Doriți să electrificați o parte din transportul efectuat? Ați identificat cursele potrivite pentru această transformare? Există autovehicule electrice care pot deservi respectivele contracte? Și apoi încep calculele…
Pentru moment, nu toate misiunile de transport pot fi electrificate. Pentru restul…
Un transportator, care a decis să își electrifice afacerea parțial, începe prin identificarea rutelor potrivite, care implică o autonomie ce se încadrează în specificațiile tehnice ale camioanelor electrice disponibile astăzi. De asemenea, este recomandabil ca rutele să fie fixe, pentru o mai facilă configurare a camionului și a strategiei de încărcare a bateriilor.
O analiză și mai detaliată (care ia în calcul distanța, masa mărfurilor transportate, configurația drumului etc.) va arăta dacă traseul ales poate fi abordat cu o singură încărcare, sau este necesară o încărcare parțială, la destinație.
La prima vedere, cele mai potrivite misiuni de transport sunt cele care implică deplasare urbană de tipul distribuției locale, cu puncte deservite de la un depozit central, unde se poate realiza și reîncărcarea bateriilor.
„Traseele fixe urbane și periurbane sunt primele țintite pentru electrificare și chiar cele regionale, mai lungi, pot fi luate în calcul dacă sunt incluse în proiect stații de încărcare intermediare (eventual la ambele capete ale traseului)”, a explicat Victor David, e-Mobility charging manager la Scania Romania.
Capacitatea bateriilor
Reprezintă un aspect configurat în funcție de proiect. În plus, procentul de utilizare a bateriilor poate fi modificat, deoarece acestea nu sunt folosite 100%.
„Dacă avem baterii de 297 de kWh, utilizăm aproximativ 215 kWh, iar folosirea unui procent mai redus din baterii asigură o mai bună protecție a acestora. Cu ajutorul programului dezvoltat de Scania, putem aproxima durata de viață a bateriilor, în funcție de modul de utilizare”, a explicat Victor David.
Utilizarea optimizată a bateriilor, cu încărcare lentă, overnight, chiar și în contextul unei reîncărcări parțiale rapide în timpul zilei, poate asigura o durată de viață de opt ani. În cazul în care este decisă o utilizare mai intensă, cu mulți kilometri parcurși zilnic și mai multe încărcări rapide, durata de viață a bateriilor poate scădea până la șase ani, sau chiar mai puțin, pentru o exploatare extremă.
Costurile privind mentenanța unui camion electric sunt comparabile cu cele ale unui camion diesel. În spate stau un nivel de complexitate mai ridicat al operațiunilor și, implicit, cunoștințe superioare necesare pentru tehnicieni, în cazul modelelor electrice.
Jocul configurării
Baterii mai puține înseamnă preț mai mic la achiziția camionului și masă utilă crescută, însă scade autonomia.
Mai multe baterii cresc autonomia și, chiar dacă traseul este scurt, asigură o utilizare optimă a bateriilor și, implicit, o durată prelungită de exploatare.
Și apoi intervine clientul de transport… Montarea unor stații de încărcare la depozite poate aduce optimizări importante, asigurând reîncărcarea bateriilor în timpul încărcării/descărcării camionului.
„Recomandarea fabricii este să încărcăm în funcție de consum. Astfel, dacă urmează să parcurgem 30 de kilometri până la următorul punct, să încărcăm 40-50 de kilometri (echivalent kW), evitând încărcarea completă a bateriilor dacă nu este necesară”, a explicat Victor David.
Este de așteptat ca primele proiecte de electrificare în transporturi să se dezvolte sub forma unor ecosisteme care includ producătorul de camioane, transportatorul, clientul de transport și furnizorul de stații de încărcare.
Capul tractor Scania electric cu o capacitate a bateriilor de 600 kWh va asigura o autonomie de aproximativ 350 km, pentru o masă totală de 40 t.
Comenzile pentru capete tractor Scania electrice vor demara începând cu luna mai și este de așteptat ca, până la finalul anului, să avem primele livrări.
Fără suport din partea statului, electrificarea transportului în România va fi foarte lentă.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro