Sunt companii pentru care planurile se fac pe termen lung. Care abordează perioadele dificile într-o manieră curajoasă, acceptă şi aplică măsuri de reducere a costurilor, dar nu renunţă la investiţii. Sunt companii care îşi urmează misiunea, chiar împotriva curentului.
În urmă cu aproape doi ani, Ion Lixandru, administratorul Romtrailer, afirma, în cadrul unui articol publicat în revista Ziua Cargo: „Noi nu facem afaceri pentru 2-3 ani, afacerile noastre, aşa cum sunt şi cele din complexul Bucureşti, sunt pentru investiţii pe cel puţin 12 ani”. În acel moment, grupul condus de omul de afaceri român (din care, alături de Romtrailer, face parte Camion Logistic) avea în desfăşurare o investiţie în valoare de 20 de milioane de lei într-un complex ultramodern, la km 23 pe autostrada A1, şi anunţa că nu se va opri. Pasul următor aducea în prim plan Sibiul, unde era programată deschiderea unui service. „Vorbim la Sibiu despre o etapă intermediară pentru investiţiile pe care le avem în plan. Avem o reţea de parteneriate, dar, ca să dăm încrederea partenerilor că nu suntem investitori de conjunctură, folosind doar zonele aglomerate, ne ducem către clienţi“, sublinia, în acel moment, Ion Lixandru.
1,35 milioane de euro pentru Sibiu
Şi iată că promisiunile făcute pieţei în acel moment au fost puse în practică. În ciuda semnalelor amestecate transmise de economie, a unei perioade cu adevărat dificile pentru furnizorii de service, Romtrailer a finalizat proiectul la Sibiu. Este vorba despre 1,35 milioane de euro investiţi într-o copie la scară mai redusă a complexului de lângă Bucureşti. De menţionat că această sumă nu include echipamentele.
Atelierul dispune de 9 linii, din care, în această perioadă, sunt utilizate 5 (4 având inclusiv canale de lucru), iar birourile şi depozitul de piese au câte 170 mp fiecare. Serviciile oferite sunt similare cu cele prestate de centrul aflat pe A1 la km 23: revizii, reparaţii instalaţii pneumatice şi electrice, axe şi sisteme de frânare, şasiuri, suprastructuri, structuri frigorifice şi prelate. Se execută montaje de instalaţii hidraulice şi compresoare, reparaţii şi montaj de anvelope (truck point Bridgestone), reparaţii în garanţie pentru semiremorcile Schmitz Cargobull şi Spitzer Silo, dar şi reparaţii în caz de accidente cu derulare direct prin asigurător. Totodată, la noul service Romtrailer, se eliberează şi certificate ATP. „Diferenţa faţă de ceea ce am făcut la Bucureşti o reprezintă zona de birouri, unde nu am mai investit în spaţii clasa A, ci am mers pe o variantă adaptată service-ului. Complexul din Sibiu a fost dezvoltat atât pentru necesităţile noastre de zonă industrială, cât şi pentru ale partenerilor pe care sperăm să îi aducem. Complexul de la Sibiu se întinde pe 10.000 mp, având o suprafaţă construită desfăşurată de 1.500 mp”, a explicat Ion Lixandru. În completare, complexul dispune de o zonă de stocare de 3.500 mp, poziţionată spre şoseaua de centură, şi de o parcare unde vor fi expuse spre vânzare semiremorci care au fost supuse unui proces de refabricare în cadrul Romtrailer, precum şi vehicule pe care partenerii companiei vor dori să le comercializeze. „Mă refer atât la Schmitz Cargobull sau Spitzer Silo, cât şi la alţi parteneri internaţionali care vor să deschidă o afacere în România şi pentru care colaborarea cu noi ar fi profitabilă”, a precizat omul de afaceri român.
Accent pe service-ul pentru anvelope
Ion Lixandru a explicat că, încă din momentul în care a achiziţionat Romtrailer, în 2007, a fost creionată o strategie care presupunea poziţionarea în trei puncte din ţară, prin dezvoltarea de parcuri logistice pentru semiremorci sau remorci. Era vorba despre Bucureşti (primul punct în care au fost demarate investiţiile), Ardeal şi Moldova. „După mai multe analize şi încercări, am reuşit să stabilizăm, în 2010, Bolintin ca nou centru pentru service de trailere şi chiar mai mult decât atât. Apoi am ales Sibiul pentru că este o zonă de tranzit, dar şi cu potenţial de creştere.. Tot ceea ce vine din Vest trece pe la Sibiu. Am început lucrările în această primăvară în martie şi ne-am mutat la 1 octombrie“. Administratorul Romtrailer a menţionat că pentru perioada următoare se are în vedere o mai bună dezvoltare a segmentului de anvelope în cadrul companiei. „Consider că, în condiţiile în care combustibilul este apa, anvelopele reprezintă pâinea pentru transport. Încercăm să completăm astfel gama de servicii pe care le oferim, axându-ne în special pe partea de servisare, nu pe vânzare de anvelope, întrucât service-ul de roţi urmează să fie prioritar. Tot în 2011, am deschis şi la Oradea un punct de lucru, unde operăm cu un om. Indiferent de mediul economic, noi ne respectăm angajamentele şi termenele pe care ni le propunem şi pe care le propunem“.
Urmează Dobrogea
Următorul pas vizează Dobrogea, considerată interesantă de Ion Lixandru prin prisma dezvoltării bazinului Bărăganului şi a Insulei Mari a Brăilei, dar şi a investiţiilor care se vor face în zonă, ţinând cont că, pentru Dunărea de Jos, Comisia Europeană a alocat fonduri foarte importante. „De asemenea, dezvoltarea agriculturii şi, în viitor, a portului Constanţa ne îndreptăţesc să ne poziţionăm aici, poate nu la acelaşi nivel al investiţiilor ca în Sibiu sau Bucureşti, ci la un nivel mai mic, dar să fim alături de clienţi. Există parteneri cărora le-ar fi bine să fim acolo şi, de asemenea, există clienţi care dezvoltă un trafic mare pe agricultură şi în port”. Romtrailer îşi propune abordarea în zona Dobrogea inclusiv a segmentului de reparaţii destinat vehiculelor tractate din agricultură. „Este un segment nou care se dezvoltă în România. Nu mai avem remorcile de 2-3 t aşezate după un tractor U650, ci discutăm despre vehicule moderne, care sunt tractate de motoare foarte puternice şi, în afară de faptul că intră pe câmp, se deplasează cu 60-80 km/h fără probleme pe drumuri naţionale şi regionale, ca să ajungă la silozuri. Iar zona de Sud a României este în plină dezvoltare a zonelor de stocare“, a arătat Ion Lixandru. În acest context, Romtrailer îşi propune să fie mai aproape de aceste investiţii, inclusiv prin comercializarea de astfel de vehicule începând din 2014. „Avem încheiate contracte în Germania pentru acest tip de remorci şi semiremorci speciale, care pot încărca peste 20 t. Iar aceste vehicule tractate au nevoie şi de un service care să le ofere garanţie şi post-garanţie, vor apărea şi anvelope speciale şi nu este normal ca acest tip de vehicul să se deplaseze la service în altă pare a ţării. Service-ul trebuie să fie deschis în arealul său de lucru. Aceasta este filozofia noastră, de a închide echilibrul companiei cu 3 puncte pe care să le controleze”. Omul de afaceri român susţine că trebuie să învăţăm din filozofia din Vest potrivit căreia trebuie să economisim în perioada de boom economic şi să investim în perioade de restrişte, pentru ca în momentul în care va începe din nou să crească economia, compania să fie bine aşezată în piaţă pentru a valorifica beneficiile. „Atunci când vom atinge şi cel de-al treilea obiectiv, sperăm în 2016, închidem această perioadă de dezvoltare. Considerăm 2014 un an de consolidare pentru noi“, a concluzionat administratorul Romtrailer.
În acest moment, Romtrailer oferă servicii prin angajaţii proprii în Bucureşti, Sibiu şi Oradea şi prin parteneri în Arad şi în celelalte zone din ţară.
Ion Lixandru, administrator al grupului din care fac parte Romtrailer şi Camion Logistic: „Evoluţia economică nu este prielnică, în acest moment, dezvoltării. Dar în pofida curentului am reuşit să respectăm planurile de investiţii făcute în 2007, să recepţionăm şi să ne mutăm în septembrie anul trecut în complexul de la km 23 de pe A1 şi să recepţionăm şi să ne mutăm începând cu 1 octombrie la Sibiu. Sunt 2 investiţii care au însumat peste 6 milioane de euro, investiţii pe care grupul le-a făcut. Am continuat investiţiile, chiar dacă economia a scăzut în fiecare an. Nu 2009 a fost cel mai slab an, se pare că 2013 este cel mai slab an. Am spus că deviza noastră este de a investi. Pentru că numai prin investiţii poţi să atragi clienţii, oferindu-le calitate şi prin faptul că le demonstrezi că te-ai aşezat acolo ca să rămâi pentru ei, nu doar să vii să iei crema şi să pleci. Mai mult decât atât este vorba şi despre respectul pe care îl arătăm prietenilor şi partenerilor pe care îi avem, dar şi obligaţia faţă de partenerii externi şi interni de a păstra un standard ridicat şi de a avea alături un partener de nădejde.“
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro