Stabilirea unor proceduri clare, o continuă perfecționare și motivare a personalului și, mai ales, așezarea pe primul plan a călătorului, pentru o mai bună înțelegere a necesităților acestuia, sunt elementele principale care fundamentează activitatea companiei Ionescu.
Prima firmă de transport de pe piaţa românească, înfiinţată în 1990, iniţial ca o asociaţie familială, a trecut prin toate etapele transportului rutier privat de călători din România de după Revoluție.
De la primele autobuze vechi la o flotă modernă de autocare, de la piața din anii ’90, ce a permis dezvoltarea galopantă, la restricțiile legislației și dificultățile crizei, urmată imediat de răspunsul adecvat – monitorizarea cu precizie a fiecărui element de cost… Ionescu a știut să-și construiască o imagine puternică, punând în valoare experiența acumulată de-a lungul timpului.
„Experiența celor 25 de ani trecuți și trăiți în transport, ani în care am parcurs toate etapele învățării acestei meserii, ne-a ajutat să șlefuim conceptul de excelență în această activitate“, a arătat Cristian Ionescu, director general al companiei.
Pas cu pas
Apărută în 1990, firma Ionescu a devenit cunoscută în special datorită rutei care a consacrat-o – Râmnicu Vâlcea-București.
În 1994, a devenit societate comercială, păstrând însă caracterul de familie. Parcul includea, în acel moment, 8 autocare, iar piaţa a permis ulterior o dezvoltare impresionantă.
„Am devenit, încet și sigur, un lider de necontestat în domeniul transportului de persoane, perioada 1999- 2004 fiind de referință. În acea perioadă a anilor ’90, vâlcenii se simțeau mândri că intraseră mai devreme în Europa prin serviciile de transport asigurate de noi. În perioada liberalizată a pieței, s-a făcut tot ce a fost omenesc posibil ca Vâlcea să fie mai aproape de orice altă localitate prin calitate, confort, preț și utilitate!“, a apreciat Cristian Ionescu. „Au urmat apoi, din 2002, anii de licitație, cu legislația proastă, lupta oarbă și, de multe ori, nedreptatea pe programul de transport, investițiile făcute mai mult din obligație… ani grei!“
Dincolo de aceste obstacole, dorința managementului a fost ca firma să rămână performantă în ceea ce face, punând accent pe transportul turistic prin curse ocazionale.
Criza a lovit puternic întreaga piață, iar reacția a trebuit să fie una rapidă.
„Primii ani de criză au fost cei mai grei ani pentru noi. Am redus puternic costurile. Am reevaluat absolut tot! Nu a scăpat niciun contract fără renegociere! În astfel de momente, fiecare detaliu se transformă într-un element major“, a arătat Cristian Ionescu.
Costurile de întreţinere a parcului au fost reduse prin achiziţia de noi autocare cu consumuri mici, finanțate parțial prin vânzarea autocarelor mai vechi.
Discount-urile negociate pentru achiziționarea pieselor de schimb au reprezentat, de asemenea, un aspect important.
Bineînțeles, consumul de motorină a fost un element de bază în strategia de creștere a eficienței. Au fost modificate capacitățile de transport în funcție de cerințele pieței, ceea ce a adus un mare „plus” economic.
În relaţia cu şoferii, consumul normat a fost diminuat în două etape, ajungând să fie mai mici chiar și cu 10 procente. Au rămas în firmă doar cei care au înțeles și s-au încadrat cerințelor. Dar lucrurile nu s-au oprit aici.
„Le-am impus şoferilor să respecte o viteză ce ar trebui să fie cu 10 kilometri mai mică decât în mod normal. În acest context, consumul de motorină a ajuns în limitele dorite. Tot prin reducerea vitezei, numărul parbrizelor sparte s-a redus substanţial, uzura și costurile de reparație au scăzut, accidentele rutiere au fost eliminate, bonusul la RCA este la nivelul maxim. Astfel, am obţinut economii substanțiale, care pot fi dirijate în investiții de noi capacități de transport!”
Imaginea în prim plan
Directorul general al companiei Ionescu a ţinut să sublinieze importanţa acordată conceptului de excelență, plecând de la relația cu călătorul până la curățenia și branduirea autocarelor, la întreţinerea și exploatarea lor.
„Am creat, în acest sens, un set de măsuri şi de standarde sub care nu se poate coborî. Primează două aspecte: curățenia din autocare și satisfacerea clientului! Pentru asta contează ca șoferul să aibă atitudinea corectă, motivația, să aibă grijă de felul în care se îmbracă, cum vorbeşte sau interacţionează cu pasagerii. Pe baza acestor reguli, am schimbat șoferi care aveau chiar și 15 ani de vechime în firmă, dar care nu s-au încadrat în noul concept. Nu mai doresc şoferi pregătiţi doar pentru cursele regulate, ci am nevoie de un grup de elită. Să fie pregătiți pentru turism, dar să facă foarte bine şi linii regulate. Astăzi am atins acest deziderat.“
Rezultatele acestor măsuri sunt grăitoare – sunt ani de când autocarele companiei nu a rămas în pană. „Avem doar cuvinte de apreciere privind serviciile de transport pe cursele turistice, fapt pentru care am ajuns să avem contractate aproximativ 200 de programe turistice pe sezon“, a subliniat Cristian Ionescu.
Pentru ca totul să meargă bine pe segmentul de curse regulate, a existat preocuparea și s-a investit în noi agenții de voiaj, programe online de informare și rezervare bilete, trimiterea de supervizori pe traseu, care supraveghează cursele, modul în care se comportă şoferul şi interacţionează cu clienţii.
Şansa stă în reputaţie
La ora actuală, compania investește anual sume importante în înnoirea și reconfigurarea parcului „Anul acesta, vom investi în achiziționarea de autocare rulate cu vechime de maxim 5 ani și astfel vom mări portofoliul pe segmentul turistic. Planul nostru este ca, până în 2020, să ajungem la un profit care să ne asigure cumpărarea unui autocar nou în fiecare an“, a menţionat Cristian Ionescu.
Chiar dacă turismul reprezintă punctul forte în dezvoltarea companiei, transportul prin servicii regulate continuă să ocupe un loc important. „Cumpărăm autocare pentru că vrem să facem turism, dar cursele de Râmnicu Vâlcea către Bucureşti, Brașov etc sunt munca noastră de o viaţă“, a subliniat Cristian Ionescu, care îşi propune să aibă, în viitor, un parc de 16-20 autocare de top, faţă de flota de 12 unităţi pe care compania o deţine în prezent.
„Cei care vor reuşi, şi îmi place să cred că vor fi şi singurii, sunt cei care investesc şi gândesc în termeni corecţi această activitate complexă a transportului de persoane. Iar reputaţia, element esențal în ecuația succesului, este o alegere care vine cu costuri“, a concluzionat Cristian Ionescu.
Cristian Ionescu, director general:
„Un manager de succes este un integrator, care depăşeşte sfera performanţei personale, care transmite încredere şi îşi motivează în direcţia performanţei angajaţii, prin atitudine şi decizii. Care îi face să se simtă importanţi şi mândri că fac parte din companie.“
„Niciodată un autocar al companiei nu va pleca într-o cursă fără a avea timpul necesar de curăţenie şi inspecţie tehnică! Nu poţi face serviciu de excelenţă în transport fără a fi la cel mai înalt nivel de disciplină, curăţenie, imagine, pregătire a şoferilor, asimilarea legislaţiei şi motivarea personalului.“
Prioritățile Ionescu, pentru un transport de excelență:
- relația bună cu angajații și motivarea acestora determină obținerea unor rezultate care altfel nu pot fi atinse
- continua pregătire profesională
- atenta gestionare a brand-ului, creșterea și promovarea lui
- investiții în programe și mijloace de informare a pasagerilor, soluții IT etc
- creșterea anuală a portofoliului de clienți în transportul ocazional
- analizarea permanentă a pieței și portofoliului de clienți, adaptarea parcului auto și investirea continuă în mijloace noi de transport
- trasarea de standarde clare și fără compromis în ceea ce înseamnă curățenia, igiena și aspectul mijloacelor de transport.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro