SECURITATE. Schimbări în urma unui an de perturbări

Strategiile supply chainurilor se vor schimba semnificativ, companiile învățând multe, pe parcursul unui an de perturbări, și concentrându-se pe reziliență.

Două treimi din companiile din supply chainurile de bunuri de consum și retail declară că strategiile lor se vor schimba semnificativ, în următorii trei ani, pe măsură ce se adaptează la lecțiile primite din partea perturbărilor cauzate de către pandemia de COVID-19, pe parcursul ultimului an. Aceasta este concluzia unei anchete realizare de către Capgemini Research Institute și citate de către Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA.

Numai 23% dintre organizațiile de bunuri de consum și 28% dintre retailerii chestionați consideră că supply chainurile lor sunt suficient de agile pentru a le susține necesitățile, aflate în evoluție, au descoperit cercetătorii. „COVID-19 a reprezentat un semnal de alarmă pentru companiile din aceste domenii: 85% din organizațiile de bunuri de larg consum și 88% din retaileri au declarat că s-au confruntat cu perturbări, în timp ce 63% din rândul primelor și 71% din rândul retailerilor spun că le-au luat cel puțin trei luni pentru ca supply chainurile lor să își revină în urma acestor perturbări”, se arată în studiul citat.

Ca rezultat, Capgemini a identificat trei zone în care companiile își reajustează strategiile

Concentrarea pe tendințele cererii

Peste două treimi dintre organizațiile participante (68%) au declarat că s-au confruntat cu dificultăți în planificarea cererilor, din cauza lipsei informațiilor corecte și actualizate în ceea ce privește cererea fluctuantă în timpul pandemiei. Pentru a îmbunătăți sistemul de prognoză, 66% dintre acestea plănuiesc segmentarea supply chainurilor în funcție de modelele cererii, de valoarea produselor și de dimensiunea regională post-pandemie, în timp ce 54% spun că vor folosi instrumente de analiză și învățare computerizată pentru prognozarea cererii.

Vizibilitatea devine critică

75% din companiile de bunuri de larg consum s-au confruntat cu dificultăți atunci când a fost necesară creșterea sau descreșterea rapidă a capacității de producție, din cauza COVID-19. Pentru a crea agilitatea necesară de a reacționa la aceste fluctuații de cerere, producătorii pot identifica oportunități de a îmbunătăți vizibilitatea.

Iar investițiile în tehnologiile digitale vor fi în linia 1 în acest proces:

  • 58% dintre retaileri și 61% dintre companiile de bunuri de larg consum plănuiesc să crească nivelul investițiilor în digitalizarea supply chainurilor
  • 47% intenționează să investească în automatizare
  • 42% plănuiesc să investească în robotizare
  • 42% vor investi în inteligența artificială
  • 64% și 63% plănuiesc, de asemenea, să folosească inteligența artificială și învățarea computerizată în optimizarea transporturilor și a prețurilor.

De la globalizare, la localizare

Pentru a preveni perturbările viitoare, companiile recunosc importanța acționării locale și investesc în acest lucru. Organizațiile din domeniile menționate trec de la global, la local, în ceea ce privește furnizorii și bazele de producție. Capgemini raportează că 72% dintre organizațiile de bunuri de larg consum și 58% dintre retaileri declară că investesc activ în regionalizare, sau în relocarea bazelor de producție mai aproape de piață.

De asemenea, studiul arată că 65% dintre companiile chestionate investesc în regionalizarea furnizorilor, crescând la 83% în Marea Britanie și 73% în India. În linie cu aceste strategii, furnizorii globali vor reprezenta doar 25% din capacitatea retailerilor, în următorii 3 ani, de la 36% în prezent. În cazul bunurilor de larg consum, această pondere va scădea de la 26% în prezent, la 17%.

În linie cu această tendință, depozitele destinate exclusiv comenzilor online (așa numitele dark stores), care au activitate independentă și sunt mai apropiate de locațiile de livrare, devin alternative utile. Un studiu anterior a arătat că livrările din dark stores și-au crescut activitatea cu 50%, iar ratele marginale ale profitului pot crește cu 7%, ca rezultat al costurilor de livrare mai reduse și cu un flux mai mare de livrări comparativ cu magazinele normale, neafectând activitatea acestora din urmă.

sursa: Vigilant, martie 2021

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.