SCANIA România a organizat, la final de septembrie, „Electrificarea transportului greu din România. Oportunități și provocări”, eveniment de popularizare a vehiculelor comerciale electrice. Cei prezenți la circuitul Academiei Titi Aur, clienți și jurnaliști, s-au putut familiariza cu 7 modele de camioane electrice, puse la dispoziție de producător pentru sesiuni de drive-test.
Prin proiectul „City Push”, adoptat de SCANIA România & Bulgaria, în premieră, producătorul a inițiat prima dezbatere despre electrificare și soluțiile inovatoare pentru companii. În cadrul proiectului, clienții transportatori și jurnaliștii pot testa camioanele electrice și hibride SCANIA și participă la discuții și întâlniri care au ca obiectiv dezvoltarea domeniului.
Inițiativa subvenționării
Pe lângă activitățile de la circuit și sesiunile detaliate de discuții despre „fenomenul” electrificării cu echipele de specialiști de la SCANIA, ABB și Bridgestone, producătorul de vehicule comerciale grele, prin SCANIA România, propune autorităților crearea unui program de subvenționare pentru achiziția camioanelor electrice, care ar putea avea efecte considerabile în următorii 5 ani, atât pentru atingerea țintelor de mediu, cât și pentru scăderea costului de transport al mărfurilor. Această propunere vine ca urmare a studiilor europene, care arată că transportul de marfă este, încă, printre cele mai mari surse de poluare. Până în 2030, România va trebui să reducă semnificativ emisiile de carbon ca urmare a activității în acest domeniu, iar cadrul legislativ nu oferă beneficii reale pentru sporirea investițiilor în acest domeniu.
Propunerea SCANIA de subvenționare a transportului nepoluant de marfă ar aduce România la standardele altor țări europene. Gestionarea aplicațiilor pentru infrastructură ar putea fi mai eficientă, dacă autoritățile ar acorda posibilitatea de a aplica, în același timp, atât subvenția pentru infrastructura de încărcare, cât și subvenția pentru achiziționarea de vehicule. Mai mult, este necesară alocarea de resurse suficiente pentru gestionarea cererilor de stimulente, astfel încât procesul să nu dureze prea mult timp.
Promisiunea
Eforturile SCANIA pentru asumarea țintelor de mediu impuse de Uniunea Europeană se îndreaptă către susținerea unui transport electric sau alimentat cu combustibil alternativi. În această etapă, compania suedeză dezvoltă programe și soluții pentru transportatorii care vor să achiziționeze vehicule nepoluante. Deoarece, în România, nu se acordă încă subvenții pentru achiziția de camioane electrice, clienții pot apela cel mult la fonduri europene, dar procesul este îngreunat de termenele mari de livrare. Condiția de a achiziționa camionul înainte de a primi rambursarea sumelor cheltuite din programe europene este cea mai mare problemă, într-un astfel de proiect. Reprezentanții SCANIA se așteaptă ca, din păcate, unele proiecte să nu se finalizeze, din cauza termenului mare de livrare. Producătorul suedez are o linie specială pentru camioanele electrice și încă există locuri în producție pentru 2022, dar livrarea în 90 de zile, cum solicită clienții care vor să apeleze la fonduri europene, nu este posibilă.
Pașii făcuți în direcția sustenabilității
- Lansarea SCANIA Super, care va aduce și o economie substanțială clienților, din punct de vedere al consumului de combustibil, și economii de 8%, comparativ cu gama de motoare eficiente pe care o produce în prezent.
- Livrarea în România a primului camion electric, în parteneriat cu compania Blue River și retailerul LIDL.
- Vânzările de camioane alimentate cu CNG sunt, încă, la nivel incipient, iar, în 2021, au fost vândute 10 camioane. Clienții români care au cumpărat camioane pe CNG lucrează mai ales în zonele București, Constanța, Iași, iar unii dintre ei dispun de rețea proprie, pentru care au investit în colaborare cu alți transportatori.
- În 2021, SCANIA a început să facă pregătiri pentru a pune în vânzare șasiuri electrice și, în 2022, și vânzătorii și mecanicii fac training în acest sens.
- Până în anul 2023, SCANIA va avea camioane de 40 de tone capabile să ruleze timp de patru ore, înainte de a fi necesară reîncărcarea.
- Pentru rețeaua de alimentare cu energie, vor exista, conform unui acord la nivel european, parteneriate cu furnizori locali, iar consultanța și managementul proiectului vor beneficia de sprijinul departamentului e-mobility din Suedia, care are informații despre subvenții, legislație, acorduri speciale și parteneriate cu furnizorii de energie.
- SCANIA a lansat un concept inovator de promovare a soluțiilor sustenabile pentru transportul de marfă, evenimentele „City Push”.
- Compania s-a implicat în negocierile și dezbaterile la nivel european care au avut ca temă atingerea obiectivelor de mediu ale Uniunii Europene. Prin inițierea de rapoarte, dezbateri și oferirea de soluții mediului de afaceri, fiind 100% implicați în protejarea planetei și susținerea transportatorilor în acest proces.
Vânzări 2021, previziuni 2022
Producătorul suedez a vândut, pe piața din România, circa 500 de unități noi și 250 second-hand, în condițiile în care „pentru fiecare camion disponibil avem 2-3 clienți”, spune Benoit Tanguy, directorul general pentru România și Bulgaria. Circa 80% dintre camioanele livrate în 2021 sunt autotractoare și restul autoșasiuri, România fiind, în mod tradițional pentru SCANIA, o piață unde vinde mai ales modele pentru transport internațional pe distanțe lungi. Pentru 2022, intenția este de a păstra volumele pe aceste segmente și de a crește vânzările de autovehicule pentru transportul intern. 30% din volume se datorează flotelor de peste 15 unități – cea mai mare dintre ele fiind de aproape 100 de camioane. În prezent, SCANIA nu limitează numărul de camioane comandate de un client, singura limită fiind termenul de livrare. 10% sunt camioane înmatriculate în România de companiile multinaționale cu filială locală.
În 2020, profitabilitatea companiei a crescut, iar SCANIA a făcut eforturi să-și susțină partenerii, în momentele dificile aduse de pandemie. Cifra de afaceri a crescut și ea, datorită finanțării și service-ului, chiar și în condițiile în care 20% dintre vânzări vor produce venituri abia în 2022, la livrarea camioanelor.
Mihai Pașol, Head of Marketing and Communications South Europe / Marketing Director Scania Black Sea Unit: „Deși România acordă printre cele mai mari subvenții pentru achiziția de autoturisme electrice, vehiculele comerciale, inclusiv camioanele, nu beneficiază de aceleași facilități, cu atât mai mult cu cât un camion poluează cât 10 autovehicule. Decizia de acordare a subvențiilor pentru transportul nepoluant este una de maximă importanță, iar autoritățile trebuie să vină în întâmpinarea consumatorului și a mediului de afaceri, printr-o susținere concretă a proiectelor pentru dezvoltarea durabilă a transporturilor.”
Modele europene
- Germania finanțează 80% din diferența de preț dintre un camion electric și unul diesel, atât pentru cumpărare, cât și pentru achiziționarea în leasing. De asemenea, asigură 80% din costul realizării stațiilor de încărcare și 50% din cel al studiilor de fezabilitate, iar transportatorii primesc și o scutire fiscală de la taxele rutiere, de 18,7 ct/km.
- Spania oferă până la 160.000 de euro pentru achiziționarea unui camion electric și până la 70.000 de euro pentru construcția stațiilor de încărcare.
- Olanda acordă un stimulent financiar de 60% din prețul camioanelor cu energie regenerabilă. Până la finalul anului 2022, investiția va ajunge la 13,5 milioane de euro.
- Franța oferă 150.000 de euro companiilor de transport, pentru achiziționarea fiecărui camion electric, și subvenționează 60% din costul instalației de încărcare.
- Suedia asigură construcția de stații de încărcare publice, cu până la 100% finanțare, care să funcționeze pentru cel puțin 5 ani. De asemenea, această țară acordă diferența de cost de până la 40% din costul suplimentar dintre un camion diesel convențional și un camion BEV.
- Norvegia acordă o scutire de la taxele de drum, în anumite orașe.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro