de 870 de tone de carburant.
Al doilea factor pe care îl luăm în considerare este calitatea carburantului pe care îl comercializează furnizorul (aspect observat în special toamna și iarna), precum și alte servicii conexe oferite.
Timpul petrecut în stațiile de alimentare este un alt aspect căruia îi acordăm mare atenție. La o plecare în cursă, alimentăm în jur de 130-150 de camioane, fapt pentru care se întâmplă să aglomerăm unele stații și, în domeniul nostru, timpul înseamnă bani.
Nu în ultimul rând, contează și reducerile de tarife pe care le putem obține. Pentru noi, o reducere de 30 de bani la un litru, raportată la cantitatea pe care o consumăm înseamnă o economie de peste 300.000 de euro pe an, sumă care poate fi investită în flotă sau în softuri”, a arătat Andrei Gheorghe, director transporturi FAN Courier.
Atunci când discutăm despre transportul internațional, strategia pentru obținerea celui mai mic preț/litru trebuie să aibă în vedere și alte elemente.
„Filozofia noastră de optimizare a costurilor legate de carburant pleacă de la configurarea camionului. Toate au rezervoare mari, între 1.100 și 1.350 litri, pentru a putea parcurge o distanță cât mai mare în Europa și a putea, astfel, alimenta doar în anumite puncte cheie.
La sediul firmei, dispunem de o stație de alimentare de 120 mc și avem autocisterne proprii. Cumpărăm carburant aproape zilnic, direct de la marii furnizori, alegând furnizorul care oferă cel mai bun preț în ziua respectivă. Plata se face la livrare, pentru a obține cel mai bun discount posibil. La ieșirea din țară, alimentăm din nou, având un furnizor de carburant partener. Astfel, camioanele ies din țară cu plinul făcut. În Europa, avem parteneri în diferite țări, care oferă un discount foarte bun și, de asemenea, alimentăm doar în anumite stații. De fiecare dată, facem plinul astfel încât autonomia unui camion să fie de minimum 3.000 km”, a explicat Dan Niculescu, director comercial-transport Dianthus.
Nu strică să acordați atenție și potențialelor probleme legate de calitatea carburantului.
„În trecut, am avut foarte multe probleme la camioane, în special la cele Euro 3 și Euro 5, cu multe injectoare schimbate și, de aceea, ne-am concentrat și pe aspectele legate de calitatea carburantului. Ne-am dat seama, în primul rând, pe baza plângerilor primite de la șoferi, însă, totodată, am realizat că multe camioane ajungeau la garaj cu aceeași problemă. Am luat mostre de motorină și testele realizate la laboratoare autorizate au arătat că parametrii nu erau ok la mai multe stații de alimentare din țară.
Astăzi, mostrele de motorină analizate de la noul furnizor arată o calitate bună și, de asemenea, nici plângeri de la șoferi nu mai avem. Totodată, rezolvarea problemei este evidențiată și de faptul că autovehiculele nu mai vin în service cu problemele din trecut”, a explicat Alexandru Borza, fleet manager H.Essers.
Atunci când vorbim despre achiziții vrac pentru alimentarea propriei stații, nu trebuie ignorat transportul carburantului. Iar, în cazul unui transportator de călători, sincronizarea trebuie să fie perfectă.
„Toate cele 130 de autovehicule ale companiei intră, zilnic, în Bistrița și, astfel, toată alimentarea se realizează la stația proprie. Ne-am ales furnizorul în legătură cu promptitudinea, termenele de plată, modul de finanțare/creditare… Totodată, transportatorul carburantului este foarte important (calitatea cisternelor, seriozitatea, modul de golire, monitorizarea cantității). Având un program de transport prestabilit, degeaba ai un preț mai bun, dacă nu ai garanția respectării termenului de livrare (zi și oră). Fără respectarea intervalului orar, riști ori să nu ai suficient spațiu în rezervor pentru a goli cisterna, ori să nu ai suficient carburant pentru a alimenta autovehiculele”, a declarat Melente Horoba, director general Transmixt Bistrița.
Țări preferate pentru alimentare
În cazul transportului internațional, o atenție specială ar trebui acordată țărilor în care se alimentează, luând în calcul și recuperarea taxelor.
„Pe intern, primează prețul și termenul de plată. Pe extern, lucrăm cu doi furnizori de carduri, avem discounturi foarte bune și încercăm să alimentăm în țările în care motorina este mai ieftină. De exemplu, alimentăm mult în Luxemburg – 70% din cantitatea totală utilizată. A doua variantă este Belgia, unde acciza este considerabilă, însă este mai bine așa, având în vedere recuperarea banilor, chiar dacă acest lucru se realizează la peste șase luni”, a precizat Alexandru Păun, director general Blue River.
Pandemia a dus, în unele cazuri, și la reanalizarea condițiilor comerciale. Marii furnizori lucrează, în general, cu firme de audit și, chiar dacă există o istorie lungă cu un transportator și gradul de încredere este ridicat, cu siguranță, în această perioadă, gradul de risc pentru industria de transport este ridicat.
În acest sens, este recomandabil să ai soliții de rezervă și cu alți furnizori în afara celui principal.
În cazul curieratului, pandemia nu a venit cu scădere, ci dimpotrivă, cu creștere. Astfel, pe lângă avantajul prețurilor mai mici la carburanți, noi reduceri au putut fi accesate, având în vedere volumele suplimentare achiziționate.
„Am beneficiat de un discount suplimentar la anumite stații unde am optat să alimentăm cantități mai mari și, astfel, am obținut preț mai bun”, a spus Andrei Gheorghe, director transporturi FAN Courier.
Problemele legate de pandemie, dar și apariția Pachetului Mobilitate 1 au făcut ca multe firme de transport să caute soluții alternative – destinații mai puțin populare. Aici, însă, pot apărea probleme neașteptate.
„Cele mai mari probleme le întâmpinăm în Turcia și Grecia. Aici avem probleme cu TVA și ne este greu să ne înțelegem cu grecii atunci când vine vorba de a da factură șoferului, la alimentare. Practic, am setat un sistem nou de comunicare cu șoferii, pentru a ne asigura că primesc factura. În Turcia, este și mai greu și lucrăm, de asemenea, la o soluție”, a arătat Alexandru Borza, fleet manager H.Essers.
Nicoleta Carmen Lupa, director regional IFPTR: „Trainingurile de comunicare sunt cele mai importante, în actualul context. Șoferii intră în contact cu foarte mulți oameni – clienți, colegi, mentori, dispeceri și, nu în ultimul rând, cu familia. O problemă cu familia riscă să șteargă cu buretele tot ceea ce au învățat, când i-am pregătit vizavi de partea practică a activității lor.
Trainingurile de comunicare sunt cele care îi învață pe șoferi să asculte și să rețină ceea ce trebuie, pentru ca, apoi, să aplice și să dea mai departe.”