Anasped.
Ce înseamnă Anasped?
Înseamnă transport și expediții, flotă proprie și o rețea extinsă de subcontractori, alături de o expansiune recentă, care aduce anvergură multinațională, cu sucursale deschise în Polonia și Statele Unite. Totuși, poate cel mai impresionant aspect la Anasped este atmosfera de lucru… mereu cu zâmbetul pe buze.
Cultură organizațională, bazată pe valori specifice firmelor de familie, este orientată în primul rând spre echipă, dar se reflectă și în relațiile cu clienții și furnizorii, iar impactul ei se resimte mai ales în comunitatea locală. Anasped este o companie înființată în anul 2008, cu acțiuni împărțite în proporție egală între Florin Andronic și Hannes Buchsteiner. Inițial, compania s-a născut pentru a oferi servicii de transport fabricii Egger din Rădăuți, care produce pal și plăci OSB.
În 2013, apare și compania parteneră Alpha Cargo Expres, care se alătură Anasped, ajungând, astfel, în prezent, la o flotă de 60 de camioane, preponderent Mercedes-Benz, cu o vechime de maximum 4 ani. În jurul anului 2017, extinderea flotei s-a oprit, compania concentrându-se mai mult pe calitatea serviciilor oferite și pe dezvoltarea portofoliului de clienți.
Compania utilizează, pe lângă flota proprie, o flotă de tracționiști și alte aproximativ 300-350 de camioane ale subcontractorilor, în proiectele actuale de circuit intern și roundtrip import/export.
Pentru a menține activ spiritul Anasped, compania utilizează un program de fidelizare a angajaților prin bonusuri lunare, bonusuri pentru consumul de combustibil și contribuții la Pilonul III de pensii.
Specializați pe volume mari
Datorită capacității mari de transport, compania preferă contractele care implică volumele mari. „Noi încărcăm 170-200 de curse pe zi, clienții ideali pentru noi fiind producătorii și platformele logistice. Cu partenerii noștri, lucrăm în baza contractelor pe termen lung, dar și pe proiecte punctuale”, ne povestește Veronica Irimescu, director executiv al Anasped.
Pentru a evita distanțele parcurse pe gol, compania lucrează, uneori, și cu logisticieni, distribuitori sau producători cu volume mai mici, sau în regim spot.
Compania transportă preponderent produse alimentare, iar apa, berea, uleiul și zahărul sunt pe primele locuri între produsele transportate, din punct de vedere al volumelor.
Miza pe vânzări
Pentru a gestiona și a acoperi cererea ridicată de transport din piață, departamentul de vânzări al Anasped, cel mai numeros din companie, coordonează camioanele pe circuitele interne și internaționale.
Până în 2015, ponderea curselor internaționale și a celor naționale a fost aproximativ egală. Începând cu anul 2020, s-a realizat o creștere a procentului de transport pe intern, iar, acum, compania își propune, din nou, o echilibrare a balanței.
„Anasped se pliază pe nevoile clienților, flexibilitatea fiind unul dintre atuurile noastre. Avem clienți foarte vechi, încă de la înființarea companiei, iar dacă ei cresc într-o anumită zonă, și noi vom avea aceeași tendință. Flota proprie face preponderent transport internațional tur-retur”, a completat Veronica Irimescu.
Replicare multinațională
Cei doi asociați au înființat, în 2017, și Anasped Poland, cu sediul în Olsztyn, în nordul Poloniei, iar, în urmă cu un an și jumătate, s-a născut și compania din Carolina de Nord (SUA). Compania americană se numește „Step 2 US” și are, deocamdată, 10 ansambluri cu cisternă și două cu prelată.
2024, mai bun decât 2023
În ciuda contextului provocator, Anasped a avut, până acum, un an 2024 cu rezultate mai bune decât în 2023, din punct de vedere al volumelor. „Încă nu putem fi siguri că vom depăși și anul 2022, un an foarte bun pentru noi. Însă este posibil ca 2024 să devină noul an de referință în activitatea noastră”, mai spune Veronica Irimescu. Una dintre provocările majore, resimțite accentuat, în ultimii doi ani, este lipsa de predictibilitate fiscală pe termen lung, fapt ce determină ca planificarea eficientă a bugetelor și investițiilor să fie afectată, în special prin creșterea costurilor de conformare fiscală.
La sediul din Pătrăuți, Anasped dispune de propria pompă de motorină (care alimentează camioanele companiei și ale subcontractorilor), service, parcare de camioane, birouri și spațiu verde. Lângă sediu, a fost achiziționat și un teren, cu dorința ca activitatea companiei să se extindă și în zona warehousing. „Deocamdată, totul este la stadiul de proiect, care nu cred că se va demara mai repede de doi ani, iar, momentan, o parte din teren este folosită drept câmp fotovoltaic, accesând, astfel, avantajele oferite de energia «verde».”
Alături de comunitate
Compania are un rol activ în viața comunității locale, contribuind semnificativ prin donații în domeniile sănătății și educației. De asemenea, Anasped a sprijinit persoane care aveau nevoie de tratamente medicale vitale și oferă suport pentru creșterea unor copii orfani.
În ultimii ani, compania a achiziționat incubatoare pentru nou-născuții prematuri, o șenilată pentru SMURD, precum și rechizite pentru elevi.
„Viitorul, vrem să sune bine”
„Privind spre viitor, vrem să ne concentrăm tot mai mult pe implicarea activă în educarea colegilor din breaslă și a generației tinere, care, fie că ne place sau nu, reprezintă viitorul”, a adăugat Veronica Irimescu. Sunt momente în care tinerii par să ne taie curajul și orice speranță la un viitor mai bun, dar noi suntem cei care trebuie să se implice în educația lor. Iar, în goana ultimelor decenii, nu am oferit un cadru adecvat pentru formarea și dezvoltarea noii generații. „Dacă dorim ca acești tineri să ducă mai departe ceea ce am construit, trebuie să le dăm șansa, sprijinul și mijloacele necesare în dezvoltarea profesională”, a concluzionat directorul executiv Anasped.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro