ROMÂNIA INTRĂ ÎN SCHENGEN, AERIAN ȘI MARITIM. Primele scannere noi, în vămile terestre

România intră, gradual, în Spațiul Schengen de liberă circulație: aerian și maritim, de la 31 martie, iar terestru, abia după ce va instala în birourile vamale de frontieră toate cele 26 de sisteme de scanare cu raze X, achiziționate pentru inspectarea mărfurilor.

Primele două scannere din totalul de 26 achiziționate din fonduri europene, prin PNRR, în cadrul contractului semnat de Autoritatea Vamală Română, în decembrie 2023, au fost recepționate și urmează să intre în funcțiune.

Raze X, în vămile Giurgiulești și Albița

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș: „Transmiteam, în decembrie, că a fost semnat contractul și că vom cumpăra, din bani europeni, 26 de sisteme noi de scanare cu raze X, pentru inspectarea mărfurilor care intră în țară. (…) S-a făcut deja recepția pentru două scannere, unul relocabil, la Giurgiulești, și altul mobil, la Albița. Ambele vor fi operaționale la finalul lunii viitoare”.

Încă șase sisteme de scanare vor mai fi disponibile, în 2024. „La finalul anului, vom avea, deja, funcționale opt scannere”, a adăugat ministrul Marcel Boloș. El a precizat că, pe lângă amplasarea acestora în locurile stabilite, procesul presupune și realizarea lucrărilor de construcții pentru asigurarea respectării normelor de protecție radiologică în exploatarea echipamentelor.

Două scannere în Portul Constanța, până la sfârșitul anului

Portul Constanța va avea, și el, două scannere, ce vor deveni operaționale până la finalul acestui an, iar ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a fost, cu președintele Autorității Vamale Române, Marcel Simion Mutescu, să vadă cele două birouri vamale de frontieră unde vor fi amplasate sistemele. „Nu e o noutate că, an de an, cantitățile de mărfuri care trec prin Portul Constanța bat toate recordurile. Conform datelor, în 2023, traficul total a depășit 92 de milioane de tone, față de 75, în 2022. Ceea ce înseamnă că și riscul de contrabandă, trafic de droguri, arme și evaziune fiscală crește direct proporțional. Am vrut să merg, astăzi, cu președintele Autorității Vamale Române, în Portul Constanța, să văd cele două birouri vamale de frontieră unde vom amplasa două scannere. Dacă nu urgentăm acest proces, înseamnă că stăm deoparte și lăsăm frauda să submineze fundamentul economiei naționale”, a arătat ministrul Finanțelor.

Bunuri sau substanțe interzise, identificate în câteva secunde

Marcel Boloș a precizat că aceste două scannere vor identifica, în doar câteva secunde, orice bunuri sau substanțe interzise care ar putea fi introduse ilegal în țară. „În final, am pus la punct planul de acțiune cu activitățile ce se vor derula pentru preluarea terenurilor și pentru asigurarea amenajărilor și utilităților necesare funcționării echipamentelor de scanat”, a arătat el.

Sistemele de scanare vor contribui la combaterea fraudei vamale, inclusiv a subdeclarării valorii mărfurilor, oferind o modalitate eficientă de verificare a conținutului încărcăturilor. De asemenea, vor accelera procesul vamal, prin scurtarea timpului de inspecție manuală a fiecărui colet sau container.

Finanțare nerambursabilă, de 34 milioane de euro

România are în dotarea vămilor un sistem de scanare vechi, din 2005, în Constanța și 15 sisteme de scanare fără drept de utilizare, nefolosite de șapte ani. Achiziționarea celor 26 de scannere face parte din proiectul „Dotarea birourilor vamale de frontieră cu sisteme de scanare autovehicule și containere (sisteme de securitate) și înființarea Centrului Național de Analiză Imagistică în cadrul căruia se vor integra sistemele de scanare autovehicule și containere din dotarea AVR”. Proiectul, care prevede și formarea personalului de specialitate care va asigura operarea sistemelor de securitate, se derulează începând din decembrie 2023 și are termen de finalizare 31 decembrie 2027, cu 31 decembrie 2026 pentru componenta finanțată prin PNRR. Finanțarea este nerambursabilă (PNRR) și este de 34,06 milioane de euro.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.