SCANIA: Cu un camion electric, între Suedia și Turcia

Un camion electric Scania 40 R, condus de un echipaj format exclusiv din angajate ale producătorului suedez, a făcut o călătorie între Elmia (Suedia) și Istanbul (Turcia), pe traseu făcând și două opriri în țara noastră.

Totul a plecat de la o invitație din partea Scania Turcia, care împlinește, în această perioadă, 50 de ani de existență. Pentru festivitățile de la Istanbul, dealerul local a vrut să prezinte și un model din noua generație de camioane electrice Scania.

Prilej pentru echipa formată din Amanda Gerdvall, Louise Törnsten, Ines Kasumovic, Elin Engström, Kristine Stålhandske și Kushink Bazaz, cunoscută deja drept Queen of the Road, să pună la cale o nouă aventură europeană.

Acesta este al doilea proiect Queen of the Road. Primul a fost realizat pe o rută între nordul și sudul continentului, între Suedia și Italia. De data aceasta, călătoria a fost una și mai lungă, de peste 3.500 km.

Scopul a fost același ca prima dată: să demonstreze capabilitățile camionului electric Scania pentru transport regional, dar și să experimenteze provocările logistice și tehnice asociate cu utilizarea energiei electrice în transporturile pe distanțe lungi.

Iar dacă, în trecut, experiențele similare ale producătorilor europeni de camioane au ocolit România, de data aceasta, Scania 40 R și echipajul său feminin au făcut două opriri în țara noastră, la Arad și București. Cu acest prilej, fetele au împărtășit presei și clienților o parte dintre experiențele lor de pe traseu.

Probleme la încărcare

De exemplu, dacă pe traseul din Suedia, reîncărcarea bateriilor nu a adus nicio problemă, spre estul Europei au început și peripețiile. De la cele mai simple, precum necesitatea decuplării semiremorcii pentru a putea accesa punctul de încărcare, până la nefuncționarea sau incompatibilitatea stațiilor de încărcare.

În România, de exemplu, fetele au trebuit, la un moment dat, să meargă cu spatele pe sens interzis, într-o stație de carburanți, pentru a avea acces la punctul de încărcare. Probleme relativ minore, dar care ar deveni supărătoare, dacă ar crește numărul de camioane electrice, fără o dezvoltare similară a rețelei publice de încărcare pentru vehicule grele.

De aceea, dacă la începutul călătoriei și-au propus să utilizeze cât mai mult stațiile publice, fetele au fost nevoite, de câteva ori, să apeleze la punctele de încărcare instalate la dealerii Scania de pe traseu.

Alte peripeții au ținut de formalitățile vamale, deoarece camionul nu transporta marfă, ci blocuri de beton, ca balast, pentru o experiență de condus cât mai aproape de una reală. Și greul abia urma să înceapă, după plecarea de la București, cu vămile spre Bulgaria și apoi spre Turcia.

Consum bun

Din fericire, funcționarea camionului electric nu a adus nicio emoție echipajului. Dimpotrivă, consumul mediu obținut a ajuns la 115 kWh la 100 km, echivalent cu o autonomie de puțin peste 400 km cu o încărcare completă, la greutatea totală a combinației de 38 de tone.

Totuși, din cauza evenimentelor de promovare programate pe traseu, cea mai lungă etapă a fost de aproximativ 340 km pe zi. Folosirea unui camion electric pe rute mai lungi decât cele pentru care a fost proiectat aduce și provocări logistice. Neglijabile în cazul acestui experiment, dar foarte importante pentru transportul comercial, precum necesitatea sincronizării dintre pauzele obligatorii ale șoferilor și perioadele de reîncărcare a bateriilor.

În ciuda acestor provocări, fetele care au condus camionul s-au declarat încântate și de experiența la volan. Ele au susținut că s-au simțit mai odihnite după o zi de condus camionul electric, în mare parte datorită lipsei de zgomote și de vibrații, asociate sistemului electric de propulsie.

Echipajul a mai declarat că, atunci când traficul a permis-o, a folosit cea mai mare viteză legală pe Cruise Control, mergând până la 89 km/h.

Electrice pentru transport regional

Scania 40 R este un reprezentant al celei mai noi generații de camioane electrice a producătorului suedez, proiectate pentru aplicații ce merg, deocamdată, până la transportul regional. Autotractorul 4×2 (este disponibilă și o versiune 6×2) era echipat cu a doua cabină ca mărime (mai sunt disponibile cabinele P, G și S) și cu al doilea cel mai puternic sistem de propulsie, de 400 kW (se mai pot configura versiuni cu 270, 300, 330, 360 și 450 kW).

În ce privește bateriile, însă, camionul venea cu cea mai puternică opțiune disponibilă: 6 pachete și o capacitate totală de 624 kWh. Bateriile folosesc un SoC (State of Charge) de 75%, ceea ce înseamnă că 25% din capacitatea totală rămâne mereu neutilizată, pentru a evita descărcarea totală și a prelungi durata de viață.

Cu o capacitate utilizabilă a bateriilor de 468 kWh, Scania spune că modelul său pentru transport regional poate parcurge 320 km, cu o greutate de 40 de tone. Cei care au nevoie de o autonomie mai mare pot opta, deocamdată, doar pentru modificarea SoC la 83%, care crește capacitatea utilizabilă a bateriilor la 518 kWh.

În schimb, cei care parcurg doar distanțe mai scurte pot opta pentru autotractoare cu 4 pachete de baterii. În acest caz, capacitatea totală este de 416 kWh, iar cea utilizabilă de 312 kWh.

Ce urmează?

Cum camioanele electrice sunt doar la început, și pentru Scania vor urma mari noutăți, în domeniu. Suedezii lucrează, deja, la camionul electric pentru distanțe lungi, cu autonomie de aproximativ 500 km. Conform protagonistelor noastre, munca de dezvoltare merge în două mari direcții: creșterea densității energetice a bateriilor (mai multă capacitate, la aceeași greutate) și optimizarea sistemului de propulsie.

De exemplu, ele ne-au dezvăluit că un camion electric similar cu cel folosit în acest turneu, dar cu optimizări aerodinamice și condus de un instructor Scania, a ajuns la un consum mediu de 90 kWh la 100 km, cu o greutate de 40 de tone.

De asemenea, ecosistemul de electromobilitate al Scania nu se limitează doar la furnizarea de vehicule. Producătorul oferă, deja, consultanță pentru vânzare cu servicii personalizate, pe baza analizelor de caz ale clienților, întreținere specializată pentru vehicule electrice, dar și soluții complete de încărcare, de la conexiunea la rețea și până la instalarea infrastructurii necesare.

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.