RTCY 2024. ASEXPRESS: Stabili și în recesiune

Cine nu și-ar dori, astăzi, să aibă în portofoliu clienți care să poată absorbi orice creștere de flotă… la tarife de transport corecte?! Pare o ipoteză ireală, astăzi. Și totuși… 

Astfel de clienți există în nișe specializate foarte bine definite și vin la pachet cu provocări din punct de vedere operațional. Asexpress a reușit să se plaseze într-o astfel de nișă.

„Ne-am specializat în zona de transport de carcase de bovine, porcine și ovine și lucrăm pentru clienți din România și străinătate, pe acest segment”, ne-a declarat Ady Szabo, directorul general al companiei din Lugoj.

Cărăușul deține, în prezent, în parc, 20 de capete tractor și 80 de semiremorci frigorifice (mono, bi sau tri-temperatură), o parte dintre ele echipate cu cârlige, pentru transportul de carcase. Acestora li se adaugă și câteva vehicule destinate distribuției.

Tarife bune și dislocări plătite

„Există cerere privind transportul la cârlige. Clienții din străinătate m-au asigurat că, după ce vom reuși să le acoperim nevoia de transport, ne vor pune în legătură și cu alți colaboratorii de-ai lor, de asemenea, în căutarea unor soluții pe acest segment”, a precizat Ady Szabo. El a explicat că, la nivel european, tendința este ca tranșarea cărnii să se facă la abator, de unde să plece spre client în cuve de inox. Măcelăriile și carmangeriile își doresc, însă, carcasa întreagă, pe care să o prelucreze în funcție de nevoi. Iar semiremorcile specializate sunt scumpe și tot mai rare, în acest context. „De aceea, tarifele sunt mai mari și se plătesc dislocările.”

Să faci transport de carcase la cârlige nu este, însă, o provocare potrivită pentru orice șofer profesionist. „Centrul de greutate este plasat la înălțime, nu pe podea, așa cum se întâmplă în cazul transportului clasic de marfă așezată pe paleți. Sunt generate, astfel, riscuri crescute, din cauza balansului. Pe acest segment de transport veți întâlni semnificativ mai multe cazuri de răsturnări în sensul giratoriu, în depășiri sau în cazul unor frâne mai puternice”, ne-a explicat Ady Szabo, subliniind importanța unor șoferi extrem de bine pregătiți, în acest context. „În cazul șoferilor proaspăt veniți în firmă, încărcăm camionul la podea (cu paleți) ca să se acomodeze cu folosirea agregatului frigorific și a înregistratorului de temperatură și apoi îi trimitem, cu șoferi mai vechi, în curse care vizează transport de carcase, să vadă despre ce este vorba.”

Cea mai mare provocare

De aici vine cea mai mare provocare pentru managementul companiei lugojene. „În lipsa șoferilor potriviți, am redus investițiile în creșterea flotei”, a menționat directorul general Asexpress. De altfel, compania a deținut mai multe capete tractor, dar, odată cu plecarea unui număr important de șoferi din țară, a renunțat la o parte dintre ele.

Compania lucrează, însă, în regim de exclusivitate, cu firme mici, cu 1, 2, 3 capete tractor, care preiau semiremorcile Asexpress, sau au ansambluri cap tractor-semiremorcă.

„Activitatea noastră se desfășoară în proporție de 90% pe piața internă, numai 10% din transportul efectuat fiind internațional. Lucrăm constant cu peste 50 de transportatori, dar am mai avea nevoie de colaboratori noi. Atunci când nu reușim să acoperim în totalitate cerințele clienților, apelăm la bursă, prin intermediul casei de expediții.” Ady Szabo observă, însă, o scădere a apetitului colaboratorilor pentru transportul de carne, în parte pentru că nu și-au gestionat bine actele pe partea economică. „Odată cu modificarea legislației, în decursul anului trecut, și cu diminuarea soldului din casă, am asistat, în mai multe rânduri, la popriri puse de ANAF, firmele s-au închis și alți colaboratori nu am mai găsit.”

L-am întrebat pe Ady Szabo care sunt principalele riscuri pe care trebuie să le gestioneze, iar răspunsul nu m-a mirat: șoferii și legislația.

Compania are între angajați șoferi cu o vechime de 17 ani. De fapt, există un nucleu puternic, de 20 de șoferi, care lucrează de mulți ani pentru Asexpress, apreciază sistemul și nu vor să plece. Cei noi… vin și pleacă…

„Facturăm, în fiecare lună, peste 1 milion de lei, dar aș putea dubla cifra de afaceri”, aprecia directorul general Asexpress, deplângând problemele create de lipsa șoferilor.

„Angajarea șoferilor a devenit un război inegal, ținând cont de pretențiile acestora și de salariile cerute. Consider că ne îndreptăm vertiginos către omul-camion. Totuși, puțini dintre aceștia reușesc să reziste, pentru că nu știu să se capitalizeze și nu au un management financiar… Noi asigurăm consultanță celor care lucrează cu noi. Sunt oameni dornici să muncească și să stea lângă o firmă care le asigură tot suportul (financiar, tehnic, consultanță în transport…).”

Seriozitate pe toate planurile

Înființată în 1993, Asexpress și-a găsit locul, indiferent de mersul economiei. În opinia lui Ady Szabo, atuurile companiei din Lugoj au fost seriozitatea, profesionalismul și… bineînțeles… consecvența.

De altfel, toată afacerea de transport reflectă, într-un mod sau altul, cele trei direcții principale care guvernează viața administratorului ei. Este vorba despre managementul sănătății, managementul timpului și managementul banilor.

„Managementul sănătății mi se pare cel mai important. Urmează managementul timpului, adică să fiu mereu eficient, să fac ceva util. Asta m-a învățat tata și respect acest principiu întru totul: de când mă trezesc până când mă culc, încerc să creez valoare.” Abordarea corectă a părții financiare poate urma în mod natural.

Asexpress are, astăzi, un sediu nou, unde angajații dispun de o zonă de recreere, unde pot juca tenis de masă, care îi ajută în momentele de respiro să scape de stres și să nu uite că este bine să facă mișcare. În mod sigur, colectivul, care are, o perioadă lungă de timp, de lucru într-o componență constantă, ține deja un clasament sportiv și știe, în același timp, cum să lucreze ca o echipă.

În plină criză economică, prezentul arată bine, pentru Asexpress.

Viitorul… nu se vede mai clar din Lugoj decât dintr-o altă parte a țării (sau a lumii). Dar, în fond, transportul înseamnă acțiune și adaptare (uneori, în același timp). Iar aici nimic nu se schimbă…

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.