Austria, Bulgaria, Croația, Cipru, Estonia, Finlanda, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Macedonia de Nord și Portugalia sunt campioanele ROADPOL Safety Days 2024, la fel ca anul trecut: au raportat ZERO decese rutiere în ziua de control, 18 septembrie.
Din datele primite de la 32 de țări membre ROADPOL, 20 au luat parte activă la campania anuală emblematică a Rețelei Europene de Poliție Rutieră. Aceasta s-a desfășurat în săptămâna 16-22 septembrie, cu obiectivul de a atinge ZERO decese, pentru cel puțin o singură zi.
Toate formele de furie pe șosea, în vizorul polițiștilor
În acest an, campania s-a axat pe comportamentul agresiv al șoferilor, cu scopul de a atenua impactul acestui fenomen al conducerii riscante, care include viteza, urmărirea, schimbarea bruscă a benzii de circulație, tăierea „feței” celorlalți participanți la trafic, verificarea frânelor și claxonatul. „Toate formele de furie pe șosea, cum sunt adoptarea unui comportament agresiv sau violent față de alți șoferi, țipând, gesticulând, luptându-se sau folosind vehiculul ca pe o armă, au fost în centrul atenției. Au fost abordate, de asemenea, conducerea sub influența drogurilor și cursele ilegale de stradă, organizate sau spontane. Campania s-a adresat în principal tinerilor conducători auto din grupa de vârstă 18-30 de ani, care s-au dovedit a fi cei mai predispuși la comportamente agresive și riscante, ca participanți la trafic”, a precizat ROADPOL.
38 de decese, pe întreg continentul
În ziua de control a campaniei, toate țările participante au raportat fie ZERO decese, fie un număr considerabil mai mic de astfel de evenimente rutiere tragice, față de medie. „În total, 38 de decese au fost raportate în acea zi, pe întreg continentul, ceea ce reprezintă o creștere de 11% față de anul trecut. Cu toate acestea, cifra reflectă, totuși, o scădere globală de 30% față de media zilnică de 55 de decese pe șoselele UE, conform statisticilor publicate de Comisia Europeană” subliniază ROADPOL.
Prevenție
Pe parcursul săptămânii, au fost organizate numeroase evenimente, cu scopul de a atrage atenția publicului asupra siguranței rutiere și a mobilității sigure, inclusiv inițiative din partea organizațiilor guvernamentale și civile, a instituțiilor de învățământ și a companiilor private. Hashtag-ul #zeromeanslife, introdus în 2023, a fost utilizat de peste 350 de ori numai pe Facebook, față de 150 de ori anul trecut. Hashtag-ul a fost creat pentru a ține evidența evenimentelor organizate și pentru a spori măsurabilitatea efortului general al campaniei. Sute de fotografii și videoclipuri au fost încărcate pe rețelele de socializare în publicații care menționau ROADPOL și purtau #zeromeanslife.
„Cifrele sunt încurajatoare, dar suntem încă departe de a atinge obiectivul Vision Zero”, a comentat secretarul general al ROADPOL, Damyan Vladinov. „Acest lucru subliniază necesitatea unor eforturi continue, pentru a dovedi că viziunea poate deveni o realitate. Trebuie să ne consolidăm abordarea cu o combinație de poliție rutieră modernă și strategii de prevenire aprofundate. Cu toate acestea, poliția nu poate realiza acest lucru singură. Îndemnăm toate instituțiile, naționale și internaționale, organismele educaționale, companiile private și fiecare utilizator al drumurilor să își asume responsabilitatea în trafic. Lucrând împreună, putem ajunge la zero decese mai devreme, nu mai târziu”, a adăugat Damyan Vladinov.
adaptare: Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro