Un procent de 43% dintre șoferii de camion din Belgia și 31% dintre cei din Austria au fost depistați depășind timpii legali de lucru impuși de regulamentele Uniunii Europene. ROADPOL cataloghează drept șocante rezultatele celei mai recente săptămâni de control, axat pe transportul comercial de mărfuri și de persoane.
Este vorba despre a doua sesiune de control pe această temă desfășurată de Rețeaua europeană de poliție rutieră (ROADPOL), pe parcursul acestui an.
La acțiunea paneuropeană au participat 18 țări membre ROADPOL, în luna mai, însă rezultatele au fost făcute publice mai târziu decât de obicei, în a doua jumătate a lui iulie, din cauza unor probleme tehnice.
1 din 4 camioane au „călcat pe bec”
Polițiștii au oprit în trafic 228.389 de camioane și 136.335 de autobuze, constatând 78.926 de încălcări (camioane: 69.749, autobuze: 9.177). „De 2.363 de ori (2.167 de camioane; 196 de autobuze) a trebuit să se interzică continuarea călătoriei, până când șoferul și-a luat perioada legală de odihnă sau a fost restabilită starea corespunzătoare a vehiculelor/încărcăturii. Rata încălcărilor a fost de 23,43% pentru transportul de marfă și de 6,43% pentru autobuze. Pentru traficul de marfă, aceasta înseamnă că a fost constatată o încălcare la aproape 1 din 4 camioane verificate, în majoritate pentru depășirea timpului de conducere, pentru setări incorecte sau manipularea tahografului, pentru viteză și pentru alte nereguli tehnice (inclusiv încărcături supraponderale și nesigure). În cazul autobuzelor, cele mai multe încălcări au fost constatate în domeniul centurilor de siguranță, al vitezei, al depășirii timpului de conducere, al setărilor tahografului și al documentelor vehiculului”, a notat ROADPOL.
Aproape 8.400 de șoferi au condus fără pauză
Raportările polițiștilor rutieri mai arată că 8.391 de șoferi (camioane – 7.638, autobuze – 753) și-au condus vehiculul mai mult decât le permite legea, fără să respecte pauzele obligatorii. Rata medie a încălcării timpilor de conducere și de odihnă a fost de 3,4% din numărul de inspecții efectuate, însă procentul de conducători auto găsiți în neregulă a fost foarte ridicat în Belgia (43%), Austria (31%) și Germania (18%) și aproape neglijabil în Bulgaria (0,51%), Slovacia (0,45%) și Lituania (0,13%). În plus, de 4.787 de ori (4.236 de camioane; 551 de autobuze) tahografele prescrise nu au fost gestionate corespunzător. Manipulări ale tahografelor digitale au fost detectate în 836 de cazuri (803 camioane; 33 de autobuze).
Totodată, 175 de conducători auto au fost depistați ca fiind sub influența alcoolului (150 de camioane; 25 de autobuze), iar 35 de șoferi de camioane, sub influența drogurilor.
Concluzii
Jana Peléšková, șefa Grupului de lucru operațional ROADPOL, de la Poliția din Republica Cehă: „Rata încălcărilor arată că traficul de mărfuri reprezintă, încă, un risc major pentru siguranța rutieră iar monitorizarea este mai mult decât necesară, dar și că ofițerii de poliție europeni au un nivel foarte ridicat de formare în controlul traficului greu. Multe încălcări (viteză, asigurarea insuficientă a încărcăturii, oboseala șoferului și defecțiunile tehnice ale vehiculelor) sunt, adesea, principalele cauze ale coliziunilor grave și trebuie combătute prin controale. Oboseala șoferilor reprezintă un risc semnificativ pentru coliziuni, în special în cazul vehiculelor grele”.
Următoarea operațiune ROADPOL Truck & Bus va avea loc între 11 și 17 noiembrie.
adaptarea: Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro