Scania a ales evoluția sigură

Noul camion Scania aduce îmbunătățiri la toate capitolele – confort, siguranță, costuri de exploatare – reprezentând o evoluție meticuloasă pe fiecare element în parte, față de generația precedentă.

Lansarea noului camion Scania a reprezentat unul dintre cele mai mediatizate evenimente ale anului. Așteptările pieței au fost atât de mari, încât, în momentul dezvăluirii, probabil, pentru multe persoane a fost greu să accepte că au primit doar un camion și nu o navă spațială.

Totuși, te întrebi de ce, după 10 ani de cercetări și aproximativ 2 miliarde de euro investiți, constructorul suedez a ales „evoluția” în locul „revoluției”?

Răspuns la nevoile pieței

Designul noii generații este frumos, dar fără a se depărta radical de linia Scania și, astfel, precedenta generație nu riscă să fie privită, prin comparație, ca demodată. La interior, senzația de modern și lux este mult mai puternică față de generația anterioară, însă principalele avantaje vin din gândirea și poziționarea comenzilor și a spațiilor de depozitare. Nu cred că sunt mulți șoferi care să se fi plâns de cabinele Scania până acum, iar noua generație a îmbunătățit fiecare element, cu un rafinament admirabil. Până și volanul a căpătat o formă teșită în partea de jos, care, deși aparent are doar rol estetic, aduce un plus de spațiu pentru picioare și, totodată, o senzație îmbunătățită în manevrare. Calitatea materialelor utilizate reprezintă, de asemenea, un cert pas înainte.

Și ne întoarcem la întrebarea noastră – de ce doar „evoluție”, pentru un camion complet nou?

Probabil, răspunsul corect se află în condițiile actuale ale pieței. Transporturile traversează o perioadă de transformare accelerată. Operatorii au nevoie de un grad cât mai mare de predictibilitate pentru propria afacere, iar costurile trebuie să scadă.

Consumul de carburant pentru precedenta generație era deja unul competitiv. Prin acest „update general” realizat de noua generație, consumul de carburant scade cu 5% și, mai mult decât atât, Scania lansează un nou concept, denumit TOE (Total Operating Economy). Astfel, constructorul nu mai pune accent doar pe costurile transportatorilor (așa cum se întâmplă în cazul TCO), ci are în vedere și maximizarea potențialului de a câștiga bani.

În concluzie, noul camion va performa mai bine, iar o abordare „revoluționară” ar fi fost riscantă.

Seria S

Așa cum spuneam, noua generație Scania reprezintă un camion complet nou, care aduce mici îmbunătățiri pentru fiecare element în parte. În aceste condiții, vom încerca, pentru moment, să prezentăm o parte dintre principalele noutăți.

O dată cu noua generație, a fost lansată Seria S pentru cabine, concepută să asigure cel mai înalt grad de confort din întreaga gamă a producătorului. Podeaua este complet coborâtă, iar structura de bază a cabinei a fost dezvoltată în cooperare cu compania soră, Porsche Engineering. Nicio componentă a noii cabine nu a fost preluată de la precedenta generație, însă „identitatea” Scania a fost păstrată și, practic, pentru un șofer al actualei generații, nu va fi nici o problemă să se orienteze în noua cabină.

Mai multe direcții au fost luate în calcul pentru noua generație: viața la bord pentru șofer, economia de carburant, utilizarea optimă a spațiului, siguranță și robustețe.

Sistemul modular Scania permite realizarea unei game largi de configurații, răspunzând, astfel, cu precizie, tipului de transport căruia i se adresează. Când vor fi introduse toate modelele, noua generație Scania va numără 24 de variante diferite de cabină.

Un nou tip de oțel, mai elastic, este utilizat pentru structura cabinei, rezultând avantaje în materie de rezistență.

Îmbunătățiri notabile au fost aduse la capitolul aerodinamicitate. Fiecare suprafață din partea frontală, laterală și chiar zona de sub camion au fost optimizate, iar, astfel, au fost tăiate două procente din consumul de carburant.

Pentru noua generație de cabine, poziția șoferului a fost modificată, cu 65 mm mai aproape de parbriz și 20 mm spre lateral. Astfel, vizibilitatea la volan a fost îmbunătățită, în același timp câștigându-se spațiu pentru ajustarea scaunului și pentru pat. Suprafața vitrată mai mare, stâlpii cabinei optimizați, un panou de bord mai coborât și noile oglinzi contribuie, de asemenea, la creșterea vizibilității.

Cu un sistem de frânare mai performant și puntea directoare amplasată cu 50 mm mai în față (ceea ce a dus la un centru de greutate mai scăzut), noua generație, la o viteză de 80 km/h și 40 t masă maximă, reușește să frâneze pe o distanță mai scurtă cu 5%, în condiții normale.

Tot la capitolul siguranță, Scania a dotat cabina, în premieră pentru un camion, cu perdea laterală de airbag-uri, pentru eventualitatea unei răsturnări.

Nou motor de 500 CP

Pentru a răspunde și mai bine nevoilor de transport, producătorul suedez a lansat un nou motor, de 500 CP, Euro 6, cu 13 litri și utilizând doar tehnologia SCR.

În plus, toate motoarele ce echipează noua generație au sisteme îmbunătățite de management și beneficiază de o capacitate mai bună de răcire. Aceste aspecte, alături de alte ajustări, sunt responsabile pentru o reducere medie cu 3% a consumului de carburant.

Îmbunătățiri au fost aduse și la cutia de viteze Scania Opticruise, care reușește să schimbe treptele mult mai repede.

Dezvoltarea de noi motoare pentru carburanți alternativi se află, de asemenea, în planurile Scania.

Optimizat pentru client

Pe lângă inovațiile aduse efectiv autovehiculului, au fost lansate sau îmbunătățite o serie de servicii menite să reducă și mai mult costurile, să minimizeze timpul petrecut în service și să configureze camionul, adaptându-l cu precizie la nevoile de transport ale fiecărui operator în parte.

Practic, Scania lansează un concept extrem de ambițios, prin care, bazându-se pe experiența acumulată datorită „conectivității” camioanelor aflate în exploatare, a studiilor de piață, a interviurilor cu clienții… a dezvoltat un instrument care să ajute echipele de vânzare să configureze camionul, contractele de service și alte servicii suport, pentru a asigura cea mai bună productivitate.

Consumul mediu scade cu 5%.

Cea mai mare investiție Scania în 125 de ani de existență – 2 miliarde euro și 10 ani de dezvoltare.

Producția noului model a început, inițial, concentrându-se pe modele destinate transportului pe distanțe lungi.

Motoarele noii generații

– 13 litri, 6 cilindri în linie, SCR – 370 CP, 410 CP, 450 CP, 500 CP

– 16 litri, V8, SCR + EGR – 520 CP, 580 CP, 730 CP

Mai puțin timp în service

Planul flexibil de mentenanță este posibil datorită conectivității camioanelor și analizării condițiilor de utilizare. Astfel, fiecare camion beneficiază de mentenanța de care are nevoie, la momentul potrivit.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.