Lilian Express nu este la prima participare în cadrul concursului RPTCY și, astfel, în locul unei prezentări „clasice”, am decis să împărtășim experiența companiei în legătură cu un subiect care afectează un număr mare de companii de transport – remunerațiile aferente drepturilor de autor.
„Asemenea multor alte companii, am fost dați în judecată de către UPFR (Uniunea Producătorilor de Fonograme din România). În primul rând, trebuie să recunoaștem că acționarea în judecată a fost justificată, în sensul în care Lilian Express ar fi trebuit să transmită anumite informații. Acest mecanism a funcționat o perioadă (2006 – 2009), timp în care s-au plătit sumele aferente drepturilor de autor, fără a exista, însă, niciun mecanism de verificare din partea UPFR”, a arătat Dragoș Suciu, avocat Lilian Express.
După 2009. nu s-a mai plătit, aspect care a dus la reacția UPFR.
La fond, procesul a fost pierdut de către Lilian Express, suma fiind una extrem de mare, peste 100.000 lei.
„S-a ajuns aici și în urma unor cereri mult exagerate. Discutăm de sume percepute începând cu anul 2000, acțiunea fiind inițiată în 2012, de către UPFR. În prima instanță, am pierdut și am inițiat calea de atac. Am reușit, în primă fază, scoaterea sumelor prescrise, aferente perioadei 2000 – 2007. Totuși, suma rămasă era, în continuare, foarte mare, aproximativ 70.000 lei”, a explicat avocatul Lilian Express.
Ca urmare a declarării ultimei căi de atac, a recursului, Înalta Curte de Casație și Justiție a decis admiterea recursului și trimiterea dosarului spre rejudecare în fază de apel.
„Astfel, se pot relua discuțiile cu privire la întreg probatoriul administrat în cauză și repunerea pe tapet a întregii situații avută în vedere atât de UPFR, în momentul în care ne-a dat în judecată, cât și de către instanțele de judecată, la momentul la care s-au pronunțat. Din punctul nostru de vedere, este o victorie, pentru că experiența judiciară arată că UPFR avea un fel de abonament la astfel de procese, pe care le promova și le și câștiga cu o rată extrem de ridicată”, a explicat Dragoș Suciu.
Minim 20 de zile / lună
Succesul Lilian Express are la bază o prevedere legală valabilă în perioada pentru care sunt solicitate sumele.
„Una dintre prevederile legale, care, din punctul meu de vedere, nu a fost suficient fructificată, în alte dosare similare, de către operatorii de transport, se referă la faptul că, dacă un autocar circulă mai mult de 20 de zile într-o lună, firma trebuie să plătească sumele aferente drepturilor de autor. Dacă se situează sub 20 de zile pe lună, nu datorează respectiva sumă”, a subliniat Dragoș Suciu.
Practic, compania a dovedit faptul că, în perioadă analizată, au existat autocare care, în anumite luni, nu au fost utilizate 20 de zile, aspect care a dus la reluarea procesului.
UPFR trebuia să se raporteze la acest criteriu și instanța trebuia să țină cont de el.
„Nu negăm faptul că Lilian Express trebuie să plătească niște sume, însă cuantumul acestora se va diminua semnificativ. Lucrurile nu pot fi tratate cu superficialitate, iar instanța, cu ajutorul unui expert, va trebui să realizeze o evaluare preciză a sumelor datorate. Calculul simplist – număr de autocare x număr luni x suma aferentă – nu reprezintă, în mod evident, varianta corectă. Aceasta este cea mai la îndemână și mai superficială abordare pe care poate să o dea un expert”, a declarat Dragoș Suciu.
La ora actuală, un expert va trebui să analizeze activitatea fiecărei mașini, pe perioada avută în vedere. Expertiza va trebui să se refacă pe baza înmatriculării, licențierii și pe baza înscrierii la organul fiscal.
„Sunt situații în care transportatorul trebuie să înmatriculeze o mașină, să o declare la organul fiscal și, apoi, să decidă, în funcție de nevoile sale, dacă licențiază sau nu autovehiculul. Mai mult, licențierea autocarului nu înseamnă, obligatoriu, utilizarea acestuia. Autocarele nu sunt utilizate non-stop și, evident, sunt numeroase luni în care nu se ating cele 20 de zile”, a completat Dragoș Suciu.
Din păcate, această prevedere legală nu se mai regăsește în ultimele decizii ale ORDA (Oficiul Român al Drepturilor de Autor), însă produce efecte pentru perioada în care a fost în vigoare.
„Din 2017, nu mai regăsim această decizie și, astfel, ajungem în situația de a plăti pentru toate autocarele deținute, indiferent dacă sunt sau nu utilizate. Acest aspect îngreunează în plus activitatea de transport, descurajând, în primul rând, investitorii care ar dori să deschidă o firmă nouă de transport”, a precizat Dragoș Suciu.
O problemă foarte mare este și lipsa facilităților în legătură cu plata sumelor datorate. Practic, o dată pierdut procesul, firmele de transport trebuie să plătească dintr-o dată o sumă, în general foarte mare. În unele cazuri, poate fi pusă în pericol însăși existența firmei. Nu există niciun fel de deschidere, pentru a da posibilitatea transportatorului de a recunoaște sumele datorate și a regla situația într-un mod sustenabil.
Dragoș Suciu, avocat Lilian Express: „UPFR trebuie să demonstreze câte luni a funcționat fiecare autocar. Legea le oferă posibilitatea de a avea mecanisme de control, însă, pentru nicio perioadă de când există Lilian Express, nu a venit cineva să se intereseze asupra sumelor pe care firma ar trebui să le plătească.”
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro