RTCY 2011 – Dezvoltare prin diversificare

Piata romaneasca de transport este interesanta si pentru firmele din Vestul Europei. Originara din Germania, compania Ahead Logistics si-a dezvoltat permanent activitatea in cei cinci ani de cand este prezenta in Romania.

Interesant este faptul ca, desi in Germania realizeaza doar transport, in tara noastra, activitatea companiei s-a diversificat. „In Romania, avem o activitate de transport pe care am incercat s-o diversificam cat mai mult, in sensul de a avea si intern si international, transport rutier marfuri generale, transport rutier temperatura controlata. Am achizitionat si un depozit si dorim sa dezvoltam si activitatea de logistica. Serviciile de logistica ne ajuta sa avem un portofoliu mai larg de clienti. In Germania, firma desfasoara doar activitati de transport“, a aratat Mircea Manescu, Managing Director Ahead Logistics.

Constanta prin parteneriate pe termen lung

Ahead Logistics s-a axat pe gasirea unor clienti cat mai seriosi care doresc colaborari de lunga durata si mai putin spre segmentul spot. „Un volum constant de marfuri inseamna garantarea unor curse pe tot timpul anului. Vrem sa evitam variatiile semnificative si de aceea dorim un portofoliu cat mai constant de clienti pe care sa il extindem. Pentru aceasta extindere a portofoliului am demarat si activitatea de casa de expeditii acum doi ani. Aceasta activitate ne-a permis sa semnam contracte cu firme pentru care poate nu aveam numarul suficient de camioane proprii disponibile. Ca medie, circa 15-20% din activitatea noastra de acum o realizam prin intermediul subcontractarilor“, a explicat directorul Ahead Logistics. De altfel, activitatea de intermediere a cunoscut o dezvoltare semnificativa. „Casa de expeditii lucreaza sub umbrela aceleiasi firme, dar o evaluam separat – putem spune ca este un centru de profit separat. Anul acesta, am mai angajat oameni pentru a impulsiona cat mai mult activitatea. Este loc pe aceasta piata pentru ca sunt multe case de expeditii ce nu au fost suficient de serioase si de aceea exista de multe ori temeri ale transportatorilor ca isi vor lua tepe“, a spus Mircea Manescu. Intermedierea poate duce si la anumite neajunsuri, cum ar fi incercarea unor subcontractanti de a-ti fura clientii. „Unii colaboratori dau dovada de lipsa de loialitate. I-am chemat la discutii si cu unii chiar avem angajamente scrise sa nu mai intre peste clientii nostri“, a precizat Mircea Manescu.

„Frigul“ – o piata mai stabila

Faptul ca mare parte din activitate se desfasoara pe segmentul transportului la temperatura controlata a facut ca Ahead Logistics sa depaseasca criza mai usor.

„Am inceput pe partea de frig, pe retail. Este un segment care nu a suferit atat de mult ca piata de marfuri generale. Exista si aici variatii, sezonalitati, dar totusi exista o mai mare constanta pe tot parcursul anului si chiar si prin criza s-a trecut mai usor decat «la prelata»“, a declarat directorul Ahead Logistics. Totusi, desi frigul poate parea ca ofera mai multa libertate (poti transporta si marfuri generale), exista o serie de constrangeri care trebuie avute in vedere. „E un echipament scump, care are costuri mai mari de intretinere, care e mult mai sensibil decat o prelata si este mult mai restrictiv privind tipurile de marfuri care se pot transporta. Te obliga la o organizare mai stricta, sa ai soferi mai atenti, sa se faca o monitorizare mai atenta. Pentru noi, camioanele reprezinta imaginea firmei si este un efort permanent sa le mentinem si in stare tehnica buna si curate“, a aratat Mircea Manescu.

Atentie la imagine

Ahead Logistics este una dintre companiile atente la propria imagine, aspect pe care multe firme romanesti il neglijeaza. Unul dintre instrumentele utilizate este crearea propriului site pe Internet. „Noi chiar urmarim cine se conecteaza pe site-ul nostru, de unde, avem rapoarte si vedem care este interesul si din ce zone. Pentru noi este importanta imaginea firmei, promovarea acesteia – chiar si sigla firmei a fost facuta special de un centru de design din Germania“, a declarat Mircea Manescu. Insa cel mai important aspect in imaginea firmei il reprezinta soferii si masinile. Astfel, compania angajeaza conducatorii auto cu mare atentie. „Ca un sofer sa fie angajat la noi, trebuie sa aiba toate documentele in regula, le cerem si cazier, dam si probe practice. Din pricina caracterului unora, am recurs si la o supraveghere mai atenta. Avem GPS montat pe toate masinile, am facut niste probe inclusiv pentru a instala niste camere, pentru rezervoare si pentru semiremorci. Avem un nucleu important de soferi, circa 30 – unii dintre ei nu ar pleca pentru ca, pe langa legatura profesionala, au si una sentimentala, fiindca au crescut alaturi de noi. Avem sapte dispeceri ce lucreaza zi si noapte – in diferite locatii din tara – pentru cele peste 40 de masini. Pe langa evaluarea pe care o facem noi soferilor, si titularii pe masina completeaza un formular de evaluare pentru echipaj“, a explicat Mircea Manescu. Din pacate, multe dintre problemele cu care se confrunta transportatorii in Romania sunt legate de relatia cu autoritatile. „Pe noi ne afecteaza lupii moralisti. Daca legislatia ar fi respectata de toata lumea – si daca ar fi posibil ca in toate cazurile sa fie respectata, avand in vedere infrastructura rutiera deficitara – si cei care fac controlul sa inteleaga fiecare caz in parte ar fi ok. Din pacate, nu se judeca cu aceeasi balanta. Lupii moralisti sunt autoritatile. Noi facem un efort mare sa respectam timpii de program, am mai angajat soferi in plus, am investit mult, avem cheltuieli mari, tocmai pentru a fi in regula, dar se vede clar ca se pune accent pe amendarea cu orice pret a transportatorului autohton, in timp ce transportatorii straini sunt tratati cu foarte multa indulgenta“, a aratat Mircea Manescu. In viitor, Ahead Logistics isi propune sa dezvolte in continuare activitatea de casa de expeditie si partea de logistica, fiind in negocieri pentru achizitionarea unui depozit clasa A, care sa aiba si o parte speciala de frig.

Mircea Manescu, Managing Director Ahead Logistics:

„Statul cumpara masini noi pentru controale, dar ar fi mai bine daca ar construi 500 de km de autostrada, daca ar amenaja parcari civilizate si ar investi in centuri ocolitoare. Pana la urma, transporturile inseamna circulatia marfurilor, ajuta economia, ajuta exportul si importul, sunt un factor esential de dezvoltare a tarii.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.