Roata scotiana

Falkirk Wheel (Roata de la Falkirk) este un sistem de lift rotitor pentru ambarcatiuni localizat in Scotia, conectand canalele Forth si Clyde cu Union Canal. Deschis in 2002, sistemul rotitor de ecluze isi trage numele de la un oras din apropiere, din inima Scotiei. Cele doua canale fusesera anterior conectate prin intermediul unui sistem cu 11 ecluze, dar in anii ’30 au fost scoase din uz.

Falkirk Wheel a fost des­chis pe 24 mai 2002 de catre Regina Elizabeth II, in cadrul unei ceremonii ca parte a sarbatorilor Ju­bi­leului de Aur. Deschiderea a fost amanata cu o luna, din cauza unor inun­datii cauzate de vandalizarea portilor Rotii.

Planul de a renova canalele din centrul Scotiei pentru a reco­nec­ta Glasgow de Edinburg a fost co­ordonat de catre British Water­ways, cu suport si finantare din partea mai multor autoritati locale, prin­tre care Scottish Enterprise Net­work, European Regional De­velop­ment Fund si Millennium Com­mission. S-a decis sa se cre­eze o structura ultramoderna, in loc de a recrea pur si simplu eclu­ze­le istorice. Au fost depuse pro­iecte pentru realizarea unui lift pen­tru ambarcatiuni, iar proiectul Rotii a castigat detasat. Acesta in­cludea, de asemenea, con­struc­tia unui centru de vizitare, cu ma­ga­zin, cafenea si centru expozi­tional.

Serviciile de proiectare arhi­tec­turala au fost asigurate de com­pania scotiana RMJM, ur­ma­rind designul initial realizat de Nicoll Rusell Studios si de catre inginerii Binnie Black si Veatch. Arhitectul principal a fost Tony Kettle, de la RMJM.

Joint-venture-ul Bachy/Sole­tanche si Morrison Construction a castigat contractul de con­structie a rotii, a bazinului de „primire“, a unei noi sectiuni de canal, a unui tunel sub Zidul Antonian si a unei sectiuni din aquaduct. Dar joint-venture-ul a nu­mit compania Butterley Engi­nee­ring sa proiecteze si sa con­struiasca roata.

„Leagan“ pentru barci

Roata are un diametru de 35 m si consta din doua brate la punc­te opuse, care se extind 15 m dincolo de axa centrala, luand forma unei barde cu doua capete, de inspiratie celtica. Doua seturi de astfel de brate sunt atasate la 25 m de-o parte si de cealalta a unui ax cu un diametru de 3,5 m.

Doua chesoane diametral opu­se, umplute cu apa, fiecare avand o capacitate de 360.000 l, sunt asezate intre capetele bratelor. Aceste chesoane au intotdeauna aceeasi masa, indiferent ca este vorba despre masa lor combinata de 600 t, sau sunt „incarcate“ cu barje, deoarece, conform prin­ci­piu­lui lui Arhimede, obiectele scu­fundate in apa disloca o cantitate de lichid egala cu propria masa. Acest lucru mentine roata in echi­li­bru si astfel, in ciuda masei enor­me, se roteste la 180 grade in 5 mi­nute si jumatate, utilizand foar­te putina energie. Este nevoie doar de 22,5 kW (30,2 CP) pentru a alimenta motoarele electrice, care consuma numai 1,5 kWh in patru minute.

Diferenta de nivel dintre cele doua canale la nivelul rotii este de 24 m, echivalent cu inaltimea unei cladiri cu opt etaje. Canalul Union este cu 11 m mai sus decat aqua­ductul care intersecteaza roa­ta, iar ambarcatiunile trebuie sa treaca printr-o serie de ecluze pentru a cobori din acest canal in aquaduct, in partea superioara a rotii.

Cum functioneaza

Roata se invarte impreuna cu axul, care este sustinut de rul­menti cu diametrul de 4 m, in­sta­lati la capatul axului, cu inelele ex­terioare montate pe plintele con­struite in partea superioara a pilonilor de fundatie.

Rulmentul din partea axului din­spre camera masinilor are un inel interior care este configurat sa functioneze ca roata dintata rota­tiva inelara, actionat prin inter­me­diul a 10 motoare hidraulice asam­blate pe un rulment sta­tionar. Axele de propulsie ale mo­toa­relor au pinioane care func­tionea­za ca angrenaje planetare, actionand roata dintata inelara.

Un motor electric actioneaza o pompa hidraulica, aceasta fiind conectata la motoarele hidraulice prin intermediul unor furtune si propulseaza roata cu 1/8 rotatii pe minut.

Chesoanele trebuie sa se ro­teas­ca cu aceeasi viteza ca roata, dar in directie opusa, pentru a le men­tine in echilibru si pentru a se asigura ca incarcatura de am­bar­catiuni si apa nu se rastoarna atunci cand roata se intoarce.

Fiecare extremitate a fiecarui cheson se sprijina pe rotite care ru­leaza pe partea interioara a unor gauri cu un diametru de 8 m la capatul bratelor, permitand ro­tirea chesoanelor. Aceasta mis­care este controlata prin inter­me­diul unui ansamblu de roti din­tate: un sis­tem alternativ de trei roti din­tate inelare cu diametru de 8 m si doua mai mici, toate cu dinti exteriori. Roata dintata centrala sta­tionara este montata pe axa la capatul dinspre camera masinilor si este fixata de o plinta pentru a nu se roti. Cele doua roti dintate mici sunt fixate de bra­tele rotii si ac­tioneaza ca an­gre­naje pla­ne­tare. Cand motoa­re­le invart roata, angrenajele pla­netare actioneaza roata centrala, ceea ce conduce la o rotire a pla­ne­tarelor mai rapi­da decat a rotii in sine, dar in ace­e­asi directie. Pla­netarele actio­nea­za rotile din­tate de la ex­tre­mitatile chesoa­ne­lor, propul­san­du-le cu aceeasi viteza ca roa­ta, dar in directie opu­sa. Aceas­ta arhitectura anu­leaza rotatia cau­za­ta de brate si mentine chesoa­ne­le stabile si la orizontala.

Sistemul de andocare este un port pe sistem de doc uscat, izolat de bazinul canalului inferior prin in­ter­mediul unor porti de ecluza si men­tinut uscat cu ajutorul unor pom­pe. Cand roata se invarte si se o­preste cu bratele in pozitie ver­ti­ca­la, ambarcatiunile pot intra si iesi din chesoane atunci cand portile sunt deschise fara ca docul sa fie inundat. Spatiul de sub cheson este gol.

Daca nu ar fi fost inclus docul, che­soanele si extremitatile brate­lor ar fi fost scufundate in apa in par­tea inferioara a bazinului cana­lu­lui de fiecare data cand roata se invarte. Acest lucru ar fi condus la dezvoltarea unor situatii inde­zi­rabile, printre care si o crestere a puterii necesare, din cauza re­zi­stentei apei.

Costuri

Falkirk Wheel a costat 17,5 milioane lire sterline, intregul proiect de restaurare reprezentand o investitie de 84,5 milioane de lire, din care 32 milioane au reprezentat contributia din partea fondului Loteriei Nationale.

Centrul de Vizitare ofera tur cu barca de o ora, denumit The Falkirk Wheel Experience, care include si o tura cu roata in sine. Din 2010, un bilet costa 7,95 lire pentru adulti si 4,95 pentru copiii cu varste cuprinse intre 3 si 15 ani, pentru copiii sub trei ani fiind gratuit. Pretul pentru studenti este de 6,95, iar pretul pentru familie 23,24 (2 adulti si 2 copii). Este disponibil de asemenea un discount de 10% pentru grupuri de peste 20 persoane.

Proiectele de viitor includ un design similar pentru un nou canal de-a lungul vaii Marston in Bedfordshire, parte a unui proiect turistic de scara larga. De asemenea, a fost propusa o expansiune a canalelor Forth&Clyde la intrarea pe raul Forth, care va utiliza doua structuri tip lift cu o diferenta de nivel de 35 m.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.