Driver Identification Database (Baza de Date de Identificare a Șoferilor – DIDb), sistem pus la punct de către compania maghiară Sectran și prezent și în România din primăvara anului trecut, reprezintă o „listă albă” a șoferilor de calitate, focalizată pe factorul uman, prin intermediul căreia clienții pot avea un indiciu asupra seriozității conducătorilor auto, prin cazierul lor curat și prin confirmarea activității lor în cadrul bazei de date.
Cel mai important client al acestui sistem este Samsung, companie care se bazează pe DIDb încă din anul 2008, cu scopul de a reduce numărul de incidente prin excluderea șoferilor în care nu se poate avea încredere, de a crește securitatea transporturilor, minimizarea pierderilor rezultate din acțiuni criminale și a riscurilor prezentate de elementele infracționale specializate în transporturi.
DIDb a răspuns în mod optim exigențelor și așteptărilor companiei Samsung, cantitatea și valoarea bunurilor transportate crescând semnificativ, o dată cu scăderea numărului de incidente și a pierderilor.
După lansarea proiectului pilot DIDb în Ungaria în 2008-2009, în 2010 a fost implementat la patru facilități Samsung din Ungaria, un an mai târziu la 2 fabrici ale producătorului din Slovacia și la una din Olanda, iar în 2012 la două sedii Samsung din România.
Mai puține incidente
Rein de Vries, Senior Security Manager Europe în cadrul Samsung Electronics Europe Logistics BV, declară că „Samsung este un utilizator și un mare suporter al sistemului Sectran DIDb de mulți ani. Acesta s-a dovedit foarte util în scăderea incidentelor criminale. Datorită analizei interne a cazurilor de furt, am descoperit că în multe cazuri șoferii au fost implicați sau au cooperat cu organizațiile criminale. Utilizarea unor liste negre interne este ilegală și ineficientă. Din acest motiv, am găsit în sistemul DIDb (Sectran) un partener care previne cu adevărat incidentele și ne oferă un instrument de a de termina care sunt șoferii «albi». Recomand sistemul celor care au marfă de transportat pentru a-și completa politica de securitate și companiilor de transport care doresc să facă ceva împotriva infracțiunilor din domeniu”.
Deoarece în prezent nu numai Samsung, dar și alte nume importante au inclus acest program în politica lor de securitate și peste 15.000 șoferi sunt în sistem, DIDb este mai simplu de accesat și utilizat decât la începuturi. Au fost realizate eforturi importante de către Sectran și de către parteneri și clienți pentru a ajuta sistemul să se dezvolte și să îl transforme într-o parte integrantă a unui supply-chain sigur.
„Securitatea supply-chain-ului și prevenirea nu reprezintă o problemă individuală, ci una care ne aparține tuturor. DIDb este un bun instrument pentru șoferi de a-și prezenta preformanța la cel mai înalt nivel, necesar pentru a transporta bunuri cu valoare ridicată și atractive, așa cum sunt ale noastre. Independența bazei de date care înregistrează statutul șoferilor le permite să lucreze cu orice furnizor de servicii și ne permite să avem acces la informații privind orice încălcare a securității”, a adăugat Rein de Vries.
Informații verificate
Reamintim faptul că șoferii se înscriu în această bază de date voluntar, pentru ei statutul de membru însemnând recunoașterea calităților lor, atrăgând respectul pe care îl merită ca profesioniști și oferindu-le adesea șansa de a lucra pentru beneficiari importanți, care aleg să transporte numai cu persoane înscrise în DIDb. Serviciul este cu circuit închis și disponibil online și poate fi accesat de către cei care organizează transporturi – producători, fabrici, retaileri, expeditori și companii de transport – care, în mod obișnuit, nu au posibilitatea de a identifica și verifica șoferii care vor avea responsabilitatea mărfurilor lor.
Procesul începe cu înregistrarea șoferului, în cadrul unuia dintre birourile de înregistrare, unde completează o documentație amănunțită și este nevoie să prezinte un cazier „curat”. În cazul în care, în urma verificărilor care se impun, șoferul este aprobat pentru înscrierea în sistem, i se emite un card de proximitate, prevăzut cu un cod pin, pe care figurează numele și numărul său de identificare DIDb. Clienții de transport, cei care beneficiază efectiv de informațiile despre șoferi, pot accesa programul DIDb pe internet, fie prin intermediul unui terminal special, fie prin intermediul unui program instalat pe computerul propriu. Clientul trebuie, de asemenea, să-și instaleze un reader pentru scanarea cardului șoferului, iar acesta trebuie să introducă, în paralel, codul pin propriu.
Date 2013-2014
– 15.000 șoferi din 900 companii de transport din 18 țări
– 1.500 șoferi români
– Birouri de înregistrare în Ungaria, Slovacia, România, Olanda
– 68 suspendări (2008-2013) din care:
* 52 șoferi și-au recăpătat statutul de aprobat
* 16 șoferi au fost eliminaţi (11 încălcări reguli securitate, 5 auto-acuzări)
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro