Pe parcursul timpului, pe piața românească a transporturilor, unul dintre aspectele care s-au menținut constante este sănătatea companiilor de familie, de dimensiuni mici, conduse de oameni gospodari, care merg pe fluxul corect al dezvoltării.
Acesta este și cazul companiei Roly Impex, pentru care consolidarea relațiilor pe termen lung prin seriozitate și respectarea întotdeauna a cuvântului dat reprezintă principiile de bază.
Levente-Jozsef și Yvonne Eva Sztrimbely au înființat compania Roly Impex în 1992, având ca activități de bază comerțul en gros, cu amănuntul și distribuția de mărfuri în zona Maramureșului istoric. O perioadă, compania a efectuat doar transporturi în interes propriu, după care a început, în paralel, să realizeze operațiuni de distribuție pentru Coca-Cola, Tuborg, La Festa și alte mărci bine-cunoscute, deservind aproximativ 500 de clienți pe săptămână – magazine și puncte de desfacere locale. „Aveam undeva la 50-60 de camioane de marfă distribuite lunar. Era vorba despre un volum extrem de mare și o logistică foarte bine pusă la punct”, își amintește Levente Sztrimbely. „Cu o companie precum Coca-Cola, dacă nu ți-ai făcut treaba bine o săptămână, nu mai aveai ce căuta să lucrezi pentru ei. Iar noi am colaborat cu ei timp de 17 ani… Transportul ca atare pe care îl efectuăm acum este «floare la ureche», față de ceea ce a însemnat distribuția, care este mult mai măruntă, mai detaliată, mai punctuală”, subliniază directorul general al companiei Roly Impex.
„Am dezvoltat relații pe termen lung cu partenerii noștri, bazate pe încredere și seriozitate. Comunicarea este extrem de importantă, dar cel mai important este să nu îți calci niciodată cuvântul dat și să spui întotdeauna adevărul. Am acceptat inclusiv să avem pierderi, numai să ne ținem cuvântul.” – Levente Sztrimbely
Pasul către transporturi
În 2016, schimbarea politicii companiilor mari a dus la întreruperea colaborării tradiționale cu mulți dintre distribuitori, drept pentru care compania a trebuit să se reconfigureze, făcând pasul către transportul internațional. Totuși, pentru companie nu a fost o activitate în întregime nouă, realizând, în decursul timpului, și transporturi din Ungaria către destinații îndepărtate, precum Anglia sau Scoția, în paralel cu distribuția, fapt care a reprezentat un element salvator, în perioada crizei din 2008-2009.
Motto-ul companiei Roly Impex: „Singurul mod de a face o treabă extraordinară este să iubești ceea ce faci.” – Steve Jobs
„Până acum un an-doi, marea parte a profitului s-a obținut pe internațional, însă am demarat și transportul național. Am făcut, în general, transport frigorific și ADR, cu doi șoferi, tur-retur. Fiind destul de aproape de granița cu Ungaria, plecam din România la gol și ne întorceam cu marfă, medicamente, flori, fructe, la care se adaugă foarte multe tipuri de produse care trebuie livrate la termen”, spune Levente Sztrimbely.
În prezent, compania deține o flotă de 15 camioane, capete tractor EEV și Euro 6 și semiremorci frigorifice și cu prelată, dintre care două sunt certificate ADR. Acestea sunt operate cu ajutorul a 21 de șoferi. Compania deține, de asemenea, un atelier service propriu.
„Trebuie să ții șoferii aproape și să le explici totul, indiferent de problemele care apar”, subliniază directorul general Roly Impex. „Totul se bazează pe comunicare și control. De exemplu, nu putem să lucrăm fără sonde de motorină, pentru că, altfel, nu putem să calculăm cu exactitate costurile și profitul.”
Mentalitatea – principala problemă în situațiile dificile
În urmă cu aproximativ 2 ani, a început să scadă cererea de transport și, implicit, tarifele vehiculate pe piață, mai ales în contextul în care există unii transportatori care practică tarife de dumping. Însă o abordare corectă și onestă a relațiilor de afaceri reprezintă unul dintre cele mai importante atuuri, indiferent de situația de pe piață.
„La noi, mentalitatea este o problemă foarte mare. Trebuie să se găsească un echilibru, mai puțin egoism și mai multă corectitudine. Eu mă pun și «la capătul celălalt al mesei». Toți trebuie să trăim bine, nu numai unii dintre noi”, apreciază directorul general Roly Impex.
„Am încercat să ducem la maximum corectitudinea și punctualitatea, suntem foarte tipicari și considerăm că nu banii trebui să fie pe primul plan.”
Compania are, în prezent, o cifră lunară de afaceri de aproximativ 150.000 de euro. Dar, în ultima vreme, din cauza contextului de pe piață, marja de profit a scăzut, pe internațional, de la 10, la aproximativ 5%, nu în ultimul rând și din cauza taxelor. „Înainte de a începe războiul, marfă era foarte multă, iar tarifele erau normale. În cazul în care apărea o creștere de taxă de drum, de exemplu, puteam să o transpunem în tariful de transport. Dar, acum, fiind mai puține transporturi pe săptămână, normal că există un joc al tarifelor”, spune Levente Sztrimbely.
„În ultimii ani, am simțit o creștere semnificativă pe partea birocratică, dar dacă îți cunoști bine meseria, ești organizat și tipicar, nimic nu este imposibil, mai ales dacă este o activitate care îți place. Este important ca toate documentele noastre să fie impecabile.” – Yvonne Sztrimbely
Iar lucrurile nu par a se îmbunătăți curând. „Cred că anul viitor o să fie unul dintre cei mai dificili, pentru că nu știm ce se va întâmpla după alegeri, ce taxe noi o să implementeze noua conducere. Dacă vor crește prețurile produselor, degeaba se majorează salariul minim pe economie. Puterea de cumpărare nu va ține pasul cu aceste creșteri, consumul va continua să se diminueze, ceea ce va afecta și mai mult transporturile. Dar trebuie să fim activi, trebuie să fim cu ochii deschiși, deoarece după ce se va termina războiul din Ucraina, ne așteptăm la un adevărat «boom» al pieței. Investițiile în infrastructura din zonă sunt un semnal clar referitor la creșterile viitoare anticipate”, conchide directorul general Roly Impex.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro