Concursul Romanian Transport Company of the Year oferă șansa de a ne apropia de elitele transportului românesc și de a identifica tendințele din această perioadă.
Creșterea abruptă a costurilor, pandemia, Pachetul Mobilitate, lipsa șoferilor – sunt ingrediente ce par să anunțe o criză iminentă, în transporturi. Sunt și opinii conform cărora suntem, deja, în criză… În orice caz, sunt vremuri dificile pentru industria de transport și cu atât mai mult ar trebui să urmărim cu atenție modul în care unele companii și-au adaptat strategiile (nu doar pentru supraviețuire).
Tendințele identificate cu ocazia RTCY 2021 anunță, tot mai precis, o nouă etapă în care intră transportul românesc.
Entuziasmul
Indiferent dacă îi spunem criză sau nu, industria traversează o perioadă cu multe incertitudini. Poate părea ciudat, însă primul efect la care orice manager/patron ar trebui să se gândească este cel de ordin psihologic. Este firesc să apară descurajarea și, chiar, pesimismul în rândul echipei și exact asta nu ne dorim. Comunicarea bună în interiorul companiei, transparența, prezentarea planului de întărire/dezvoltare a afacerii – sunt aspecte care pot să ajute, însă fiecare firmă își caută, în general, propriile metode, pentru a menține entuziasmul echipei la cote ridicate.
Capacitatea financiară
Am învățat încă de la precedenta criză: „profit is good, cash is king”. Este o perioadă în care atenția la resursele financiare trebuie să crească. Precauția nu este suficient să se manifeste doar în legătură cu profitabilitatea contractelor, ci și în legătură cu lichiditățile disponibile. Banii au tendința în această perioadă să devină mai scumpi și mai dificil de accesat. În aceste condiții, acceptarea unor termene largi pentru încasarea facturilor ar trebui cântărită cu mare grijă și întârzierile peste termenul convenit nu mai pot fi privite ca aspecte banale.
IT&C
Precedenta criză ne-a învățat să controlăm costurile. A fost un efort, în primul rând, concentrat pe consumul de carburant și multe firme au deja o imagine clară privind costul mediu per kilometru și repartizarea în cost variabil și cost fix. Astăzi, aceste informații nu mai sunt suficiente. Softurile specializate, de ultimă generație, oferă date mult mai precise, care asigură, zi de zi, un suport de neînlocuit în procesul decizional al managementului. Rapoartele oferite creează o imagine precisă legată de productivitatea fiecărui om, performanțele financiare ale companiei, profitabilitatea per client și cursă… O firmă de transport nu ar trebui să își permită pierderea angajaților buni și, tocmai de aceea, ei trebuie identificați și retribuiți corespunzător. Același lucru se întâmplă și cu clienții. Însă asemenea softuri sunt scumpe, necesită mult efort și timp pentru implementare și își produc efectele în timp… În continuare, nu există foarte multe opțiuni pentru piața de transport, la acest capitol, și întreaga economie caută să își securizeze capacități, pe partea de soluții IT. Probabil, va fi tot mai greu pentru transportatori să își asigure suportul optim, la acest capitol, care, însă, a devenit indispensabil, chiar și pentru firmele medii și mici.
Comunicare/vânzare
Creșterea abruptă a costurilor necesită un efort tot mai mare de comunicare cu clienții, pentru majorarea tarifelor. Modelele clasice pentru contracte trebuie adaptate la noile realități, unde o clauză de motorină nu mai este suficientă. Însă, atunci când soliciți majorări de tarife, este nevoie de cel puțin trei lucruri – calcule precise legate de costuri, un model de colaborare acceptabil pentru client și asigurarea unui serviciu apreciat. Este evident că nici clienții de transport nu traversează cea mai fericită perioadă și orice majorare este privită cu mare reticență. Însă cu toții au înțeles situația, iar riscul ca în următoarea perioadă să apară situații în care, pentru unele mărfuri, să nu se găsească soluții de transport este real.
Diversificarea afacerilor
Accesarea mai multor segmente de transport și, chiar, deschiderea de alte afaceri… inclusiv înființarea de firme în alte țări… Sunt direcții care au luat amploare în ultima vreme. Un accent important se pune și pe adaptabilitate.
Protecția mediului
Deși încă scăzute ca pondere în total transporturi, soluțiile „verzi” au depășit stadiul de încercări timide. De exemplu, astăzi, trenul și camioanele pe gaz sunt soluții utilizate tot mai mult și clienții le pot alege în mod conștient. Sunt tot mai mulți cei care sunt dispuși să plătească mai mult pentru a asigura reducerea emisiilor.
Acestea sunt doar câteva dintre tendințele identificate în piață, iar viitorul apropiat va aduce presiuni suplimentare asupra managementului firmelor de transport. Și, poate, chiar aceasta ar trebui să fie prioritatea zero a tuturor companiilor – asigurarea unei echipe manageriale capabile și sudate. Un singur om nu mai este suficient nici măcar în cazul firmelor cu flote mici!
Gala celei de-a 12-a ediții a concursului Romanian Transport Company of the Year va putea fi urmărită online, pe platforma virtualzc.ro
Vezi detalii finaliști:
Votați aici finaliștii ROMANIAN TRANSPORT COMPANY OF THE YEAR 2021
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro