Este puțin probabil ca mașinile cu conducere autonomă să fie utilizate pe scară largă, cel puțin până în 2035, potrivit unei analize a „Standard and Poor’s Global” (S&P Global), citată de ROADPOL.
Astfel, oamenii nu vor începe prea curând să cumpere mașini „care vor merge oriunde fără să fie conduse de un șofer”, se arată în raport. Cu toate acestea, se subliniază că „vehiculele autonome își vor găsi, probabil, în continuare, locul sub soare”.
Provocarea
Compania tehnologică Google testează, încă din 2015, mașini care se conduc singure, dar acest sector al industriei auto s-a dezvoltat lent. „Producția de masă este blocată în prima viteză, principala provocare fiind reprezentată de dificultățile semnificative cu care se confruntă experții tehnici în dezvoltarea sistemelor de control în traficul complex și imprevizibil al vehiculelor conduse de șoferi”, notează Standard & Poor’s Global. „Majoritatea consumatorilor nu vor avea încredere, inițial, în vehiculele autonome. Numeroșii senzori și camere de luat vederi, sistemele informatice de înaltă tehnologie cu care sunt echipate și cipurile care le controlează sunt scumpe și nu se vor ieftini prea curând, lucru ce îi descurajează pe cei interesați să dețină o mașină personală. Dar companiile intenționează să folosească mașinile autonome pentru servicii de taxi sau de ride-sharing”, spun analiștii companiei de consultanță.
Taxiuri robotizate
„Utilizarea mașinilor autonome ca taxiuri pare pe deplin reală, chiar și pe termen scurt. Acest lucru este posibil în zonele bine cartografiate, unde taxiurile ce se conduc singure au fost supuse unor teste extinse”, notează experții din sectorul tehnologic. În iunie 2022, compania Cruise a primit permisiunea de a furniza servicii de taxi cu mașini robotizate, în San Francisco. Cruise este deținută de gigantul auto General Motors și de Waymo, o divizie a Alphabet, compania care deține Google. Cruise folosește mașini electrice Chevrolet Bolt modificate, care nu au volan și pedale și se conduc singure.
Incidente
Cu toate acestea, taxiurile inovatoare au fost cauza mai multor incidente, în ultimele luni, după cum a relatat presa americană. Un taxi robotizat Cruise s-a ciocnit cu un camion al unui departament local de pompieri, iar un pasager din taxi a fost rănit în accidentul care a avut loc într-o intersecție din San Francisco, în luna august. Într-un alt incident, tot în august, taxiul autonom Cruise a rămas blocat în betonul turnat pe o stradă din San Francisco, deoarece nu a recunoscut semnalizarea cu steaguri. Cu câteva zile mai devreme, taxiurile s-au oprit fără niciun motiv aparent, în mijlocul mai multor străzi aglomerate din San Francisco, și au blocat traficul, timp de aproximativ 15 minute. Oficialii au cerut companiei Cruise să reducă la jumătate numărul taxiurilor robotizate din oraș. În timpul zilei, circulă 50, iar noaptea 150.
Teste
Compania americană Zoox, deținută de gigantul din comerțul online Amazon, efectuează, și ea, teste, în SUA, cu un taxi robotizat, ce poate transporta până la patru pasageri. Vehiculul a dezvoltat o viteză de până la 56 km/h, în timpul testelor ce au loc în Las Vegas, zona San Francisco și Seattle. „Mașina a respectat semnalele semaforului și a virat la stânga sau la dreapta, atunci când traseul o cerea”, a relatat Zooks. Mașinile care se conduc singure sunt preconizate să deservească o linie regulată pentru transportul angajaților companiei, dar obiectivul mai semnificativ al Zoox este de a lansa taxiuri robotizate în unele orașe din SUA.
Viitorul
În pofida incidentelor, mai multe companii se îndreaptă spre dezvoltări legate de această tehnologie, spun experții. „Până la mijlocul deceniului următor, vor exista mai multe taxiuri robotizate, care vor avea voie să conducă în anumite zone. Vor fi mai multe mașini personale cu sisteme de autoconducere instalate. Acestea vor fi echipate cu sisteme de securitate, dar gestionarea lor generală va necesita, în continuare, cel puțin un anumit nivel de implicare a șoferului”, potrivit raportului S&P Global.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro