ROMTRAILER SERVICE: O investiție pe termen lung

„Un service pentru cei grei” trebuie să aibă în spate, de asemenea, o afacere cu greutate… o afacere construită pe termen lung, pentru mai mult de o generație, unde calitatea serviciilor oferite primează. Romtrailer este acea excepție de la regulă, care confirmă că poți reuși să te dezvolți chiar și pe o piață imprevizibilă și nefavorabilă în multe cazuri, precum cea a service-urilor. Cu o singură condiție, însă…

„Un service nu este o afacere pentru azi sau pentru 10 ani. Este o afacere pentru urmași”, ne-a explicat Ion Lixandru, administrator Romtrailer. „În această zonă de servicii, investițiile se fac pe termen lung. Trebuie să recunosc că am avut șansa de a susține dezvoltarea inclusiv dintr-o altă activitate, motiv pentru care toate aceste investiții au fost gândite pe termen lung. Atunci când a fost necesar, acționarul majoritar a majorat capitalul social, pentru ca Romtrailer să nu piardă în zona de profesionalism. Realizarea echilibrului între venituri și cheltuieli nu ar fi fost posibilă fără un suport de la compania mamă. Profesionalismul se păstrează, însă, cu cheltuială…”

30 de canale de lucru…

Într-adevăr, astăzi, Romtrailer reprezintă un pol important pe piața autohtonă a service-urilor independente, destinate vehiculelor grele. Cele 3 unități aparținând companiei reunesc 30 de canale de lucru pentru camioane complete, la care se adaugă o vopsitorie. „Suntem printre puținii din țară care dețin un cuptor unde intră o semiremorcă completă”, a precizat Ion Lixandru.

Concret, Romtrailer Service este autorizat Schmitz Cargobull și Spitzer Silo și gestionează, din 2016, 3 platforme industriale: la Bolintin – pe o suprafață de 32.000 mp, având aproape 4.000 mp de hale și birouri; la Sibiu – pe o suprafață de 10.000 mp, dintre care 1.500 mp reprezentați de hale de service și birouri; la Sântion (lângă Borș) – pe 7.000 mp, din care 900 mp destinați pentru intervenție și birouri.

Serviciile oferite sunt complexe: revizii, reparații pentru instalații pneumatice și electrice, axe și sisteme de frânare, șasiuri, suprastructuri, structuri frigorifice și prelate. Se execută montaje de instalații hidraulice și compresoare, reparații și montaj de anvelope (Truck Point Bridgestone), reparații în garanție pentru semiremorcile Schmitz Cargobull și Spitzer Silo, dar și reparații în caz de accidente, cu derulare direct prin asigurător. Totodată, Romtrailer eliberează și certificate ATP.

… investiții de milioane de euro

Clădirea modernă, în valoare de peste 20 de milioane lei (construită în cadrul unui proiect care a implicat fonduri europene) și cele 18 canale de lucru pentru camioane complete fac din centrul Romtrailer de la Bolintin un element de referință pentru piața de profil, foarte vizibil atunci când ajungi la km 23, pe autostrada A1. De altfel, conceptul este acela al dezvoltării unui punct puternic pentru domeniul transporturilor, într-o zonă care face carieră în transport și logistică. În clădirea Romtrailer își au reprezentanțe furnizori de piese și anvelope, precum și două companii importante de transport.

Service-ul de la Sibiu, reprezentând o investiție de 1,35 milioane euro (fără echipamente), este o copie o la scară mai redusă a complexului de lângă București, având 9 linii. La Sântion, Romtrailer Service operează utilizând 3 canale de lucru.

Trecutul…

Cum arată, însă, povestea Romtrailer Service, în forma sa actuală?

Ion Lixandru își amintește că, în 2007, a preluat compania, alături de asociatul său, Bernd Hoffman, tranzacția având la bază planuri de reașezare în piață bine puse la punct.

„Am elaborat, în acea perioadă, un plan de dezvoltare pe mai mulți ani, prin care ne poziționam ca un service așezat cât mai aproape de zonele aglomerate de trafic, pentru a da un răspuns bun clienților. Aveam o rețea de furnizori în parteneriat, pe care o preluasem de la vechiul proprietar, dintre care i-am păstrat pe cei mai buni, am restructurat compania, din punctul de vedere al personalului, și am adus echipă nouă. Tot în 2007, pentru dezvoltarea ulterioară a companiei, am achiziționat terenul de la Bolintin, unde am reușit, în 2012, să finalizăm unul dintre cele mai mari complexe de reparații vehicule pe care România îl are”, a explicat Ion Lixandru, menționând că planul de dezvoltare a urmărit, apoi, Ardealul.

„Prima mutare am făcut-o în 2010, achiziționând teren pe centura Sibiului, pentru ca service-ul să îl finalizăm în 2013, iar următorul punct avut în vedere a vizat frontiera de Vest a României”.

… echipa…

Există, însă, și un paradox. Dacă, în 2007, compania Romtrailer a fost achiziționată cu 112 angajați aflați într-un singur atelier, în București (mai mic decât cel din Bolintin), în prezent, operând 3 platforme de lucru, echipa a ajuns la 41 de angajați. Cifra reflectă, pe de o parte, renunțarea la divizia de carosare, dar se bazează pe o creștere semnificativă a productivității muncii.

Echipa reprezintă, însă, și principala provocare a momentului. „Încă beneficiem de o generație cu un nivel ridicat, din punctul de vedere al calităților tehnice, și de foarte multă experiență. Problema este, însă, că o parte dintre ei trebuie să iasă la pensie. În echipa noastră, sunt persoane care au 10-15-20 ani în aceeași companie.

Puține companii se pot mândri cu o astfel de retenție. Important este să atragem oameni tineri, să facem schimbul de generații. Din păcate, este foarte dificil, pentru că tinerii nu sunt interesați să învețe meserie. De aceea, forța de muncă se află pe locurile 1, 2 și 3 atunci când vorbim despre principalele provocări. Abia apoi ne mai putem gândi și la altceva”, a apreciat administratorul Romtrailer.

… piața…

Dacă forța de muncă reprezintă o mare provocare, cum poate fi catalogată piața pe care acționează service-urile independente? „Au fost și oportunități, dar și elemente mai puțin favorabile.

Am resimțit faptul că marii transportatori au început să negocieze direct cu furnizorii de echipamente și piese și au decis să își construiască service-uri proprii.

Este un curent nu foarte fericit pe această nișă, pentru că sunt companii mari de transport care fac presiune la negocierea vehiculelor și tratează achiziția de piese de schimb ca pe un beneficiu suplimentar, prins într-un contract mai mare. Service-ul independent rămâne, totuși, o entitate nișată, fiind destul de dificil, inclusiv pentru marii deținători de flotă, să realizeze anumite servicii.

De exemplu, noi suntem foarte căutați pe partea de servicii în zona de reparații caroserii frigorifice – FERROPLAST, unde deținem atât experiență, cât și echipamente și beneficiem, bineînțeles, de instruiri anuale la compania Schmitz.

De asemenea, suntem căutați pe zona de electronică, pentru că sunt puțini cei care au acces la pregătire și sisteme, care trebuie upgradate periodic. Nu în ultimul rând, cărăușii evită să realizeze, în propriile unități service, anumite lucrări complexe. În plus, atunci când în ecuație intră companiile de asigurare, în multe cazuri nu sunt acceptate reparațiile realizate intern.”

În opinia lui Ion Lixandru, este vital, în aceste condiții, ca fiecare service independent să își găsească foarte bine locul și nișa, prin modul de dezvoltare. El a ținut să sublinieze că beneficiarii din acest sector au început să înțeleagă dependența față de un anumit tip de reparații, față de un anumit tip de piese, în funcție de modul de lucru al vehiculului.

„De exemplu, un trailer care transportă utilaje și care face 15-20.000 km/an, nu are sens să utilizeze consumabile de o calitate foarte mare, pentru că sunt costisitoare și gândite pentru un alt randament. Noi, echipa Romtrailer Service, suntem și consilieri, pentru că ne interesează ca beneficiarul nostru să fie mulțumit și să aibă încredere în produsele pe care le promovăm. Sfatul specialistului, consilierea, garanția contează. S-a creat, deja, o relație de încredere, atât cu mari transportatorii, cât și cu asigurătorii.”

… viitorul

În prezent, Romtrailer Service se află într-o perioadă de consolidare, ce permite companiei ca, până în 2021, să achite și ultima linie de credit care a oferit oxigen pentru investiții. „Este vorba despre eforturi decalate, pe care trebuie să la facem, mai ales pentru că piața muncii joacă fără să anunțe”, a explicat administratorul companiei. Service-ul independent s-a așezat, însă, în poziția unui alergător de cursă lungă, unde efortul este corect dozat… condiția de bază pentru a putea investi pe o piață uneori nefavorabilă.

Ion Lixandru, administrator Romtrailer Service:

„Este foarte important să întărim legislația de verificare și să ne întoarcem la întreținere. Chiar dacă sunt frumoase la prima vedere, unele vehicule au probleme în zona de frânare și nu arată bine din punctul de vedere al elementelor de direcție. Cred că verificarea și prevenția ar trebui să înceapă de la organele statului, prin controale mai dese. Din păcate, au intrat în industria transporturilor inclusiv persoane care nu au nimic în comun cu breasla. Nu în ultimul rând, ne confruntăm cu scăderea profesionalizării șoferului, primul și cel mai important factor care determină intrarea mașinii în service.”

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.