Cel de-al doilea Masterclass „Tacho” din acest an, organizat de ROADPOL, împreună cu Euro Contrôle Route European Grouping of Territorial Cooperation Limited (ECR EGTC), pe tema depistării tehnicilor de manipulare a tahografului, a avut loc la Hasselt (Belgia).
Au participat, în perioada 14-18 octombrie, agenți de control al traficului rutier din 15 țări europene: Cipru, Irlanda, Polonia, Țările de Jos, Belgia, Germania, Austria, Elveția, Republica Cehă, Portugalia, Regatul Unit, Luxemburg, Letonia, Suedia și Franța. Ei au fost învățați cum să depisteze manipularea ilegală a tahografelor, pentru a-i face pe trișori să plătească.
Formatorii de la ROADPOL, Sven Kilian, de la poliția landului german Renania-Palatinat, și Frederic Martin, de la poliția federală belgiană, precum și cei ai ECR, au oferit sesiuni aprofundate, acoperind aspecte cruciale ale tehnologiei tahografului și ale detectării manipulărilor.
Masterclass-urile „Tacho” fac parte din proiectul STRIDER III, cofinanțat de Uniunea Europeană.
Regulamente europene
„ROADPOL își continuă, astfel, angajamentul față de dezvoltarea profesională a agenților de control al traficului din întreaga Europă. Această formare face parte din eforturile de educație permanentă descrise la articolul 39 din Regulamentul 165/2014 și consolidate de Regulamentul de punere în aplicare 2024/1886 al Comisiei Europene, publicat recent. Cele două regulamente subliniază importanța formării inițiale și continue a agenților de control”, potrivit ROADPOL. Participanții au primit certificate, la finalizarea cursului, care le confirmă competența în detectarea manipulării tahografului. ROADPOL și ECR intenționează să continue să ofere aceste cursuri de măiestrie în viitor, fie individual, fie în parteneriat, pentru a sprijini statele membre ale UE în formarea inspectorilor de trafic și în îndeplinirea cerințelor de reglementare.
„Ce se întâmplă dacă un șofer de camion decide să parcurgă 2.000 km timp de 24 de ore, împins de transportator, pentru a rămâne în fața concurenței? Legislația UE menține în siguranță drumurile noastre, prin impunerea unor praguri stricte ale timpilor de conducere și de odihnă, ținute sub control de tahograful inteligent. Dar ce se întâmplă dacă șoferii încearcă să devină și mai inteligenți? Falsificarea datelor tahografului le permite șoferilor să depășească orele legale de condus, ceea ce duce la oboseală și crește riscul de accidente grave. Nu putem permite să se întâmple asta. Păstrarea drumurilor noastre în siguranță începe cu o aplicare corectă și inteligentă!”, a transmis ROADPOL, pe Facebook.
Seminar privind investigarea accidentelor
Al doilea seminar internațional „Investigarea accidentelor rutiere”, organizat de ROADPOL împreună cu Unitatea de trafic a Gărzii Civile din Spania, a avut loc în perioada 5-7 noiembrie, la renumitul centru pentru formare în domeniul siguranței rutiere, la nivel național și internațional, Academia de Trafic a Guardia Civil, din Merida.
Seminarul a cuprins conferințe zilnice, susținute de membri ai Unității de Trafic a Gărzii Civile din Spania (ATGC), de personal din cadrul Direcției Generale de Trafic și de reprezentanți ai Procuraturii de Stat din Spania. Participanții din țările membre ROADPOL și-au prezentat, de asemenea, propriile abordări și experiențe în investigarea accidentelor rutiere. Cu un accent puternic pe aplicațiile practice, seminarul și-a propus să promoveze schimbul de cunoștințe, experiențe și bune practici în domeniu.
Subiectele-cheie au inclus cadrul organizațional al investigațiilor privind accidentele, sisteme și indicatori de date privind accidentele rutiere, tehnici de investigare și reconstituirea accidentelor, tendințe viitoare în investigarea accidentelor – inclusiv utilizarea recunoașterii optice a caracterelor (OCR) și a datelor de telefonie mobilă în determinarea cauzelor accidentelor rutiere.
„Obiectivul seminarului este schimbul de cunoștințe, experiențe și bune practici între participanți, în privința investigării accidentelor rutiere la toate nivelurile, de la coliziunile minore la cele complexe”, a declarat Damyan Vladinov, secretar general ROADPOL.
Evenimentul este parte a proiectului „Soluții pentru reducerea numărului de răniți și morți pe drumurile Europei III” (STRIDER III), cofinanțat de Uniunea Europeană.
adaptarea: Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro