RPTCY 2023. ETA VÂLCEA: Proiecte îndrăznețe

Alinierea parcului la cerințele dezvoltării durabile și modernizarea stațiilor de îmbarcare-debarcare, introducerea unui sistem de management al traficului, în municipiul Râmnicu Vâlcea, fac parte din proiectele îndrăznețe dezvoltate, în ultimii patru ani, de ETA, cu scopul de a aduce excelența în transportul public.

Andi Davidescu

„Primul dintre aceste proiecte, cel care viza alinierea parcului la noile cerințe ale dezvoltării durabile, a fost implementat. Cel legat de sistemul de management al traficului este demarat și el, presărat de probleme legate de construcții civile, fiind în întârziere din această cauză, dar avem speranța că, pana în luna august 2023, va fi dus la bun sfârșit. Soluțiile au fost găsite, atât pe partea de infrastructură, cât și de software”, a spus Andi-Ștefan Davidescu, director ETA.

Miza pe CNG

Autobaza ETA a trecut printr-un proces complet de modernizare. „De la clădiri de birouri și ateliere mecanice, la celelalte activități conexe care țin de transportul public – stație ITP, spălătorie… Totodată, ne-am construit o stație de alimentare cu gaz proprie, pentru autobuzele CNG din flotă. Cred că viitorul aparține electricității dar, din cauza infrastructurii existente la momentul actual, consider că mai este mult până acolo”, a afirmat directorul companiei de transport public. În acest moment, flota ETA numără 35 de autobuze noi, cu CNG. 7 autobuze sunt de 18 m, 16 de 12 m și 12 autobuze de 10 m. Toate sunt alimentate cu gaz de la stația proprie.

Managementul traficului și ERP

„Noul dispecerat este funcțional, dar mai avem de instalat partea de semaforizare și de detecție. Am optat pentru un sistem mai nou și nu am mers pe varianta cu bucle de detecție, pentru că presupunea o mentenanță ulterioară la costuri mai ridicate. Utilizăm camere de luat vederi perimetrale. Acestea definesc un perimetru în fața semaforului iar, când autovehiculele ies din acel perimetru, semaforul va trece pe culoarea verde, inclusiv atunci când autobuzul are întârziere față de programul de circulație. Practic, va fi un sistem de semaforizare adaptiv”, a afirmat Andi-Ștefan Davidescu.  

Rapoartele primite de la sistem vizează, printre altele, monitorizarea flotei în timp real. Și nu numai a flotei, ci și a șoferului. Informațiile relevante sunt urmărite din dispecerat, fiind, totodată, disponibile pentru șofer, la bordul autovehiculului. În același timp, sunt semnalate și alarme, în timp real, atunci când mașina nu mai respectă anumiți parametri tehnici. În acele situații, managerul de flotă poate interveni operativ. „Pentru soluția de management de trafic și telematică, am optat pentru sistemul Thoreb, acesta ajutându-ne la definirea rutelor autobuzelor. În ceea ce privește monitorizarea serviciului de transport, am introdus un ERP, dezvoltat de GITS. Rezultatele sunt fantastice. Aș recomanda oricui să introducă, la nivelul firmei, un astfel de sistem de gestiune. Printre altele, ușurează foarte mult interacțiunea cu autoritățile. Primăria poate accesa orice informație de care are nevoie din baza noastră de date. Grație acestui sistem, ne-am adaptat foarte ușor și la ceea ce înseamnă raportarea SAF-T”, a spus directorul ETA Vâlcea. 

Ticketing 

Modernizarea a atins și zona de numărare a pasagerilor și de taxare. „Am introdus un nou sistem de ticketing, realizat de Altimate, cu validatoare noi, unde se poate face plata folosindu-se carduri contactless. Călătorul dispune de o ofertă tarifară diversificată și îmbunătățită, pentru a se plia pe necesitățile acestuia, plus facilitatea de a încărca acest card prin sistemul bancar. În acest moment, gestionarea ofertei tarifare și încărcarea se fac de la 24 de aparate ce sunt amplasate în oraș, iar, în viitor, se va putea face online, de oriunde. Avem și un sistem de people counting (numărător de persoane), care va fi corelat cu cel de ticketing, astfel încât să emită alerte, atunci când, în mijlocul de transport, numărul de validări este mai mic decât numărul de călători. Odată cu această corelare, vom reuși să «închidem bucla» și să ne asigurăm că toți cei ce beneficiază de serviciul de transport au călătoria achitată”, a afirmat Andi-Ștefan Davidescu.

Stațiile modernizate

Programul de modernizare al transportului public vâlcean a vizat și stațiile de îmbarcare/debarcare. „Acestea au fost realizate din fonduri europene. Construcțiile/adăposturile sunt din inox, un material care arată foarte bine și, ceea ce e foarte important, se curăță foarte ușor. Fiecare stație va avea un panou de informare, unde vor fi afișate liniile de autobuz care trec prin acea stație, precum și timpul pe care îl mai are de așteptat călătorul, până la sosirea următorului autobuz. Există și un proiect de viitor, ce are în vedere protecția mediului, care se referă la afișarea pe panou a gradului de încărcare pe care îl are autobuzul ce urmează să sosească în stație”, a precizat directorul ETA.

Programul de circulație al autobuzelor este, de asemenea, integrat și în aplicația Moovit, cu ajutorul căreia se pot calcula rute de transport public. Până la finalul lunii iunie, ETA și-a propus să lanseze propria aplicație, destinată telefoanelor smart.

Transport electric către stațiuni

Deși modernizarea este în plină desfășurare, există și planuri ambițioase și pentru viitor. „Dorim să extindem transportul public. Anul acesta, a fost înființată Asociația de Dezvoltare Intracomunitară Transport (ADIT), între municipiul Râmnicu Vâlcea și toate stațiunile balneoclimaterice din jur. Se va merge către Călimănești, Căciulata etc. Pentru aceste rute, ADIT a accesat fonduri europene și urmează să fie demarate proceduri de licitație, pentru flota nouă. Discutăm de 39 de autobuze urbane, electrice. Asta înseamnă o infrastructură de transport a curentului electric, pentru care au fost deja depuse diligențele. Este nevoie de o putere extraordinar de mare de care avem nevoie, iar CEZ, societatea de distribuție, nu poate onora, la acest moment, astfel de consumuri. Urmează să fie executată o lucrare extrem de laborioasă, pe care sperăm să o avem gata la final de 2023”, a completat Andi-Ștefan Davidescu.

La nivelul autobazei vor fi instalate stații de încărcat lente, iar stațiile de încărcare rapidă se vor regăsi la capetele de traseu. Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 16 milioane de euro.

Zâmbetul angajaților

„Avem de gestionat un management al schimbării, apărut odată cu introducerea ERP-ului, cu noile birouri, cu un nou flux etc. Doresc să diminuez acest stres pentru angajați, pentru a nu le scădea capacitatea de a lucra, dar și pentru că îmi place să văd un angajat care zâmbește. Atunci dă randament maxim.” – Andi-Ștefan Davidescu

Totodată, ETA are în vedere și participarea la licitația pentru atribuirea traseelor în Ocnele Mari.

De menționat și un proiect în zona Big Data. Astfel, un călător va fi interpretat doar ca un IP și va putea fi monitorizat, pentru a se asigura configurarea unor trasee corecte și cu un program de circulație adecvat nevoilor. ETA a intrat, deja, în contact cu Fujitsu, pentru un studiu pe această temă.

Votează transportatorul de persoane al anului AICI.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.