În „episodul” din această lună al seriei RETRO, ne îndreptăm atenția asupra evenimentelor ce au marcat borne importante, în luna septembrie a anului 2010.
Economia românească și domeniul transporturilor se confruntau, în continuare, cu problemele cauzate de criză. Rezultatele parțiale ale rubricii „Întrebarea lunii”, lansate de ZIUA CARGO, și anume dacă afacerea operatorului va mai rezista până la sfârșitul anului, arată că 35% dintre respondenți se așteptau să dispară, 34% să reziste, dar cu reorganizare, 29% chiar se aflau în dezvoltare, iar numai 2% preconizau că nu vor avea probleme.
Din editorialul Ralucăi Mihăilescu, identificam situația de totală incertitudine din domeniul transporturilor. „Între victimele «crizei» sunt mulți cei care merită o soartă mai bună. Dar sunt mulți și cei care lucrează incorect, merg la dumping și trag țepe monumentale partenerilor de afaceri din diferite domenii. Bineînțeles, în orice pădure au existat, sunt și vor exista mereu uscături, iar criza nu poate curăța piața de una singură de tot ceea ce înseamnă incorectitudine.”
Legislație
- În sfârșit, era modificată Legea Transporturilor. Au fost prelungite programele de transport persoane în trafic județean și interjudețean, s-au impus condiții suplimentare la licențierea caselor de expediții și s-a creat un registru electronic al conducătorilor auto, noutățile fiind prezentate de Eusebiu Pistru, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în 2010. Printre altele, amintim introducerea scrisorii de garanție bancară de 50.000 de euro pentru casele de expediții.
- Se „punea la cale” înființarea unui patronat al expeditorilor români, „Pentru că acum, mai mult ca oricând, este nevoie de acesta. Anul trecut, MTI a făcut ce a dorit cu legislația privind casele de expediții”, spunea avocatul George Iacob-Anca, susținând cauza.
- Ordonanța 27 din 30 august 2010, care modifica Legea Transporturilor, stipula prelungirea programelor de transport în trafic județean și interjudețean până la data de 30 aprilie 2013, introducând o serie de elemente noi privind transportul de persoane, printre altele, faptul că la întocmirea programelor de transport rutier public de persoane în trafic județean și interjudețean, să fie consultate și organizațiile patronale reprezentative.
Piață
- ZIUA CARGO prezenta, în detaliu, cele 7 companii de transport pregătite să concureze în cadrul primei ediții a concursului Romanian Transport Company of the Year (RTCY) – Aquila, Com Divers Auto, GTI Logistic, Groep H.Essers, Ștefi Spedition, OTZ Logistics Grup și Vectra Internațional.
- Asistam la lansarea bursei etfm.eu, care promitea să rezolve toate nemulțumirile pe care inițiatorul ei, Sandu Bucuroaia, le-a avut în calitate de utilizator cu experiență al platformelor similare. După ani, constatăm că a dispărut așa cum a și aparut.
- Eram invitați de către Mercedes-Benz la Hamburg, în Germania, unde era lansată o nouă generație de Vito și Viano, eveniment ce a fost precedat și de o sesiune de drive-test.
- În cadrul unui interviu, Marc Steib, proaspăt numit la acea vreme ca director de vânzări al diviziei de camioane a Mercedes-Benz România, prezenta viziunea sa despre cum ar trebui să evolueze compania.
- Continental lansa modelul de anvelopă HD Hybrid, destinată axei motoare.
- Volkswagen introducea pe piață un nou model de
- Divizia Truck & Bus a Mercedes-Benz anunța că a atins borna de 30.000 de unități Citaro livrate, în 12 ani (1998-2010).
- TAROM făcea public anunțul că a schimbat și a îmbunătățit meniul, aducând un nou concept de catering la bordul aeronavelor sale.
- ARR publica statisticile parcului național de vehicule de transport persoane, care, surprinzător sau nu, era unul modern. 45% din totalul parcului licențiat avea o vechime de 5 ani sau mai puțin. La categoria cuprinsă între 6 și 15 ani, procentul era de 38%, iar la peste 15 ani, 17%.
Construcții
- Primăria Sectorului 6 anunța inaugurarea unei parcări de 700 de locuri, pe platforma fostei Autogări Militari, cel mai mare parking la sol din vestul Capitalei, cu o suprafață de 17.000 mp.
- Analizam, în paginile revistei, oferta de autogredere, unde Terex, New Holland, Komatsu, Mista-Stalowa Wola și Sany erau „jucatorii” importanți ai pieței utilajelor de construcții pe acest segment.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.com