Producătorul suedez de vehicule comerciale Scania a anunțat că, în luna februarie 2016, va începe testarea de camioane, pe o rețea electrică asemănătoare cu cea a tramvaielor, în condiții reale de utilizare.
Administrația Suedeză a Transporturilor a aprobat recent acordarea de sprijin proiectului Gävle Electric Road, menit să testeze și să evalueze tehnologia conductivă. Aceasta implică utilizarea unui tip de transmisie electrică, prin intermediul unor linii electrice suspendate deasupra șoselei, vehiculele fiind echipate cu un colector de energie – „pantograf”.
Investiția în proiectul Gävle Electric Road se înscrie în politica guvernului suedez de a realiza, până în 2030, o flotă de vehicule eficiente din punct de vedere energetic și care să nu consume combustibili fosili. Proiectul constă din finanțări publice de 77 milioane coroane suedeze (SEK) și cofinanțări de aproximativ 48 milioane SEK din partea comunității de afaceri din regiunea Gävleborg.
Rută de testare de 2 km
Camioanele Scania vor opera transporturi de mărfuri pe o rută de test de doi kilometri, care este amenajată între Portul Gävle și Storvik, pe autostrada europeană 16. Camioanele sunt echipate cu un lanț cinematic electric hibrid, dezvoltat de către Scania.
Energia este transferată din liniile de deasupra șoselei prin intermediul unui colector denumit pantograf montat pe un cadru în spatele cabinei. Această tehnologie a fost dezvoltată de către Siemens, care, începând din 2013, realizează teste cu camioane electrificate, împreună cu Scania, în cadrul facilităților sale de cercetare de lângă Berlin.
Posibilitatea operării unor camioane grele utilizând energie electrică în acest mod înseamnă că flexibilitatea transportului se menține, datorită sistemului hibrid, în condițiile unei reduceri de 80-90% a emisiilor rezultate din consumul de combustibili fosili. Costurile operaționale vor scădea la rândul lor, având în vedere faptul că este necesară mult mai puțină energie, datorită eficienței motorului electric și a faptului că electricitatea este mai ieftină decât motorina.
„Potențialele economii de combustibil prin intermediul electrificării sunt considerabile și tehnologia poate deveni o piatră de temelie pentru servicii de transport fără combustibili fosili. Șoselele electrice reprezintă, de asemenea, o modalitate de a dezvolta servicii de trasport mai ecologice, prin utilizarea rețelei rutiere existente“, spune Nils-Gunnar Vågstedt, responsabil cu cercetarea în acest domeniu în cadrul Scania.
Gävle Electric Roads
Facilitățile demonstrative pentru tehnologia conductivă sunt parte a proiectului Electric Roads, care este unul dintre cele mai mari proiecte inovative ce se desfășoară în prezent în Europa. În cooperare cu Administrația Suedeză a Transporturilor, Agenția Suedeză pentru Energie și VINNOVA, reprezentanți din cadrul domeniilor industriale și educaționale vor demonstra și evalua șoselele electrice ca posibile metode de reducere a utilizării resurselor energetice fosile în sistemul de transport.
Printre participanții la proiect se numără administrația locală din regiunea Gävleborg, Siemens și Scania, precum și Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc Elektro, Sandviken Energi, Portul Gävle, Gävle Energi și Școala Economică Stockholm. Administrația Suedeză a Transporturilor, Consiliul Național Suedez pentru Siguranță Electrică și Agenția Suedeză de Transport au colaborat, la rândul lor, cu acest proiect.
Scania participă, de asemenea, într-o altă inițiativă de cercetare ca parte a proiectului Electric Roads, în cadrul căreia tehnologia de inducție va fi testată pe autobuze urbane. Un autobuz urban Scania echipat cu sistem hibrid de propulsie va intra în operarea de zi cu zi în Södertälje, începând cu luna iunie 2016. Într-una dintre stațiile de pe traseu, se va afla o stație de alimentare, în care autobuzul va putea să se reîncarce, în doar 6-7 minute, cu suficientă energie pentru a parcurge întregul traseu.
Operarea unor camioane grele utilizând energie electrică în acest mod asigură menținerea flexibilității transportului, datorită sistemului hibrid, în condițiile unei reduceri de 80-90% a emisiilor rezultate din consumul de combustibili fosili.
Raluca MIHĂILESCU