Un mod mai eficient de conducere pentru șoferi
Conștientizăm cu toții importanța pregătirii angajaților, însă proiectarea unui sistem eficient de pregătire continuă reprezintă un concept complex, cu o bună capacitate de a se adapta rapid la nevoile companiei și, bineînțeles, bugete generoase. Am discutat cu Claudiu Teodorescu, Manager Departament Training, despre rețeta MHS Truck & Bus, concepută să asigure dezvoltarea personală a angajaților și, totodată, specializarea celor care utilizează produsele MAN.
Ziua Cargo: Cum asigurați pregătirea șoferilor angajați ai firmelor care achiziționează camioane MAN?
Claudiu Teodorescu: Furnizăm școlarizări pentru şoferii clienţilor noştri, iar aceste cursuri poartă denumirea de MAN ProfiDrive. În principal, este vorba de a conduce mai eficient şi mai economic camionul MAN. Dorim să ne asigurăm că flotele operate de către clienții noștri sunt utilizate optim, astfel încât să nu existe pierderi şi cheltuielile cu întreţinerea să fie cât mai mici, iar pe de altă parte să aibă un consum de carburant cât mai redus.
Inițial, în momentul în care camionul MAN era livrat, se realiza o şcolarizare de utilizare, însă această ofertă a fost îmbunătăţită. Echipa de traineri a fost mărită, iar școlarizarea constă în două pachete: pachetul iniţial, care este oferit odată cu produsul şi poate fi făcut la livrare sau la câteva zile după, în locaţia clientului; al doilea pachet constă în școlarizările MAN ProfiDrive care se realizează pe maşina clientului.
Cel de-al doilea pachet constă într-o sesiune de conducere iniţială, cu maxim doi șoferi în cabină, care durează 30-40 minute. Trainerul observă ce nu este în regulă, apoi urmează o parte de teorie şi continuă cu o parte de feedback asupra observaţiilor pe care le-a făcut. În final, se realizează încă o sesiune de conducere pentru a se asigura că șoferul a înţeles şi aplică ceea ce a învăţat.
Noutatea constă în faptul că serviciile aferente pachetului de livrare sunt furnizate fără cost pentru clienți, pe bază de programări.
Cererile de școlarizare venite din partea clienților ajung inițial la departamentul de vânzări, apoi sunt transmise către noi.
Pentru rezultate cât mai bune, serviciul MAN ProfiDrive este utilizat în strânsă legătură cu MAN TeleMatics. În Germania, de exemplu, există o variantă de monitorizare continuă. În momentul în care se constată că există probleme, transportatorul are alocat un MAN ProfiDriver, care sună şoferul şi îl îndrumă. Pe viitor, avem în vedere un asemenea serviciu și în România.
Departamentul Training al MHS Truck & Bus înseamnă mult mai mult decât pregătirea șoferilor.
Într-adevăr, noi am considerat că pe primul loc trebuie să fie calitatea pregătirii profesionale a personalului. Dacă ai personal bine pregătit, afacerea va merge întrucât clientul va fi mulţumit. Un alt principiu a fost să ne orientăm după necesitățile reţelei, să vedem care sunt nevoile pe termen scurt şi mediu ale companiei şi să ne axăm pe aceste lucruri. În acest sens, am avut discuţii cu personalul de la centrele noastre, nu numai cu conducerea, ci şi cu electricieni, mecanici etc. Am vrut să identificăm care sunt zonele în care putem aduce îmbunătățiri.
De exemplu, la recepţie, unii angajați considerau că aveau nevoie de cunoștințe tehnice mai bune, pentru a nu se limita la a transmite către clienți mesajul celor din atelier, ci să şi înţeleagă în întregime despre ce era vorba. Alţii spuneau că stăpânesc partea tehnică, însă aveau nevoie de nişte instrumente în relaţia cu clientul, de cunoștințe legate de o comunicare cât mai bună, mai ales că fiecare client are propriile așteptări din punct de vedere al informațiilor primite în relația cu service-ul.
În funcţie de discuţiile pe care le avem, întocmim planuri de școlarizare semestriale. Trainerii noștrii sunt de formație tehnică, însă am acoperit și partea de soft skills cu ajutorul unor colaborări externe. Psihologie, comunicare, limbi străine, managementul timpului și chiar IT sunt câteva dintre cursurile organizate cu ajutorul unor colaboratori interni și externi.
Această investiție importantă în personal poate fi cuantificată din punct de vedere al beneficiilor?
Este dificil să privești activitatea de pregătire ca pe un business. Din punctul nostru de vedere, dacă ai o asemenea abordare, calitatea trece pe locul doi. Nu trebuie, însă, nici să produci pierderi. În această activitate, rezultatele se văd în timp și este greu să le cuantifici matematic.
Ca și structură, noi avem un departament de training ce răspunde direct în faţa CEO-ului. Avem trei traineri, doi la Bucureşti şi unul la Sibiu și, de asemenea, două centre de training (unul la Bucureşti şi unul la Sibiu).
Cum alegeți persoanele care să participe la diferitele cursuri?
Şeful de atelier cunoaște oamenii pe care îi are, la ce îi foloseşte şi ce cunoştinţe ar trebui să mai primească. Un curs pentru mecanici durează în jur de 2 – 3 zile.
În plus, o dată la 3 luni, avem întâlniri cu ei, pentru a cere un feedback. Cu trei săptămâni înainte de curs, le trimitem invitaţia, iar șefii de atelier nominalizează persoanele respective şi asigură transportul şi cazarea. Am constatat că majoritatea angajaților participă cu plăcere la aceste cursuri.
Peste 250 de angajați participă anual la cursurile organizate de noi.
Cum se implică departamentul de training în procesul de angajare?
La ora actuală, este o mare dificultate în a găsi oameni de calitate. Problema nu este legată doar de a fi un bun mecanic, sau electrician, important e să fie un om cu o conduită morală de calitate, iar firmele îşi ţin aceşti oameni aproape; cei care se plimbă de la o firmă la alta și stau câte șase luni într-un loc este clar că au o problemă.
Filozofia noastră este de a aduce oameni noi, tineri, pe care să-i formăm şi apoi să poată evolua în cadrul companiei. Am dezvoltat un program dedicat ucenicilor, intitulat „Tehnicieni 2020”, care se derulează în fiecare an. Acest program este deja la cea de a 4-a serie, ucenici din seriile trecute, ajungând sa lucreze deja în recepția de service.
Recrutarea se face prin contact cu liceele de profil din oraşele în care avem centre, cât și prin anunțuri în ziare locale și pe websiteuri specializate. De asemenea, şefii de centre mai au conexiuni şi pot recruta local.
Se face o primă selecţie după CV-uri, apoi îi chemăm la interviuri. Eu împreună cu şeful de atelier și șeful centrului respectiv purtăm discuţii, iar candidații sunt supuși la câteva teste.
Următoarea etapă este angajarea de probă (o lună de zile) în service. Ucenicul va sta lângă un mecanic mai vechi pentru a învăţa.
După această perioadă de probă, ucenicul intră într-un program de pregătire intensivă, în care partea teoretică și practică alternează săptămânal. Pentru a face atractiv acest tip de training în rândul tehnicienilor capabili, strategia noastră constă în organizarea de cursuri tehnice și practice la Sibiu, iar la București de cursuri comerciale.
În această perioadă, ucenicilor li se asigură salariu bun, cazare şi masă și, totodată, se decontează transportul de la locul de origine către locul unde se ţine cursul. De asemenea, la sfârșitul programului de training, ucenicii pleacă în vizită la München, la fabrica MAN.
Ținta noastră este ca ei să rămână în cadrul companiei, de aceea, primesc un post interesant și un salariu atractiv.
Pentru a crește și mai mult nivelul de pregătire a angajaților din service, am instituit pentru service-urile din ţară un sistem de coaching, adică trainerul stă o săptămână în atelierul respectiv şi este la dispoziția angajaților nu numai dându-le indicaţii, ci şi participând practic la diferite lucrări.
De asemenea, anul acesta am implementat workshopuri cu cei mai buni oameni din rețeaua de service – un fel de schimb de experienţă, în care aceștia prezintă celorlalţi problemele cu care s-au confruntat.
Bineînțeles, asigurăm şi școlarizări pentru personalul de vânzări. În general, este vorba despre cursuri de pregătire tehnică.
Nu există problema limitării de buget pe parte de training, dacă există necesităţi.
„În această companie, valorificarea capitalului uman reprezintă o prioritate, de aceea se ţine foarte mult la cursurile ce ţin de dezvoltare personală.“
„Serviciile de școlarizare MAN ProfiDrive sunt acordate gratuit, la livrare, pentru clienții MAN.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro