Nu doar autobuze noi, ci o soluție integrată de transport propulsează Sinaia în zona celor mai moderne servicii de transport public local din România.
Sinaia a introdus, la finalul lunii septembrie, un nou sistem de transport public în comun, în urma achiziției de către Primăria orașului Sinaia, printr-un proiect cu finanțare europeană, a 11 autobuze Mercedes-Benz (9 autobuze model Citaro K Hybrid de 10 m și 2 autobuze model Citaro Hybrid de 12 m). Alături de autobuze, a fost implementat un sistem inteligent de management al traficului și o soluție e-ticketing.
Este un exemplu grăitor despre viteza cu care fondurile europene transformă transportul public local în țara noastră. Și este cu atât mai interesant acest proiect, cu cât schimbarea a avut loc dintr-o dată, în urma unei singure licitații.
Practic, a accesa fonduri de 4 milioane de euro pentru a achiziționa autobuze ecologice nu mai reprezintă de mult o noutate, însă a convinge un furnizor să proiecteze un sistem integrat care să se potrivească nevoilor orașului… Mercedes-Benz România a ridicat ștacheta la un nou nivel, bazându-se pe experiența internațională a grupului și aducând alături în acest proiect furnizori consacrați de soluții „smart” în transportul local – Thoreb și Telelink.
Sigur, este greu de crezut că un asemenea proiect (integrat) poate fi implementat dintr-o dată și cu succes în cazul unor societăți mari de transport. Însă în România există multe orașe mici pentru care Sinaia ar putea fi exemplul potrivit pentru utilizarea optimă o fondurilor europene.
Flexibilitate prin alegerea motorizării hibrid
Autobuzele și sistemul inteligent integrat, introduse la Sinaia, au fost achiziționate prin proiectul cu finanțare europeană ECOBUS și vizează creșterea capacității de transport public, extinderea traseelor și introducerea unui sistem inteligent de management al traficului. Valoare totală a proiectului este de 4.234.043 de euro.
Au fost alese autobuze hibrid pentru a păstra o flexibilitate ridicată, specifică modelelor clasice diesel, însă, totodată, s-a căutat reducerea emisiilor. Discutăm de motoare Euro 6, la care se mai adaugă o reducere importantă a consumului, asigurată de sistemul hibrid.
Autobuzele Citaro Hybrid livrate la Sinaia dispun de motoare diesel de 300 CP, transmisie automată ZF Ecolife AP, cu 6 trepte, climatizare pentru pasageri și șofer și o cabină complet izolată pentru conducătorul auto.
Designul modern al autobuzelor este pus în valoare de desenul grafic cu care au fost colantate autovehiculele.
Aplicație pentru telefon
Pe lângă sistemul dual de validare, sistemul de informare atât vizual, cât și acustic, precum și oferirea de Wi-Fi gratuit, călătorii beneficiază și de o aplicație smart cu un semnificativ impact pozitiv asupra ușurinței cu care orice persoană poate accesa serviciul de transport. Aplicația este cu atât mai importantă cu cât Sinaia este un oraș turistic.
Practic, aplicația SINAIA TRANSPORT, dezvoltată de compania Telelink, este disponibilă pentru telefoanele mobile cu sistem de operare iOS sau Android și permite vizualizarea autobuzelor pe hartă în timp real, emiterea de coduri QR care țin locul biletului de călătorie, achiziționarea sau reînnoirea biletelor și abonamentelor, vizualizarea istoricului de călătorii, vizualizarea traseelor, orarelor și a stațiilor de autobuz, transmiterea mesajelor de la dispecerat (sunt semnalate eventuale devieri de traseu sau blocaje în trafic). Datele sunt transmise în timp real și sunt salvate în cloud.
În cadrul proiectului au fost achiziționate și automate de bilete sau abonamente, acestea fiind amplasate în stațiile de autobuz. În plus, în stații există panouri de informare, iar călătorii pot vedea în timp real durata până când următorul autobuz ajunge în stație.
Acuratețe maximă pentru management
Este evidentă creșterea calității serviciului de transport pentru pasageri, însă pentru zona de management discutăm de o adevărată revoluție. Până la acest proiect, transportul public în Sinaia se realiza cu șase autobuze vechi din 2007, cu costuri ridicate în ceea ce privește mentenanța, cu multe defecțiuni tehnice… Practic, acel tip de transport în care majoritatea energiilor sunt concentrate pe a ține în funcțiune serviciul.
Astăzi, aceste griji s-au diminuat semnificativ și nu doar pentru că discutăm de autobuze noi. Contractul include mentenanța și toate costurile de service pe cinci ani de zile. Mai mult decât atât, societatea de transport are acum la dispoziție un dispecerat complet echipat. Și munca tuturor devine mai ușoară…
„Atât dispecerul cât și șoferul pot vedea dacă autobuzul este în întârziere sau în avans față de programul stabilit. Totodată, controlorii au primit niște dispozitive speciale”, a arătat Cătălin Țicu, director executiv Transport Public Sinaia.
Încă de la urcare, controlorul știe câți călători ar trebui să fie în autobuz și, cu ajutorul unui card special, blochează validatoarele din autovehicul.
Fiind totul pe bază de carduri și aplicație pentru telefon, procesul de control este mult mai facil. Însă adevăratul câștig este faptul că șoferii nu mai vând bilete.
În Sinaia, călătoria costă 2 lei pentru un adult și un leu pentru elevi, biletul fiind valabil 30 de minute. În plus există o varietate de posibilități care includ 30 lei abonament pentru elevi și 60 lei pentru adulți, abonament pe o zi, 5 călătorii, 10 călătorii… Cardurile pot fi încărcate de la automate, cu ajutorul aplicației sau la sediul societății de transport.
„Sunt 7 automate în oraș, însă noi punem accent pe aplicația mobilă, care oferă posibilitatea de a achiziționa bilet de pe canapeaua din propria sufragerie. Aplicația oferă informații privind poziționarea autobuzelor și recomandă, în funcție de destinație, cea mai apropiată stație și ora la care ajunge primul autobuz. Utilizatorii pot achiziționa atât bilet pe bază de cod QR, cât și abonament. În autobuz, avem montate cele mai moderne validatoare din țară, care permit plata pe bază de cod QR, card emis de societatea de transport și chiar card bancar”, a explicat directorul executiv Transport Public Sinaia.
Perioadă de calibrare
Totul este nou și modern, iar schimbarea atât de profundă, încât societatea de transport va avea nevoie de o perioadă de acumulare de informații pentru a-și calibra corect activitatea.
„Avem rapoarte complexe, care includ câți călători se află în mașină în fiecare moment (senzori la ușile autobuzelor cu acuratețe de 99%), senzor la bușonul de carburant (poate fi presetată zona în care bușonul poate fi deschis, orice deschidere în afara ariei desemnate determină primirea de alerte în dispecerat), câte bilete au fost cumpărate, ce categorii, unde s-au validat, dacă au fost întârzieri… Este un moment zero pentru transportul public local, iar acum vrem să ne asigurăm că am gândit cea mai bună configurație pentru trasee, pentru a acoperi cât mai corect nevoia de transport a călătorilor, iar rapoartele oferite de soluțiile IT ne vor ajuta în acest sens”, a explicat Cătălin Țicu.
Thoreb a oferit soluția pentru managementul flotei, numărătoare călători, afișaj în stații și în autobuze, iar Telelink a asigurat soluția de ticketing.
Flota va fi utilizată pentru transport în interiorul orașului, însă, în viitor, se are în vedere o lărgire a ariei pentru a fi asigurat transportul pe toată zona Văii Prahovei, interesul principal fiind pe ruta Sinaia-Predeal.
Un aspect interesant este legat și de obligațiile financiare ce decurg odată cu acest proiect.
„Fiind proiect pe fonduri europene, avem obligația ca, la 5 lei încasați, să facem cheltuieli de 10 lei. Practic, cheltuielile trebuie să fie duble față de încasări. Astfel se evită ca aceste proiecte să fie considerate ajutor de stat, iar ținta fondurilor este creșterea calității vieții oamenilor”, a adăugat Cătălin Țicu.
Se deschide, astfel, și posibilitatea de a crește salariile angajaților și, odată cu aceste majorări, se creează premisele rezolvării problemelor legate de personal.
„În trecut, am avut mari probleme cu angajarea șoferilor. Odată cu apariția noilor autobuze, au apărut CV-uri și, aparent, nu mai sunt probleme. Au venit șoferi inclusiv de la firme mari. Apropierea de casă reprezintă un motiv important, precum și necesitatea de a crește salariile, odată cu obligația de a avea costuri duble față de încasări. Ținta este să avem doar șoferi foarte buni, pentru a asigura, la toate capitolele, creșterea calității serviciului de transport”, a precizat Cătălin Țicu.
Sistemul utilizat de Transport Public Sinaia oferă posibilitatea de a integra pe cardurile aferente serviciului de transport plata parcărilor și a transportului cu telegondola.
Realizatorul desenului grafic cu care au fost colantate autobuzele este un tânăr artist sinăian, care a dorit să scoată în evidență faptul că Sinaia este un oraș al viitorului.
Vlad Oprea, Primarul orașului Sinaia: „Suntem singurul oraș din România care a achiziționat autobuze Citaro K Hybrid, model construit special de cei de la Mercedes-Benz pentru orașele turistice, deoarece permite străbaterea străzilor înguste. Totodată, sistemul de e-ticketing introdus astăzi este utilizat pentru prima oară în România și este exact ca acela folosit în New York City.
În ultimii ani, acțiunile noastre s-au focusat pe atragerea de fonduri europene nerambursabile și sunt încântat că primul proiect, ECO BUS, în valoare de peste 4 milioane de euro, a fost finalizat cu succes. Dar mai ales că impactul lui în dezvoltarea orașului în context european și-a îndeplinit obiectivele, prin crearea unei alternative nepoluante pentru îmbunătățirea calității vieții sinăienilor, prin inovație.”
Valeriu Zaharia, CEO Mercedes-Benz Trucks & Buses România: „Ne bucurăm că Primăria Sinaia a ales să investească în autobuze ecologice, prietenoase cu mediul, dar extrem de performante, care să asigure un transport sustenabil pentru locuitori, și, desigur, suntem încântați că noi am avut oferta câștigătoare, prin prezentarea celei mai bune soluții tehnologice și comerciale. Este remarcabil că Sinaia a ales un partener cu tradiție, pentru că Daimler nu este doar cel mai mare producător de autoturisme, ci și de vehicule comerciale. Iar tehnologiile noastre, actualizate în permanență, și-au dovedit deja eficiența și fiabilitatea în numeroase orașe europene.”
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro