RPTCY 2024. ORADEA TRANSPORT LOCAL: Dezvoltarea continuă

În Oradea, unul din factorii importanți care țin de calitatea vieții este și indicatorul legat de transportul public în comun. Tot ceea ce înseamnă viteză de deplasare, viteză comercială, scurtarea timpului de staționare a vehiculului și de așteptare în stație țin de mobilitatea urbană, care este reglementată de un plan de „smart mobility”, iar cel puțin 60, dacă nu 70% din proiectele de investiții în infrastructură și vehicule au legătură cu compania Oradea Transport Local.

Adrian Revnic, director general OTL: „Autobuzele pe care le operăm sunt într-o stare bună tehnică, nu avem costuri neprevăzute, iar modul în care ne planificăm reparațiile și inspecțiile zilnice și periodice ne permite, și la autobuze și la tramvaie, să ținem totul sub control. Avem, deja, constant, același tip de costuri și, în ultima perioadă, am reușit să semnăm contracte mai avantajoase decât acum 1-2 ani, și pentru motorină, și pentru curentul electric”

Anul trecut, subliniam faptul că Oradea Transport Local a făcut, în ultimii ani, pași importanți în dezvoltarea unui transport modern, într-un oraș care dorește să atragă și să mențină tot mai mulți locuitori, prin investiții la toate nivelurile. Am avut bucuria să constatăm că această dezvoltare continuă cu o intensitate demnă de cele mai moderne companii europene.

„Tot ceea ce a gândit Primăria din punctul de vedere al investițiilor s-a legat neapărat și de strategia de dezvoltare a transportului. Operatorii din parcurile industriale au nevoie de angajați care să ajungă la timp la lucru și orice cetățean, fie că folosește sau nu mijloacele de transport public în comun, are nevoie de cât mai puține semafoare și cât mai puține intersecții în care să se producă conflicte de trafic”, ne-a declarat Adrian Revnic, director general OTL. „Pe cealaltă parte, tramvaiul trebuie să ajungă să aibă bandă dedicată, fără să aștepte la semafoare, astfel încât să poți ajunge într-un timp cât mai scurt la destinație.”

În momentul de față, OTL operează 120 de autobuze, dintre care peste 80% sunt Euro 5 și Euro 6, și 60 de tramvaie, dintre care 30 Tatra KT 4, 20 Astra și 10 tramvaie Siemens ULF.

De asemenea, OTL dorește să achiziționeze 30 de autobuze electrice de 12 m, aflându-se, acum, în faza finală, în care se evaluează oferta financiară.

„Avem, în același timp, deja semnat un contract pentru 9 tramvaie noi și va urma încă un lot de 16 unități. În plus, suntem cu studiile de fezabilitate la zi privind modernizarea întregului depou de tramvaie și relocarea autobazei de autobuze într-o locație care să corespundă cerințelor, atât din punct de vedere al flotei actuale, cât și al viitoarei flote de autobuze electrice”, spune directorul general OTL.

Metode moderne de informare

„În momentul de față, avem un sistem AVL, prin intermediul căruia toată flota noastră este dispecerizată, atât la tramvaie, cât și la autobuze. Acest sistem ne permite, pe de o parte, să informăm publicul călător în stații, prin panourile electronice de afișaj, în legătură cu timpii și frecvențele tramvaielor și autobuzelor. Pe de altă parte, din punct de vedere administrativ, ne furnizează date despre timpii de deplasare, pentru că șoferul trebuie să respecte anumite grafice de circulație. Astfel, putem vedea dacă este înaintea cursei sau în urma programului, astfel încât să putem să îl atenționăm. În același timp, urmărim consumurile de carburant, numărul de călători care validează etc.”, subliniază Adrian Revnic.

În prezent, OTL automatizează și toate macazurile de pe liniile de tramvai, care vor fi incluse în sistemul de dispecerizare, astfel încât să existe în permanență o imagine clară a tot ceea ce înseamnă echipament, utilaj sau vehicul, fără să fie necesară deplasarea pe teren pentru monitorizare.

De asemenea, OTL a dezvoltat o aplicație, în care li se oferă călătorilor variante și timpi de deplasare cu diferite tipuri de vehicule, pentru a-și putea planifica eficient călătoria.

Tot despre modernitate și eficiență putem vorbi și în contextul modalităților de achiziționare a titlurilor de călătorie. „Avem un sistem de e-ticketing foarte bine pus la pus la punct, un sistem de POS, prin care poți plăti cu cardul, un sistem de plată cu telefonul, fie prin SMS, fie prin cod QR. Avem și partea de carduri, care se validează clasic, și avem unele vehicule dotate cu numărătoare de călători și cu sisteme video”, spune directorul general OTL.

„Poți străbate orașul dintr-un capăt în celălalt în 33 de minute, pe lungimea lui cea mai mare, lucru notabil la nivel național, dacă nu chiar internațional. La acest lucru a contribuit faptul că am schimbat toate liniile de tramvai, am schimbat frecvențele și, prin lucrările care au fost efectuate în oraș, am reușit să creăm câteva culoare pentru tramvai, în care se intersectează foarte puțin cu celelalte vehicule”.

O strategie bazată pe tramvai

Astfel, putem spune că strategia OTL se construiește în jurul transportului cu tramvaiul, considerat a fi cel mai eficient, la ora actuală. „Liniile principale, direcțiile principale sunt deservite de tramvaie moderne, care să poată să circule rapid, cu volume mari de călători, la frecvență de trei-patru minute, astfel încât să nu trebuiască să aștepți și să nu trebuiască să pierzi timp”, spune Adrian Revnic.

De asemenea, compania are în studiu un proiect de „tram-train” metropolitan, care are ca scop posibilitatea și capacitatea de a interconecta toate comunele din zona metropolitană printr-un transport modern. „Am trecut, deja, de aprobarea în Consiliul Județean și în Consiliul Local a indicatorilor tehnico-economici. Suntem în studii cu câteva firme de consultanță, în ceea ce privește fluxul de călători, graficele de circulație și costurile, după care finanțatorii vor analiza întreg proiectul și ne vor da undă verde. Este vorba despre un tramvai un pic mai versatil, un vehicul care este capabil să circule atât pe linia de tramvai, cât și pe cea de tren. Consiliul Județean este coordonatorul întregului proiect, împreună cu OTL și cu CFR”, a declarat directorul general al companiei de transport local din Oradea.

„De la pandemie, care a fost un moment de cumpănă, creștem în fiecare an cu 20%, ca număr de călători. Cresc capacitățile de producție ale companiilor din zona metropolitană, iar noi avem contracte cu toate firmele din oraș, care oferă abonamente ca beneficiu angajaților.” – Adrian Revnic

Continuă și colaborările internaționale

Reamintim, OTL a dezvoltat un proiect transfrontalier, împreună cu DKV, compania de transport public local din Debrecen, în cadrul căruia au fost achiziționate un soft modernizat și panouri de informare publică pentru călători, pentru stațiile de autobuz și de tramvai. În cadrul acestui proiect, 4 ani este gazdă România și 4 ani este gazdă Ungaria, în prezent fiind rândul OTL să gestioneze proiectul.

De asemenea, conducerea companiei continuă să participe la evenimente internaționale, fiind prezentă, recent, la un curs de 3 zile în Viena, legat de prezentarea tehnică a autobuzelor cu hidrogen.

„Nu în ultimul rând, dorim să demarăm, împreună cu compania de transport public din Atena, un proiect bazat pe microbuze sau midibuse, care să poată să preia dintr-o anumită zonă un anumit grup de călători care vor să ajungă la aceeași destinație. Suntem deja la calculul costurilor și al implicării financiare din partea fiecărui partener. Dacă ajungem la un numitor comun, o să demarăm în curând proiectul”, spune Adrian Revnic.

Votează AICI compania de transport pasageri a anului!

Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.