Lovitură neașteptată pentru transportatorii de marfă și de persoane, dar și pentru turiști, în plin sezon estival: traficul rutier a fost închis pe DN7 Valea Oltului, în timpul zilei, până pe 9 august. Sacrificiul șoferilor va fi, însă, răsplătit, prin Autostrada A1 Sibiu-Pitești; e drept că abia peste patru ani.
Circulația este interzisă, zilnic, între orele 6:00-20:00, pentru defrișarea a 10 hectare de pădure din zona versantului situat în zona de protecție a DN7, la km 242,6-km 250, între Boița și Lazaret. Lucrările sunt necesare studiului geotehnic ce va sta la baza execuției secțiunii 2 Boița-Cornetu, dar și a pregătirii șantierului pentru primul kilometru al acestui sector, unde antreprenorul, asocierea Mapa-Cengiz, va construi un viaduct de 650 m.
Grindeanu: „E singura soluție”
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a insistat că „aceste lucrări nu pot fi făcute sub trafic”. „Nu există altă variantă, am încercat să găsim. Vorbim despre înălțimi foarte mari, de până la 70 m, unde trebuie tăiați arborii, care riscă, în mare măsură, să ajungă pe carosabil și să pună în pericol siguranța circulației. E singura soluție. Am cerut companiei care desfășoară acele lucrări să aibă mobilizare mare, astfel încât să le finalizeze în timp de o lună. Dacă tot închidem circulația, trebuie să avem un progres major pe acel tronson”, a precizat el.
Pro Infrastructură: „Nu ar fi exclus să dureze dublu”
Însă reprezentanții Asociației Pro Infrastructură se declară sceptici în privința termenului vehiculat: „Ministrul Grindeanu ne-a anunțat că închiderea DN7 între Boița și Brezoi este «singura soluție». Fals. Este soluția la îndemâna birocratului CNAIR indolent (…). Soluția decentă într-o țară normală ar fi fost devierea traficului în zona afectată prin mutarea DN7 pe celălalt mal al Oltului cu un pod (temporar) și folosirea infrastructurii existente. Dar asta presupune gândire, bani, muncă birocratică și, mai ales, asumare. Nu ar fi exclus să dureze dublu. Mai mult, defrișările acestea se fac doar pentru studiul geotehnic (foraje), NU lucrări. Acelea vor fi… la Sfântul Așteaptă. Iar în timpul lucrărilor vor veni, probabil, alte restricții. Treceți Carpații pe unde apucați. Nu știm pe unde o să ocolească traficul de mediu și lung parcurs, cei care merg în vacanță sau transportatorii, dar localnicii ar avea o variantă neașteptată”.
Rute ocolitoare pentru autovehiculele cu MTMA mai mare de 7,5 t
- pentru relația București-Veștem (Sibiu) și retur: pe traseul București-Ploiești-DN1A-Brașov-DN1-Veștem-intersecție cu DN7
- pentru relația Pitești-Brașov și retur: pe traseul Pitești-DN73-A3-Râșnov-Brașov
- pentru relația București-A1 Simeria (precum și zonele de vest, centru și nord ale țării) și retur: pe traseul București-A1-Pitești-DN7-Râmnicu Vâlcea-DN67-Târgu Jiu-DN66-Simeria-Nod Rutier Simeria A1.
Totodată, pentru această relație sunt propuse următoarele variante alternative:
- București-A1-Pitești-DN65-DEx12-Craiova-DN6-Filiași-DN66-Târgu Jiu-DN66-Simeria-Nod Rutier Simeria A1;
- București-A1-Pitești-DN65-DEx12-Craiova-DN6-Dr. Tr. Severin-DN6-Lugoj-A6-Nod Rutier Lugoj A1
- București-DN6-Alexandria-DN6-Craiova-DN6-Filiași-DN66-Târgu Jiu-DN66-Simeria-Nod Rutier Simeria A1
- București-DN6-Alexandria-DN6-Craiova-DN6-Dr. Tr. Severin-DN6-Lugoj-A6-Nod Rutier Lugoj A1.
Pentru autovehiculele cu MTMA mai mică de 7,5 t, pot fi utilizate ca variante de ocolire drumurile naționale și județene din proximitatea sectorului închis circulației pe DN7.
Autostrada, gata în 2028
Asocierea de constructori turci trebuie să finalizeze, până în anul 2028, lucrările pe secțiunea 2 Boița-Cornetu, în lungime de 31,33 km, care a intrat „sectorizat” în execuție, spune Sorin Grindeanu, care se contrazice, însă: „Defrișarea versantului dintre Boița și Lazaret reprezintă un pas extrem de important pentru construirea Autostrăzii Sibiu-Pitești. Pe o lungime de aproximativ 8 km, peste 20.000 de arbori vor fi tăiați pentru a putea începe construcția secțiunii Boița-Cornetu a acestei autostrăzi vitale pentru economia României”. Secțiunea 3 Cornetu-Tigveni, în lungime de 37,4 km, este, acum, în faza de proiectare și anul acesta trebuie să intre, de asemenea, în faza de construcție.
La „Momâia”, lucrările au ajuns la 42%
Pentru a atenua criticile transportatorilor, ministrul Transporturilor a fost în inspecție pe șantierul secțiunii 4 Tigveni-Curtea de Argeș (9,86 km), unde a lăudat constructorul austriac Porr Construct, care a reușit să ducă la aproape 43% stadiul fizic al lucrărilor. „500 de muncitori și 200 de utilaje lucrează la terasamente, consolidări, structuri și la tunelul de 1,3 km. Cea mai complexă lucrare de pe acest sector de autostradă este tunelul Momâia, format din două galerii, la care s-au forat, până în prezent, 760,5 m pe calea 1 și 651,2 m pe calea 2. Contractul, cu o valoare 1,67 miliarde de lei (fără TVA), finanțat prin Programul Transport și cu durata de 60 de luni, dintre care 16 luni pentru proiectare și 44 de luni pentru execuție, trebuie finalizat cel târziu în anul 2027”, a declarat Grindeanu. „Însă, în acest ritm, este foarte posibil ca lucrările pe acest șantier să fie finalizate mai devreme decât prevede termenul contractual”, și-a exprimat convingerea directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol. Excavațiile în tunelul de la Momâia, cea mai spectaculoasă lucrare din domeniul rutier la acest moment, se execută 24/24h, concomitent la ambele galerii.
În lucru se află și secțiunea 5 (Curtea de Argeș-Pitești), în lungime de 30,35 km.
După finalizarea lucrărilor pe toate cele 4 secțiuni aflate acum în execuție, cel mai târziu în 2028 (cele două secțiuni montane), autostrada Sibiu-Pitești (parte din A1) va avea 122 km. Pe 13,17 km, între Sibiu și Boița se circulă, deja, din luna decembrie 2022.
Restricții și pe „Podul Prieteniei”
Restricții au fost impuse și pe partea bulgară a Podului Giurgiu-Ruse („Podul Prieteniei”), începând din 10 iulie, pentru reparații ce vor dura doi ani. Mai întâi, lucrările se execută pe banda de intrare în țara vecină, în timpul zilei, timp de 10-12 ore, iar traficul rutier se desfășoară alternativ, pe câte o bandă. „Nu va exista o oprire totală a circulației; procesul de lucru va fi organizat și desfășurat astfel încât vehiculele să treacă în mod eșalonat în două sensuri, pe banda pe care nu se lucrează”, a comunicat Agenția de Infrastructură Rutieră (API) a Bulgariei. Alternative de circulație: Podul Calafat-Vidin și bacul de la Călărași sau de la Giurgiu.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro