Pentru că, de obicei, Anul Nou vine cu obiective și rezoluții, va propun ca, în acest an, în afara de bugete, recrutări de șoferi și Pachetul Mobilitate, să ne focusăm și pe alte lucruri esențiale, pentru ca afacerea să prospere, și pentru că una dintre tendințele anului 2024 în materie de HR este concentrarea pe oameni și pe cum se simt ei.
Activând într-o societate marcată de negativitate, atât din partea angajaților, cât și din partea managementului, este crucial să abordăm această problemă, pentru a asigura o cultură organizațională sănătoasă.
Conform unui studiu realizat de Harvard Business School, se pare că oamenii petrec între 10 și 20 de ore plângându-se de ceva sau de cineva. Este o perioadă considerabilă, în care am putea transformă negativul în pozitiv. O soluție simplă, dar eficientă constă în încurajarea echipei să adopte un exercițiu cognitiv. Înainte de a exprima ceva negativ, angajații ar trebui să-și adreseze patru întrebări esențiale:
- Ceea ce urmează să spun ajută în vreun fel bunul mers al lucrurilor?
- Mă ajută pe mine cu ceva ceea ce urmează să spun?
- Îl ajută cu ceva pe cel căruia urmează să-i spun?
- Îl ajută cu ceva pe cel despre care urmează să spun ceva negativ?
Dacă răspunsul este NU, atunci am o sugestie care nu necesită să ai studii multe în domeniul comunicării sau psihologiei. Pur și simplu, nu o spune.
Negativitatea persistă adesea în mediul de afaceri din România, cu tendința de a ne victimiza și de a transmite acest comportament angajaților. Mesajele negative, fie că vizează pierderi de clienți, fluctuații ale cifrelor sau creșteri de costuri, pot afecta motivația angajaților. O introspecție prin diagnosticul organizațional poate dezvălui surprize semnificative.
Conform unui principiu psihologic, suntem predispuși să observăm negativul mai rapid și să resimțim mai puternic emoțiile negative decât cele pozitive. Schimbarea acestei dinamici este posibilă. Celebrarea progreselor și victoriilor mici, comunicarea eficientă a veștilor bune și asumarea responsabilității, chiar și în situațiile dificile, reprezintă pilonii unei culturi organizaționale sănătoase.
Chiar și în momentele dificile, cum ar fi plecarea unui angajat, reacția adecvată poate transformă un aspect aparent negativ într-o oportunitate de a construi și consolida imaginea companiei.
Deși o primă percepție ar fi că imaginea ta poate avea de suferit, dacă reacționezi prompt și corect, poți construi pe acest context. Pentru că da, cred că ar trebui să reacționezi.
Bun, deci, ce ai de făcut?
Indiferent de termenii mai mult sau mai puțin amiabili ai despărțirii, omul respectiv a contribuit la creșterea companiei tale. Iar, pentru asta, el merită aprecierea ta publică.
În plus, este o dovadă de fair-play să îi urezi succes, indiferent de noua sa destinație.
Ce spune o astfel de reacție despre tine, ca brand? Că ești fair-play, că ai un mindset sănătos și că ești aici să joci pe termen lung. Despre beneficiile din punct de vedere Employer Branding nici nu mai zic.
Ce se întâmplă dacă nu reacționezi? Pe termen scurt, probabil că nu mare lucru. Dar gândește-te la această situație ca la o oportunitate de a construi pe termen lung și de a transforma ceva negativ în ceva pozitiv.
Rivalitatea și reclama negativă sunt bine-cunoscute și între marile branduri, cum ar fi Coca-Cola și Pepsi. Această abordare este de înțeles, însă nu este singura opțiune, exact ca și în cazul în care angajații decid să părăsească organizația.
De exemplu, Xbox și PlayStation i-au felicitat public pe cei de la Nintendo pentru lansarea unui nou joc. Conform studiilor, oamenii au fost mai predispuși cu 34% să cumpere Xbox și Playstation.
Așa că, transformarea unei situații negative în ceva pozitiv nu poate să îți aducă decât beneficii, pe termen lung.
Monica DERECICHEI
consultant HR
monica@remarkableconsulting.ro