SCHMITZ CARGOBULL. Entuziasm tehnologic

Carosierul german accelerează, în această perioadă, implementarea inovațiilor pentru vehicule tot mai eficiente, cu focus pe câteva direcții clare – digitalizare, electrificare, reducerea TCO…

Tradiționalul eveniment organizat înainte de expoziția IAA de la Hanovra ne-a dezvălui un număr impresionant de noi modele și servicii, pe care Schmitz Cargobull urmează să le lanseze.

Însă, înainte de a vorbi despre acestea, merită să aruncăm un ochi asupra contextului economic.

Mulți spun că suntem deja într-o criză economică… și bineînțeles că au dreptate, însă modul în care se manifestă aceasta este unul special, cu puține elemente de asemănare față de crizele precedente.

De exemplu, în cazul Schmitz Cargobull (la fel ca pentru întreaga industrie), costul materiilor prime a explodat, iar constructorul german a încercat să transfere aceste majorări în prețurile vehiculelor. Nu reprezintă o noutate pentru nimeni majorarea semnificativă a prețurilor pentru vehiculele comerciale. Cu toate acestea, două lucruri, relativ surprinzătoare, s-au întâmplat. Primul – constructorul german a înregistrat, în anul fiscal 2021/2022, o pierdere de peste 15 milioane de euro. În fine, nu ar trebui să ne mire foarte tare acest aspect, dacă luăm în calcul creșterea continuă și abruptă a prețului materiilor prime.

Cel de-al doilea aspect surprinzător este legat de comenzi… Ar trebui să scadă, având în vedere creșterile semnificative ale prețurilor! În anul fiscal 2021/2022, constructorul german a recuperat aproape în totalitate scăderile din timpul pandemiei, ajungând la o producție de 60.785 de vehicule (au fost produse 63.494 de vehicule în 2018/2019 – un an fiscal excepțional pentru Schmitz Cargobull). Pentru a avea o imagine clară asupra creșterii din acest an, merită să oferim și cifrele celor doi ani marcați de pandemie – în 2019/2020 au fost produse 46.124 de vehicule, iar în 2020/2021 au fost produse 42.470.

Ce se întâmplă în 2022/2023? Conform estimărilor și comenzilor deja primite, Schmitz Cargobull a realizat două scenarii, unul „pesimist” ce presupune o producție de aproximativ 55.000 de unități, și altul optimist, cu 65.000 de unități produse. Interesant este că nu comenzile vor determina nivelul producției, ci disponibilitatea materiilor prime. Pare aproape ireal, însă, de exemplu, numărul de semiremorci cu prelată va fi limitat de plăcile din lemn utilizate pentru podea, ca o consecință directă a războiului din Ucraina și, implicit, a ruperii relațiilor comerciale cu Rusia (cea mai mare parte a acestor plăci pentru podeaua semiremorcilor era produsă în Rusia).

Pentru a putea înțelege mai bine situația cu care se confruntă întreaga industrie, reprezentanții Schmitz Cargobull au prezentat un index al prețurilor producătorilor din Germania. În această perioadă, prețurile producătorilor sunt „spectaculos” mai mari decât au fost vreodată, de când este realizat acest index (anul 1949). Practic, sunt de aproximativ patru ori mai mari decât în cele mai semnificative scumpiri din istorie – începutul anilor `80 și perioada precedentă crizei economice din 2008/2009. Ambele au fost urmate de scăderi importante ale prețurilor…

În ciuda dificultăților, Schmitz Cargobull și-a întărit poziția în Europa, cu o cotă de piață totală de 24%, în creștere cu 1,6%, în 2021/2022. Pe segmente, cota de piață a constructorului german este: frigorifice – 49%, prelate – 27%, dry freight – 22%, basculante – 19%.

Pe zona „Europa Centrală”, unde este inclusă și România, Schmitz Cargobull are o cotă de piață de 29%, pentru semiremorci.

Inovații pentru eficiență în transporturi

Schmitz Cargobull a prezentat, în cadrul evenimentului organizat la fabrica de la Gotha, cele mai recente produse și servicii ce vor fi lansate cu ocazia IAA 2022.

Având motto-ul „Inovații pentru eficiența transportului”, noile produse și servicii propuse de constructorul german au o țintă precisă – reducerea TCO. În esență, discutăm de îmbunătățirea aerodinamicii vehiculelor, pentru reducerea consumului de carburant și, implicit, a emisiilor, transport frigorific cu o eficiență crescută a răcirii, vehicule cu masă proprie mai mică, dar oferind aceeași robustețe și, tot mai important, utilizarea datelor telematice, pentru o eficiență mai mare a întregului proces de transport.

EcoGeneration – vedeta aerodinamicii

De când Schmitz Cargobull a lansat EcoGeneration, la începutul anului 2021, interesul pentru aceste vehicule a crescut, în mod constant. Având în vedere costurile ridicate ale combustibilului, companiile de transport caută din ce în ce mai mult vehicule și soluții tehnice care să contribuie la reducerea costurilor cu combustibilul și a emisiilor de CO2.

În cazul EcoGeneration, dacă doar 50% din toate cursele sunt efectuate în modul „aerodinamic” și 50% în modul „volum”, emisiile se reduc cu 2,3 t de CO2 pe an, conform unor calcule „conservatoare”. În plus, semiremorca cu prelată EcoFLEX poate economisi aproximativ 1.000 de euro pe an, pe întreaga durată de viață, prin reducerea consumului de combustibil.

Iar, în testele practice, utilizatorii au obținut reduceri ale consumului de carburant de peste 5%. În plus, semiremorca cu prelată S.CS EcoFLEX este echipată standard cu sistemul telematic TrailerConnect.

Un avantaj important este faptul că sistemul telematic poate monitoriza înălțimea remorcii. Practic, senzorii pot detecta dacă plafonul este ridicat, sau setat în modul aerodinamic. Astfel, utilizarea vehiculului poate fi optimizată într-un mod transparent.

În funcție de tipul de transport, modelele de semiremorci Eco pot fi echipate cu prelată standard sau Power Curtain.

O altă noutate o reprezintă Schmitz Cargobull EcoPack – cutie aerodinamică de depozitare ce asigură economii și mai mari de combustibil. Nu putem neglija nici impactul estetic al noului design. EcoPack îmbunătățește circulația aerului și, totodată, oferă mai mult spațiu de depozitare.

O altă noutate este legată și de sistemul îmbunătățit de iluminare interioară, cu lumini LED, ce contribuie la creșterea siguranței în timpul procesului de încărcare/descărcare.

S.KO COOL respectă și standardele TAPA

Semiremorca pentru transport frigorific S.KO COOL, cu dispozitiv de înregistrare digitală a temperaturii și sistemul telematic TrailerConnect în echiparea standard, a fost dotată cu noi caracteristici de securitate, care respectă standardele TAPA TSR1.

Pentru a îndeplini aceste cerințe, a fost integrat un sistem de alarmă acustic, conectat în TrailerConnect și care se declanșează dacă remorca este accesată de o terță parte, neautorizată. Alături de această alarmă acustică, noul sistem electronic de închidere a ușilor TL4 asigură protejarea bunurilor împotriva accesului neautorizat. Această funcție inteligentă permite utilizatorilor controlul automat al sistemului de blocare a ușii, sporind siguranța procesului și a transportului. Prin intermediul portalului TrailerConnect, utilizatorii pot defini locații de încărcare și descărcare, în care sistemul deblochează automat remorca la sosire și o încuie la plecare. Și acestea sunt doar o parte dintre funcțiile disponibile.

Sistemul oferă un standard ridicat de siguranță, datorită automatizării proceselor de blocare și deblocare, iar riscurile sunt minimizate și munca manuală, ca parte a procesului de transport, este redusă. Toate procesele de blocare și deblocare sunt complet documentate și, în plus, remorca poate fi echipată cu fire de alarmă în panourile laterale și sub acoperiș, pentru a îndeplini cerințele clienților care depășesc TAPA TSR1.

Întorcându-ne la transportul frigorific, sistemul de distribuție a aerului a fost modernizat, pentru a preveni „cuiburile de căldură” și a simplifica manipularea. Răcirea este uniformă pentru întreaga zonă de marfă, eficientă și dispune de certificare farmaceutică.

În ceea ce privește agregatele frigorifice, transportatorii pot opta inclusiv pentru S.CUe, unitatea electrică de răcire cu zero emisii care este concepută special pentru utilizarea în transportul urban.

În special pentru distribuția în interiorul orașelor, Schmitz Cargobull a dezvoltat S.KOe COOL, semiremorcă frigorifică 100% electrică. Aceasta dispune de o unitate de răcire complet electrică, un pachet de baterii, iar una dintre axe este generatoare.

S.BO PACE – masă redusă cu 600 kg

Noua caroserie pentru transport de tip dry freight S.BO PACE va fi fabricată la uzina Schmitz Cargobull din Zaragoza, Spania. Având un design complet modular, caroseria este 100% smart, fiind echipată standard cu soluția TrailerConnect. Corpul este realizat din panouri inovatoare STRUKTOPLAST. Datorită acestor panouri ușoare, cu structură în formă de fagure, fiecare remorcă cântărește cu aproximativ 600 kg mai puțin.

S.BO PACE este dedicată segmentului de transport în regim de grupaje și dry freight. Este certificată conform DIN EN 12642 cod XL și oferă o gamă largă de opțiuni, cum ar fi șine de asigurare a mărfii, un acoperiș translucid și două opțiuni de uși diferite – hayon sau uși din aluminiu.

Pe lângă noul S.BO PACE, Schmitz Cargobull oferă și alte vehicule în acest segment, cum ar fi S.BO EXPRESS, cu panouri FERROPLAST, sau caroseria din oțel S.BO Steel.

Noua remorcă basculabilă Schmitz Cargobull S.KI asigură o capacitate de încărcare mai mare cu până la 230 kg; este mai manevrabilă și punctează, totodată, la capitolele robustețe și fiabilitate. Producția este programată să înceapă la sfârșitul primului trimestru al anului 2023.

Monitorizare proactivă

Schmitz Cargobull a intrat în clubul select al celor care oferă servicii de monitorizare proactivă. Acest serviciu este realizat cu ajutorul sistemului telematic al remorcii, TrailerConnect.

Iar identificarea problemelor și anomaliilor în unitatea de răcire și rezolvarea lor rapidă, înainte ca acestea să afecteze operațiunile de transport, sau să perturbe lanțul frigorific, reprezintă scopul monitorizării proactive.

Ca parte a procesului de digitalizare a soluțiilor Full Service, experții de la Schmitz Cargobull au revizuit monitorizarea proactivă pentru unitatea de răcire Schmitz Cargobull S.CU.

Cu noile funcționalități de monitorizare proactivă, în cazul erorilor survenite la unitatea de răcire Schmitz Cargobull S.CU, se intervine mult mai devreme și clientul primește instrucțiuni specifice, dacă unitatea este în pericol de defecțiune. Ca atare, șoferul este informat înainte ca unitatea de răcire să se defecteze și este capabil să ia măsuri adecvate pentru a reduce timpii de nefuncționare la minimum.

Noul tablou de bord „FleetHealth” din portalul TrailerConnect oferă, de asemenea, toate informațiile relevante pentru unitatea de răcire.

Cargobull Euroservice oferă suport suplimentar, în cadrul contractelor de full service.

Schmitz Cargobull oferă propriul sistem de monitorizare a presiunii în anvelope (TPMS). Funcția de monitorizare automată facilitează menținerea nivelului corect de presiune, asigurând avantaje multiple – creșterea siguranței, extinderea duratei de viață a anvelopelor, reducerea consumului de combustibil și a emisiilor de carbon, reducerea riscului de pană. Cerințele TPMS vor intra în vigoare în 2024, însă Schmitz Cargobull oferă, deja, clienților acest serviciu, cu ajutorul soluției telematice TrailerConnect.

Radu BORCESCU

Gotha, GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.