RTCY 2024. BIPMOBILE: Spirala ascendentă

Te asiguri că ai o echipă bine pregătită… accesezi în mod direct clienți importanți… investești pentru a crea constant efectul de surpriză… și apoi repeți ciclul, la un alt nivel. 

Iată, pe scurt, strategia Bipmobile, care investește contant în pregătirea personalului, în soluții IT inovatoare și deservește clienți din numeroase industrii. Astfel, chiar și în acest an dificil, compania va avea o creștere de aproximativ 9% a cifrei de afaceri.

„Creșterea este sub țintele pe care ni le-am propus inițial, mai ales că avem și departamente care finalizează anul având creșteri de peste 150%, și aici amintim air&sea, transportul express și divizia de distribuție și logistică națională. În plus, suntem într-o fază finală pentru certificare și începerea transporturilor ADR clasa 1 (explozibili). Transporturile FTL au suferit mult, cursele au înregistrat scăderi importante și segmentul automotive este cel mai afectat. Din fericire, dacă cu ani în urmă aveam 85% din activitatea axată pe segmentul auto, astăzi acesta reprezintă sub 30%. A fost o strategie corectă și faptul că am crescut activitatea pe alte industrii ne ajută, astăzi, să depășim mai ușor momentele dificile”, a arătat Adrian Minea, director general Bipmobile.

Anul 2024 nu schimbă țintele ambițioase ale Bipmobile, ci, în cel mai rău scenariu, le întârzie puțin. „În 2023 ne-am propus dublarea cifrei de afaceri în următorii 5 ani, însă, pentru că acest an a fost atât de slab, îl vom ignora și nu îl vom lua în calcul”, a precizat Adrian Minea.

Iar principalul motor de dezvoltare îl reprezintă oamenii. „Ne-am concentrat foarte mult pe echipă și credem că, la ora actuală, stăm foarte bine, la acest capitol. A contribuit mult și imaginea de bun angajator, pe care o are compania. Este unul dintre principalele motive care va asigura dezvoltarea companiei și în viitor”, a explicat directorul general Bipmobile.

Adrian Minea, director general Bipmobile: „Automatizarea/robotizarea reprezintă un fenomen aflat într-o fază incipientă, dar care se va dezvolta imens, împins de inteligența artificială, autonomous driving, computere cuantice… Intrăm într-o etapă care va aduce o altă înțelegere a proceselor din lumea în care trăim. Ne străduim să fim printre pionieri și să evoluăm odată cu noile tehnologii.”

Expediție automatizată

Acordând o atenție specială soluțiilor IT și utilizării tehnologiilor de ultimă generație, Bipmobile țintește, pentru următoarea perioadă, creșterea rapidă a nivelului de automatizare, în cadrul companiei.

„Reinventăm departamentul de expediții rutiere, cu o abordare aproape complet automatizată. Proiectul MARS, la care am lucrat în ultimii ani, a intrat «live» și asigură funcționarea acestei case de expediții automatizate”, a declarat Adrian Minea.

Departamentul clasic de expediții va funcționa în paralel și va începe să utilizeze MARS etapizat, în timp ce noul departament va folosi integral noua soluție. Aici, comenzile sunt preluate automat și, tot într-un mod automatizat, sunt găsite soluțiile de transport.

„Soft-ul citește automat email-ul (urmat de o validare umană, pentru a evita erorile). Soluția de transport este căutată în flota noastră, apoi în cea a subcontractorilor și apoi în «piața rece», reprezentată de diferite portaluri cu care suntem interconectați. Ulterior, sistemul calculează automat ETA, în mod dinamic, și chiar comunică direct cu șoferul. În plus, sistemul știe că șoferul X a luat o încărcare astăzi și are descărcare mâine, la o anumită oră. Dacă constată că ETA nu se respectă, sistemul interoghează șoferul, prin aplicația mobilă MARS Driver, pe care cei care lucrează cu noi o descarcă pe telefonul mobil. Este, de asemenea, posibilă integrarea prin sistemul telematic utilizat de transportator. În funcție de răspunsul șoferului (sunt variante prestabilite și șoferul apasă, doar, un buton), sistemul poate alerta managerul de transport sau chiar clientul, în funcție de setări”, a completat Adrian Minea.

Sistemul caută soluții de transport inclusiv anticipând momentul în care camioanele aflate în cursă vor deveni disponibile și introduce cursele preluate/efectuate în ERP-ul companiei, până la nivel de facturare, sugerează traseele optime și generează costul, sugerând tariful (care va fi validat de managerul de transport).

Negocierea prețului se face automatizat, managerul de transport doar validează negocierea, printr-un click.

Practic, face tot ceea ce ar face și un dispecere bun.

„Am avut și colegi care s-au arătat îngrijorați de acest nivel ridicat de automatizare, însă majoritatea au înțeles potențialul de ușurare a muncii și vor să se implice activ în dezvoltarea soluției”, a completat directorul general Bipmobile.

Așa cum era de așteptat, soluția a stârnit reacții puternice și în rândul clienților, care au fost foarte încântați.

„Pentru moment, lucrăm la acuratețea comunicării și încă mai sunt anumite interconectări care se blochează. Însă, sunt convins că acesta este viitorul și, în următoarea perioadă, vom asista la o explozie de soluții asemănătoare. Astfel, vom avea acces la soluții mai ieftine, mai rapide și mai precise. Toate informațiile sunt disponibile și analizate în timp real, în mod automat. Pentru noi, ținta principală a fost să creștem randamentul”, a declarat Adrian Minea.

Pregătiți pentru viitor

Bipmobile și-a consolidat toate companiile din grup: depozitul din Germania are un grad de ocupare constant, depozitul din Győr are un grad de încărcare de aproape 90%, compania din Republica Moldova merge foarte bine, având acolo clienți stabili, cu parteneriate de lungă durată (lucrează cu o parte importantă din producătorii din industria auto)…

„Se simte deja scăderea capacității de transport disponibile în Europa, iar acest lucru începe să influențeze tarifele.” – Adrian Minea

De asemenea, compania operează mult în Bulgaria, în relația cu România și cu restul Europei, în ciuda problemelor legate de podul de la Ruse.

„Flota noastră crește și numără, astăzi, 140 de camioane, însă, în același timp, țintim să dezvoltăm cât mai mult partea de subcontractori. Anul viitor, vom avea propria flotă și în Ungaria – prognozăm 20-30 de camioane. Deși anularea obligativității întoarcerii acasă a camioanelor este posibil să ne schimbe planurile. De asemenea, suntem într-un proces de triere a șoferilor, pentru că, în sfârșit, piața permite acest lucru. Și la acest capitol, imaginea companiei contează”, a completat Adrian Minea.

Reprezentanții companiei consideră că reduceri de costuri sunt în continuare posibile și se concentrează în special pe optimizarea rutelor și pregătirea șoferilor. „Conducătorii auto au un rol decisiv în ceea ce privește consumul. Introducem, în această perioadă, un nou sistem de motivare (care ia în considerare respectarea rutei, consumul de carburant, utilizarea timpilor de condus etc.). Am implementat, în acest sens, o nouă soluție telematică de natură să ne ofere foarte multe informații. Însă este esențial să ai o echipă competitivă de șoferi”, a explicat Adrian Minea.

Iar investițiile continuă…

Bipmobile a achiziționat un teren lângă Timișoara, de două hectare, pe care va fi construit noul sediu al companiei. Va include birouri, depozit și service pentru camioane.

Anul viitor, compania va redeschide birourile din Maroc, alături de o mare companie de transporturi navale.

De asemenea, Bipmobile țintește consolidarea segmentul ADR și inclusiv depozitul de la Timișoara va fi construit pentru mărfuri periculoase.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.