RPTCY: Sub semnul evoluției

148K6244Operatorii de transport călători găsesc noi modalități de dezvoltare, răspunzând nevoilor tot mai complexe ale societății.

La fel ca în fiecare an, cele mai dezvoltate companii de transport sunt invitate să participe la concursul RPTCY (Romanian Passenger Transport Company of the Year), ajuns la cea de-a patra ediție. Acest concurs reprezintă, în primul rând, un barometru, prin care pot fi identificate tendințele pieței, precum și cele mai bune practici în domeniu. Și sunt câteva aspecte care merită să fie menționate.

Transportul internațional își continuă specializarea, concentrându-se, în primul rând, pe nevoile călătorului și pe acoperirea cât mai precisă din punct de vedere al locului de îmbarcare și a celui de debarcare. Astfel, s-au dezvoltat firme specializate pe o anumită relație, iar experiența acumulată, precizia cu care este efectuat transportul, duc la dezvoltarea acestor companii, într-un ritm susținut. Sigur, la acest aspect contribuie și continua creștere a confortului pentru călători – autocare de ultimă generație, wi-fi pe tot traseul, mese oferite în timpul călătoriei, toaletă funcțională în autovehicul…

Aceste companii de transport rutier reușesc să își crească numărul călătorilor, operând inclusiv trasee lungi, în ciuda dezvoltării ofertei de zboruri low-cost.

Într-o măsură importantă, performanțele transportatorilor sunt legate și de calitatea angajaților, care au atins, pe acest segment de transport internațional, un grad ridicat de profesionalizare.

Totuși, dacă ar fi să semnalăm și un aspect negativ, putem observa că această hiperspecializare face ca orice proiect nou să fie greu de integrat în cadrul firmei, riscând, astfel, să se piardă anumite oportunități.

De asemenea, merită amintit că acest tip de transport a fost, în permanență, însoțit de fenomenul „pirateriei” și doar buna organizare și concentrarea pe a oferi condiții cât mai bune de călătorie au făcut posibilă dezvoltarea, an de an.

Transportul național se dovedește a fi cel mai dinamic segment și, totodată, cel mai riscant, deși, aparent, ar trebui să fie cel mai stabil, având în vedere cadrul fix creat de programele de transport interjudețean și județene. Mulți dintre operatorii care activează, astăzi, pe acest segment au intrat într-un proces accelerat de dezvoltare, concentrându-se, în același timp, pe mai multe fronturi. Pe de o parte, multe companii își redescoperă călătorii și vocația de a oferi un serviciu pentru care să fie apreciați. Astfel, flotele sunt înnoite, iar noile microbuze și autocare oferă un grad de confort sporit – distanță mai mare între scaune, climatizare, wi-fi… De asemenea, sunt utilizate sisteme tot mai moderne de informare a călătorilor, precum și de rezervare și achiziționare a biletelor.

Un alt front de dezvoltare este reprezentat de accesarea unor noi piețe, cum ar fi transportul turistic, cel de convenție și, chiar, servicii nereglementate din punct de vedere legislativ, dar care înregistrează o cerere importantă pe piață, cum ar fi transferurile la aeroport. Potențialul de dezvoltare pare a fi foarte ridicat, mai ales în contextul în care turismul se dezvoltă tot mai mult în România, iar aeroporturile raportează, an de an, tot mai mulți pasageri.

Noile direcții de dezvoltare creează nevoia și, în același timp, oportunitatea de a utiliza soluții IT dedicate, iar acest aspect nu poate decât să contribuie la modernizarea afacerii.

O dată cu noile dezvoltări, sunt companii care regândesc strategia costurilor – sunt implementate noi metode, menite să reducă costurile și să crească randamentul investițiilor. Soluțiile IT, pregătirea personalului, inclusiv prin cursuri de specializare, și apariția autovehiculelor ce utilizează carburanți alternativi pot asigura, pentru următorii ani, gradul de profitabilitate necesar dezvoltării. Și asta în condițiile în care transportul clasic la nivel național, pe curse regulate, este din ce în ce mai puțin sustenabil.

Transportul public local își continuă, la rândul său, dezvoltarea, răspunzând solicitărilor tot mai complexe ale comunităților pe care le deservesc. Investițiile cresc și, astfel, mijloacele de transport sunt modernizate, călătorii sunt tot mai bine informați, iar serviciul de transport oferă tot mai multă încredere.

Un aspect important pentru marile orașe îl reprezintă modul în care serviciul de transport urmărește solicitările populației dincolo de granițele orașului. Nu s-a conturat, încă, la nivel național un model unitar de transport metropolitan, însă operatorii de transport public local par tot mai pregătiți să preia această sarcină.

Concurenții RPTCY 2017

La cea de-a patra ediție a concursului, s-au aliniat la start șase companii, pe care vă invităm să le votați pe site-ul www.ziuacargo.ro

Alis Grup

alis

Cu o experiență de peste 15 ani în transportul de călători, Alis Grup deține un parc de peste 120 de autocare și microbuze de diferite capacități, de la 8, la 59 de locuri.

Deschiderea către turism s-a materializat prin înființarea propriei agenții, în anul 2013.

Unul dintre cele mai recente și spectaculoase proiecte lansate de Alis Grup este serviciul de transfer de pe Aeroportul Internațional Cluj.

La ora actuală, Alis Grup face parte din Federația Mondială de Transport Persoane (GPN) și, totodată, este membră a Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).

Balint Trans (foto)

balint

Cu un parc de peste 90 de autovehicule, compania din Târgu Mureș s-a dezvoltat pe trei segmente principale – curse regulate, curse ocazionale și curse pentru transportul angajaților – reușind să crească cifra de afaceri la peste 13 milioane de lei. Implementarea unor soluții IT dedicate activității de transport și investirea permanentă în înnoirea flotei, pentru a menține costurile de operare și întreținere cât mai scăzute, sunt două dintre elementele importante urmărite de managementul companiei.

Comati PSG

comati

Compania timișoreană s-a specializat pe transportul internațional regulat către țările nordice (Danemarca, Suedia, Norvegia). Dacă, în 2006, dispunea de un singur autocar închiriat, astăzi Comati PSG deține cinci autocare și operează pe patru linii. Pentru a avea o imagine a gradului de utilizare a autocarelor, merită să menționăm că, din cei 45 de angajați, 36 sunt șoferi. Traseele sunt lungi și, practic, pe durata unei curse, un autocar este condus de cinci șoferi. Parcul de autocare este unul tânăr, marca preferată fiind Setra.

Lilian Expres 

lilian1

Specializată pe relația România – Grecia, compania Lilian Expres își continuă dezvoltarea, atât în ceea ce privește parcul auto, cât și realizarea unei noi autogări și modernizarea agențiilor. Deși a crescut de la an la an, compania și-a păstrat intact caracterul de afacere de familie, bazându-se pe experiența și, totodată, implicarea tuturor angajaților în realizarea unui serviciu de transport cât mai apreciat de către călători. În plus, managementul Lilian Express s-a implicat și în apărarea intereselor breslei, făcând parte din conducerea Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Normandia Service

normandia 1

La împlinirea a 20 ani de la înființare, Normandia Service se poate lăuda cu o carte de vizită impresionantă. Începând cu anul înființării, 1997, compania din Horezu a cunoscut o ascensiune continuă, plecând de la două microbuze și o singură cursă, pentru ca, în prezent, să dețină un parc de 37 autocare și 6 microbuze, ce asigură atât activitatea de transport pentru cele 13 trasee județene și interjudețene, cât și activitatea de transport turistic prin serviciul de închirieri.

Una dintre investițiile recente importante (peste un milion de euro) o reprezintă deschiderea unei autogări moderne, în Timișoara.

STP Alba

STP Alba Iulia

Compania, 100% privată, asigură transportul de pasageri în Alba Iulia, utilizând sisteme de transport inteligent, ce asigură informarea anticipată, cât și în timpul călătoriei, a pasagerilor.

Serviciile publice integrate de transport oferite de către STP se remarcă prin sistemul integrat de ticketing, gradul de satisfacţie și politica de informare a călătorilor și, nu în ultimul rând, prin implementarea primului sistem de transport metropolitan funcțional din România, care cuprinde 7 zone de transport, având în centru zona metropolitană 1, care acoperă municipiul Alba Iulia.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.