Dezvoltare în Zona Metropolitană, management integrat al traficului, înnoirea flotei auto, pregătirea continuă a angajaților – planurile de dezvoltare ale Regiei Autonome de Transport Braşov sunt impresionante, iar conducerea este extrem de hotărâtă să le ducă la bun sfârşit, într-un parteneriat foarte bun cu Primăria Municipiului Brașov, precum și cu alte instituții responsabile.
Regia Autonomă de Transport (R.A.T.) Braşov și-a propus şi, în mare parte a reușit, să iasă din tipare şi să schimbe modul în care este perceput transportul public în țara noastră.
O viziune modernă
R.A.T. Brasov este unicul operator de transport de pe raza municipiului Braşov, având în sarcină efectuarea serviciului public de transport local de călători. Regia beneficiază de aportul a 850 de angajaţi. Parcul de vehicule numără 241 de mijloace de transport, acestea operând pe 46 de trasee, după un program bine sincronizat.
Așezarea și specificul Municipiului Brașov presupun o configurare aparte pentru transportul public. Există, de exemplu, zone cu străzi foarte înguste sau cu diferențe importante de nivel…
Astfel, autobuzele standard deservesc 27 de trasee cu o lungime totală de 459 km, autobuzele midi merg pe 11 trasee ce însumează 155 km, iar troleibuzele pe 8 trasee – 116,4 km de parcurs.
Alcătuirea rețelei de transport public s-a realizat pornind de la ideea ca orice călător să poată ajunge, mergând pe jos, de la locuinţă la cea mai apropiată staţie în cel mult 5-10 minute, ceea ce corespunde unei distanţe de 350 m.
Viziunea regiei depășește granițele municipiului, pe viitor fiind așteptată o extindere a serviciilor de transport în Zona Metropolitană. De altfel, noile terminale de la intrările în oraș, rezultate din implementarea în parteneriat cu Primăria Municipiului Brașov, a unui proiect finanțat din Fondurile Structurale ale Uniunii Europene, sunt elocvente în legătură cu intențiile, dar și cu acțiunile R.A.T. Brașov. Discutăm de o infrastructură modernă, în care călătorii vor putea schimba, în condiții mai mult decât civilizate, mijloacele de transport de pe liniile locale pe cele metropolitane.
Un alt pas spre modernizare și, în același timp, de consolidare a relaţiei cu pasagerii îl reprezintă reţeaua wireless disponibilă în toate autobuzele şi troleibuzele regiei. Astfel, toţi călătorii care au un telefon mobil inteligent sau o tabletă au acces gratuit la internet în timpul călătoriei.
„Mai este ceva important, tot parte a viziunii noastre, căutăm în permanență ce trebuie să mai schimbăm pentru a ne crește performanțele, ale noastre ca și manageri sau angajați ai R.A.T. Brașov, dar și ale organizației. Avem viziunea, avem planurile de acțiune, dar ne uităm permanent și la ce nu ne place în activitatea noastră, neavând sindromul «ascunderii sub preș»; nu ne-ar ajuta cu nimic, ba chiar din contră…”, a precizat directorul general al Regiei, ing. Cristian Radu.
Proiecte în derulare
„Am vizitat și alte regii de transport şi am preluat lucrurile bune, dar am fost atenţi să identificăm, împreună cu partenerii noștri şi aspectele negative, pentru a ne feri de acestea. Am efectuat aproape 100% «rebranduirea», am dat noi dimensiuni comunicarii cu comunitatea, printr-un portal, probabil cel mai eficace din Romania, și cu instituții sau organizații cu care derulăm activități de marketing cu beneficii pentru toți“, a spus ing. Cristian Radu, directorul general al R.A.T. Braşov.
Un transport modern, de calitate înseamnă în primul identificarea și deservirea cât mai precisă a nevoilor populației. Astfel, R.A.T. Brasov, împreună cu autoritatea locală și alți parteneri din mediul universitar, se implică activ în realizarea unui studiu finanțat de BERD cu privire la planurile de mobilitate în exteriorul și interiorul Brașovului, document programatic, ce va sta la baza dezvoltării activității Regiei, în următoarele două decade.
„Trebuie corelată dezvoltarea inclusiv cu o serie de obiective ce urmează să apară în regiunea noastră, precum autostrada București- Brașov sau aeroportul Ghimbav. Totodată, există un proiect ca actuala organizare, de regie autonomă, să se transforme în societate comercială, inclusiv pentru a putea accesa fonduri europene“, a arătat directorul general al regiei.
Pe lângă planurile generale de dezvoltare şi de achiziţii, R.A.T. Brașov are şi alte obiective, precum proiectul de Management integrat al traficului și de ticketing, la care este partener, aplicantul fiind tot Primăria Municipiului Brașov.
„Vizăm îmbunătăţirea condiţiilor de transport public de persoane, a siguranţei şi confortului cetăţenilor şi a fluxului rutier în Municipiul Braşov prin implementarea unui sistem de management informatizat a serviciului de transport în comun. Dorim să realizăm implementarea integrată a unor sisteme moderne de tarifare, managementul flotei şi al informării călătorilor. Aceste sisteme includ tehnologii performante aplicate în domeniul transportului public urban, precum utilizarea cardurilor contact-less pentru plata călătoriilor, automate de vânzare/încărcare carduri de transport, monitorizarea flotei de transport folosind GPS, informarea dinamică a călătorilor în staţii, soluţii moderne de comunicaţie, metode de obţinere a datelor necesare managementului activităţii, supravegherea video a staţiilor etc“, a explicat directorul general R.A.T. Brasov.
Acest proiect a fost finanţat în proporţie de 79,75% din bani europeni şi 20,25% din banii municipalităţii, însumând 7.443.105,74 euro.
Plan de achiziţii
Creșterea calității serviciului prestat se realizează de către R.A.T. Brașov conform unei strategii bine elaborate, în care crearea unei infrastructuri moderne este urmată de soluții eficiente de gestionare a activității și informare a călătorilor și, apoi, bineînțeles, modernizarea parcului auto.
„Parcul auto a fost înnoit în 2006 și parțial în 2012, ceea ce înseamnă că, în mare parte, el se apropie de o vechime de 10 ani: în acest context, în acest an, am început discuții în ceea ce privește achiziția de autobuze. Pentru viitor, avem în vedere și autobuzele electrice, dar momentan nu reprezintă o alternativă 100% pentru noi. Suntem interesați de această tehnologie și chiar am avut în test un astfel de autobuz timp de trei săptămâni. Pe partea tehnică, mai ales în ceea ce privește autonomia, mașina a fost testată în condiții solicitante, la temperaturi sub 0 grade, şi s-a comportat bine. Minusurile vin din faptul că s-a micșorat capacitatea de transport din cauza bateriilor, care, la acel model, erau poziționate în interiorul autovehiculului“, a declarat ing. Cristian Radu.
Pregătire profesională
Regia pune tot mai mult accentul pe pregătirea angajaților. În 2014, a demarat un proces de pregătire a șoferilor, cu ajutorul a șase formatori angajați ai regiei. Este vorba despre un curs de management al relației cu călătorii, curs pe care l-au urmat în primă fază și controlorii. Iar aceștia din urmă au un rol mult mai complex decât cel la care ne-am aștepta în mod normal.
„În timpul derulării activității, controlorii au obligaţia să verifice, să constate şi să raporteze respectarea orarelor de circulaţie şi alte aspecte privind regulamentul de transport, conduita şi ţinuta şoferilor, curăţenia în autobuze, eventuale defecţiuni ale sistemului de iluminat, încălzire, starea validatoarelor, aspectul staţiilor şi a afişajului etc“, a declarat directorul general R.A.T. Brașov.
Proiectul de management integrat al traficului are în vedere, printre altele, dezvoltarea unui program performant de comunicare cu pasagerii, care vor fi informați în timp real cu privire la orarul de sosire a vehiculelor, eventuale întârzieri, probleme în trafic etc.
Modernizarea a cinci capete de linii asigură condiții optime călătorilor și, în acelaşi timp, soluţii de integrare a transportului public urban cu cel metropolitan. Această investiţie a fost realizată cu sprijin european, din costul total de 8.123.910 euro, 80,35% au provenit din contribuţia UE, 17,65% de la Guvern, iar 2% de la Municipalitatea Braşov.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacagro.ro