Pe 17 aprilie 2024, după o suspendare de un an, datorită eforturilor comune ale asociației internaționale „Trans-Caspian International Transport Route” (TITR) și ale Xinjiang COSCO Shipping, transportul cu containere de pastă de tomate a fost reluat ca parte a unui tren bloc de la Xinjiang (China), la portul Napoli (Italia), de-a lungul rutei TITR. Trenul a plecat din gara Jinghe la ora locală 11:30 am.
Trenul de containere va trece prin punctul de trecere a frontierei Khorgos-Altynkol, de la granița kazahă-chineză, și va ajunge la portul Aktau (Kazahstan) de la Marea Caspică, unde containerele vor fi încărcate pe o navă de alimentare deținută de compania de transport maritim LLP (Kazmortransflot), și livrate în portul Baku, din Azerbaidjan. În continuare, urmând căile ferate din Azerbaidjan și Georgia, trenul-bloc de containere va ajunge în portul Poti (Georgia).
După sosirea și prelucrarea în portul Poti, containerele cu pastă de tomate vor fi încărcate pe vasul COSCO, apoi urmând Marea Neagră și Mediterană, tranzit prin portul grecesc Pireu, către portul din Napoli în Italia.
Timpul de tranzit estimat pentru trenul din gara Jinghe spre portul Poti este de 11 zile; pe toată lungimea traseului multimodal specificat se va folosi un singur document de transport – scrisoarea de însoțire SMGS.
De menționat că specialiștii căii ferate din Kazahstan au elaborat un program special pentru trecerea trenurilor de containere de-a lungul rutei stația Altynkol-portul Aktau, conform căruia viteza trenurilor de containere este de aproximativ 1.050 km/zi, datorită căruia trenurile parcurg această secțiune a traseului (3.128 km) în 72 de ore. Programe similare pentru trenurile-bloc sunt folosite pe căile ferate din Azerbaidjan și Georgia.
Membri ai consorțiului internațional
Furnizorii de servicii de-a lungul întregului traseu al trenului-bloc de la gara Altynkol până la portul Poti sunt membri ai Consorțiului Internațional de Transport Trans-Caspian (filiale ale membrilor obișnuiți ai Asociației TITR) – KTZ Express, ADY Container, GR Logistics & Terminals.
Din 2018, Asociația TITR a cooperat îndeaproape și cu succes cu Xinjiang COSCO Shipping într-un proiect de transport feroviar-maritim multimodal, de la Xuar, din China, până în Italia, de-a lungul rutei TITR. În perioada specificată de cooperare pe traseul TITR, a fost organizată și implementată cu succes expedierea a peste 100 de trenuri-bloc de containere cu pastă de tomate.
Alexandru BORZA
CEO ReMArkable Consulting
alexandru@remarkableconsulting.ro