Rezervari prin internet, alegerea locului in autocar, livrarea biletelor acasa sunt cateva dintre inovatiile prin care compania Sir Trans isi atrage calatorii.
In cele mai multe cazuri, motivele pentru care un calator apeleaza la transportul rutier sunt legate de pretul accesibil si acoperirea mai buna din punct de vedere al statiilor si al orelor de plecare. La aceasta situatie, a contribuit din plin si actualul sistem de atribuire a traseelor. Odata obtinute licentele, transportatorilor li se oferea posibilitatea de a profita de relativul monopol detinut.
Totusi, sunt si companii de transport care au dorit sa ofere mai mult.
Birouri mobile – bilete livrate acasa
Unul dintre traseele care au cunoscut o dezvoltare importanta din punct de vedere al eforturilor de fidelizare a calatorilor este Bucuresti-Constanta.
Firma Sir Trans opereaza pe acest traseu din 2000 si in acesti ani a schimbat total filozofia de functionare.
Astazi, compania dispune de o flota noua de autocare de mare capacitate, de 64 de locuri, iar cele mai vechi sunt din 2008.
Dar asta nu este tot. Calatorii isi pot alege locul din autocar la cumpararea biletului prin internet sau pot primi biletul acasa.
„Anul acesta, am facut birouri mobile la Constanta si Mangalia – o investitie de 60.000 de euro. Ulterior, o sa avem astfel de birouri in toate orasele din tara unde avem curse regulate. Astfel, la statiile de imbarcare, avem niste masini dotate cu calculator, imprimanta, sistem de urmarire prin GPS… Este un birou de informare si, in acelasi timp, un punct de vanzare a biletelor. Aceste birouri mobile sunt folosite in statie acolo unde se face imbarcarea in autobuz si, totodata, se pot deplasa la client. Acesta ne poate suna sa ne spuna ca are nevoie de unul sau mai multe bilete pe o anumita ruta, iar microbuzul se deplaseaza la el, ii da biletele, oferindu-i posibilitatea sa isi aleaga locul in autocar“, a explicat Dragos Dinu, director general adjunct Sir Trans.
Practic, discutam de o schimbare de timp si loc in ceea ce priveste vanzarea biletelor si, astfel, un procent important de bilete este comercializat cu mult inainte ca respectiva cursa sa aiba loc si direct la domiciliul calatorului si nu la usa autocarului. Avantajele sunt evidente, atat pentru pasager cat si pentru firma de transport.
„A fost nevoie de acest serviciu de livrare pentru ca foarte multi oameni nu puteau ajunge la noi. De exemplu, unii dintre ei prefera sa vina direct la usa autocarului si sa cumpere pe loc, dar exista riscul, in perioada de sezon, de a nu gasi loc. Pe ruta Bucuresti-Constanta, toate masinile sunt la fel, cu 64 de locuri, iar scaunele sunt numerotate la fel in toate autocarele, astfel incat sa fie simplu de ales locul la rezervarea prin internet. Automat, in sistem, vad ce locuri am rezervate, daca am nevoie de o masina sau mai multe etc. In prezent, 30% dintre calatorii nostri utilizeaza acest sistem de rezervari online“, a precizat Dragos Dinu.
Pe internet, calatorul poate face rezervare in doua moduri. Pe de o parte, poate intra pe site, pentru a comanda bilet, isi alege cursa la care vrea sa plece si indica adresa unde vrea sa ii fie livrat biletul – biletele se achita la livrare, fara nici un cost suplimentar. Pe de alta parte, poate plati direct cu cardul.
Chiar daca sunt inca multe persoane care platesc direct la autocar, noul sistem incepe sa-si dovedeasca avantajele.
„Anul trecut, CFR functiona mai greu si erau clienti pentru toata lumea. Anul acesta, fluxul de pasageri a scazut, pe de o parte pentru ca CFR merge mai bine, pe de alta parte din cauza situatiei economice, un al treilea factor fiind serviciile de pe litoralul romanesc, care sunt asa cum sunt… Acum a inceput sa se simta diferenta in servicii si clientii ne aleg mai mult pe noi decat pe celelalte firme“, a declarat directorul general adjunct Sir Trans.
Sistemul de rezervari online asigura si posibilitatea unei largiri semnificative a punctelor de vanzare. Se pot incheia colaborari cu agentii, oriunde in tara.
Calitatea serviciului oferit, sistemele implementate au facut ca Sir Trans sa fie mai putin afectata de fenomenul de „piraterie“, in ciuda faptului ca pretul nu este cel mai scazut. Mai mult decat atat, fidelizarea clientilor poate reprezenta singura garantie a supravietuirii firmelor in cazul in care piata de transport se liberalizeaza.
„Daca piata s-ar liberaliza, noi deja avem un portofoliu de clienti. In general, cei care apeleaza o data la serviciile noastre, in proportie de 80% revin“, a spus directorul general adjunct Sir Trans.
Rezervarile online – un start ezitant
Desi, in mod evident, numarul persoanelor si, implicit, al calatorilor care se informeaza cu ajutorul internetului este in crestere, majoritatea transportatorilor ezita sa apeleze la produse specializate de rezervari online, in ciuda tarifelor foarte accesibile – 100 – 200 euro/luna.
„REZMax este primul sistem de rezervari national pentru transportul intern de persoane. Acest sistem ofera tot ceea ce este nevoie: politica de preturi, alegerea locului in autocar etc. REZMax este disponibil pe baza de abonamente, care pot fi modificate sau adaptate la specificul fiecarei firme in parte, fara alte costuri suplimentare“, a declarat Paul Cranja, director executiv Bileteria.
Apelarea la un asemenea sistem poate insemna o imbunatatire semnificativa a activitatii.
„Acum lucram la trei module. Unul dintre ele este cel de Marketing, in care fiecare client care a facut vreodata la noi rezervare pentru o anumita firma va aparea la clientul nostru de REZMax. Este vorba despre gestionarea propriilor calatori. Al doilea modul este cel de preturi dinamice, pe o perioada de aproximativ un an, ca in transportul aerian. Pot fi introduse preturi de vara sau pentru anumite zile ale saptamanii. Al treilea modul este destinat trimiterii listelor de bilete vandute sau rezervate prin SMS la capetele de linie, pe numerele de telefon ale dispecerilor“, a precizat Paul Cranja.
Un lucru este cert – ignorarea avantajelor pe care le poate aduce internetul reprezinta un risc in crestere pentru transportatori.
„In noiembrie, cand am inceput mai agresiv vanzarea de bilete pe site, inregistram aproximativ 20 de bilete vandute pe luna, iar astazi numarul depaseste 300 pe luna. In momentul de fata, vindem bilete doar pentru 10 operatori. Visul meu pentru transporturile romanesti este sa organizam hub-uri de transport. Nu este imposibil. Avem firme suficiente pentru asta, avem logistica, este nevoie doar de vointa si de colaborare“, a aratat directorul executiv Bileteria.
Dragos Dinu, director general adjunct Sir Trans:
„Aceasta tendinta de a face lucruri pe care altii nu le fac, de a evolua, este in stransa legatura cu cerintele pietei. Tot mai multi oameni isi doresc confort, tot mai multi oameni utilizeaza internetul. In cativa ani se va termina cu vanzarea de bilete la autocar. Toata lumea trebuie sa isi puna la punct un sistem de rezervari, un sistem de vanzari civilizat, daca vrea sa ramana pe piata. Mentalitatea calatorului s-a schimbat.“
Paul Cranja, director executiv Bileteria:
„Am vorbit cu managerii a peste jumatate din firmele de transport persoane din Romania. Multi inca nu au inteles ca acela care dicteaza piata este calatorul, iar acesta deja s-a schimbat, a inceput sa se uite pe internet, isi doreste confort, curatenie… Anul trecut, am avut in total 2,5 milioane vizitatori unici, pe site. Pana la jumatatea anului curent, am avut peste 2 milioane. Practic, pana la sfarsitul anului, se dubleaza numarul de vizitatori.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro