ROADPOL: Scădere infimă, în efortul de a ajunge la „Vision Zero”

O lipsă îngrijorătoare de progres care s-a înregistrat, anul trecut, în reducerea numărului deceselor rutiere, în multe țări membre ale Uniunii Europene (UE), a fost dezvăluită de statisticile preliminare publicate recent, informează ROADPOL, Rețeaua Europeană de Poliție Rutieră.

PHOTO POLICIJA.LRV.LT (sursă: ROADPOL)

Aproximativ 20.400 de persoane au murit în accidente rutiere, în statele UE, anul trecut, reprezentând o scădere insuficientă, de 1%, față de 2022. În ciuda unor progrese față de anul de referință 2019, puține state membre sunt pe cale să atingă obiectivul de a reduce la jumătate numărul de decese rutiere, până în 2030, o etapă esențială în urmărirea „Viziunii Zero”, până în 2050.

Tendință

În general, numărul deceselor rutiere a fost mai mic cu 10%, comparativ cu ultimul an de referință pre-pandemic 2019, dar tendința de scădere stagnează, în mai multe state membre. „Numărul de decese rutiere a scăzut mai degrabă neglijabil, începând din 2019, în Spania, Franța și Italia, în timp ce a crescut în Irlanda, Letonia, Țările de Jos, Slovacia și Suedia. În schimb, în ultimii patru ani, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Ungaria și Polonia sunt, cel puțin până în prezent, pe cale să îndeplinească obiectivul de reducere cu 50% până în 2030”, a precizat ROADPOL.

Cele mai sigure drumuri, în Suedia și Danemarca

Astfel, clasamentul general al ratelor de mortalitate nu s-a schimbat semnificativ, cele mai sigure drumuri fiind în continuare cele din Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) și Danemarca (27/milion). „Totuși, există o modificare la coada clasamentului: pentru prima dată după mai bine de un deceniu, Bulgaria (82/milion) a devansat cu puțin România (81/milion) pentru a deveni liderul negativ, cu cele mai mari rate de mortalitate, în 2023. Media UE, în 2023, a fost de 46 de decese rutiere la un milion de locuitori. Datele disponibile la nivelul UE pentru anul 2022 (datele detaliate pentru 2023 nu sunt încă disponibile) arată că 52% dintre decesele din traficul rutier au avut loc pe drumurile rurale, față de 38% în zonele urbane și 9% pe autostrăzi”, potrivit informațiilor UE.

Nicio scădere de victime, la categoria bicicliștilor

Tendința privind numărul de bicicliști care au murit în accidente rutiere pe drumurile din UE reprezintă „o preocupare serioasă”, atrag atenția reprezentanții ROADPOL, cu precizarea că peste 2.000 de bicicliști au fost uciși, în 2022, iar „acesta este singurul grup principal de utilizatori de drumuri care nu a înregistrat o scădere semnificativă a numărului de decese în ultimul deceniu, în special din cauza lipsei persistente de infrastructură adecvată și a comportamentului nesigur al tuturor utilizatorilor de drumuri, cum ar fi viteza, distragerea atenției și conducerea sub influența alcoolului și a drogurilor”.

Bărbații au reprezentat trei din patru decese rutiere

Bărbații au reprezentat trei din patru decese rutiere (77%), iar persoanele în vârstă, de peste 65 de ani, sunt expuse unui risc mai mare, deoarece au reprezentat 29% din totalul deceselor rutiere, în timp ce reprezintă 21% din populație. În mod similar, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani au reprezentat 12% din decesele rutiere, dar 7% din populație. 

Ocupanții autoturismelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 45% din totalul deceselor, pietonii 18%, motocicliștii 19% și bicicliștii 10%. Tiparele se schimbă semnificativ, în funcție de vârstă. În rândul persoanelor cu vârsta de peste 65 de ani, pietonii reprezintă 29% din decese, iar bicicliștii 17%.

Scăderi, în România

În România, anul trecut s-au înregistrat 4.525 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 1.545 de persoane şi rănirea gravă a altor 3.535. Comparativ cu anul 2022, se pot constata scăderi: cu 190 mai puține accidente, cu 88 mai puține persoane decedate şi cu 160 mai puține persoane rănite grav.

Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.